ejurnal imedtech
Vol 6, No 2 (2022): DESEMBER

PENGEMBANGAN MODUL AJAR BERMUATANCODING TEMA KENDARAAN SUB TEMA KENDARAAN UDARA ANAK USIA 5-6 TAHUN DI TKK NEGERI DOLUPORE KECAMATAN GOLEWA KABUPATEN NGADA

Trista Talun (PG-PAUD CITRA BAKTI)
Gde Putu Arya Oka (Unknown)
Karmelia Rosfinda Meo Maku (Unknown)



Article Info

Publish Date
28 Dec 2022

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk : (1) dapat menghasilkan modul ajar bermuatan coding yang dilengkapi dengan video animasi tema kendaraan sub tema kendraan udara  yang sesuai dengan aspek kognitif pada berpikir logis anak usia 5-6 tahun di Tkk Negeri Dolupore, (2) untuk mengetahui kualitas dari hasil uji coba produk  pengembangan modul ajar bermuatan coding yang dilengkapi dengan vidoe animasi pembelajaran tema kendaraan sub tema kendaraan udara yang sesuai dengan aspek perkembangan kognitif pada berpikir logis anak usia 5-6 tahun di Tkk Negeri Dolupore. Penelitian ini dilakukan dikecamatan Golewa kabupaten Ngada Provinsi Nusa Tenggara Timur. Media yang digunakan yaitu media modul ajar bermuatan coding yang dilengkapi dengan video animasi pembelajaran yang relevan dan terintegarasi dengan tema kendraan sub tema kendaraa udara. Modul ajar bremuatan coding yang dilengkapi dengan video animasi pembelajaran dikembangkan dengan menggunakan model ADDIE. Model ini terdiri atas lima tahap sebagai berikut : (1) Analyze, (2) design, (3) development, (4) implementation, dan (5) evaliation. Hasil penelitian pengembangan modul ajar bermuatan coding yang dilengkapi dengan video animasi pembelajaran tema kendaraan sub tema kendaraan udara berdasarkan hasil uji coba oleh ahli dan anak sebagai pengguna produk antara lain : (1) kualitas media modul ajar bermuatan coding yang dilengkapi dengan video animasi pembelajaran pada kelayakan isi/materi berdasarkan hasil uji coba ahli materi/isi berada pada kategori “Sangat Valid”  (2) kualitas media modul ajar bremuatan coding yang dilengkapi dengan vidoe animasi pembelajaran berdasarkan hasil uji coba oleh ahli media pembelajaran  pembelajaran berada pada kategori “Valid”,  (3) kualitas media modul ajar bermuatan coding yang dilengkapi dengan video animasi pembelajaran berdasarkan hasil uji coba oleh ahli desain pembelajaran berada pada kategori “ Valid”, (4) kualiatas media modul ajar bermuatan coding yang dilengkapi dengan vidoe animasi pembelajaran berdasarkan hasil uji coba perorangan berdada pada kategori “ Sangat Valid”, (5) kualitas media modul ajar bermuatan coding yang dilemgakapi dengan video animasi pembelajaran berdasarkan hasil uji coba kelompok kecil berada pada kategori “Valid”. Dengan demikian hasil uji coba oleh  ahli dan anak sebagai pengguna produk dalam proses pembelajaran untuk meningkatkan kemampuan kognitif dalam berpikir logis dinyatakan layak digunakan untuk anak usia 5-6 tahun di Tkk Negeri Dolupore.Kata Kunci: modul ajarABSTRACT This thesis has been approved and has been reviewed by supervisor I: This study aims to: (1) produce a coding teaching module that is equipped with an animated video for the vehicle theme of the air vehicle sub-theme which is in accordance with the cognitive aspects of logical thinking for children aged 5-6 years at Dolupore State Kindergarten, (2) to determine the quality of the results of product trials for developing coding teaching modules equipped with animated learning videos for the vehicle theme, sub-theme of air vehicles, which are in accordance with aspects of cognitive development in logical thinking of children aged 5-6 years in Kindergarten. Dolupore Country. This research was conducted in Golewa sub-district, Ngada district, East Nusa Tenggara province. The media used is teaching module media containing coding which is equipped with animated learning videos that are relevant and integrated with the vehicle theme, air vehicle sub-theme. The teaching module containing coding which is equipped with an animated learning video was developed using the ADDIE model. This model consists of five stages as follows: (1) Analyze, (2) design, (3) development, (4) implementation, and (5) evaluation. The results of the research on the development of coding teaching modules equipped with learning animation videos for the vehicle theme of the air vehicle sub theme based on the results of trials by experts and children as product users include: (1) the quality of the teaching module media containing coding equipped with learning animation videos on the feasibility content/material based on the test results of material/content experts are in the "Very Valid" category (2) the quality of the coding teaching module media equipped with learning animation videos based on the results of trials by learning media experts is in the "Valid" category, ( 3) the quality of the teaching module media containing coding equipped with learning animation videos based on the results of trials by learning design experts is in the "Valid" category, (4) the quality of the teaching module media containing coding equipped with learning animation videos based on the results of chested individual trials in the "Very Valid" category, (5) kua The media litas of teaching modules containing coding equipped with learning animation videos based on the results of small group trials is in the "Valid" category. Thus the results of trials by experts and children as users of products in the learning process to improve cognitive abilities in logical thinking are declared suitable for use for children aged 5-6 years in Dolupore State Kindergarten.Keywords: teaching module

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

imedtech

Publisher

Subject

Education Languange, Linguistic, Communication & Media Library & Information Science Other

Description

ejurnal Imedtech fokus pada Instructional Media, Design dan Instructional Technology. Body of Knowledge instructional technology atau teknologi pembelajaran menjadi ruang lingkup dari jurnal ini. Adapun ruang lingkupnya adalah sebagai berikut: Artikel terkait dengan desain sistem pembelajaran, ...