JIMFE (Jurnal Ilmiah Manajemen Fakultas Ekonomi)
Vol 8, No 2 (2022): Vol 8, No. 2 (2022)

STRATEGI PENGEMBANGAN PARIWISATA ERA VUCA DENGAN PENDEKATAN VRIO

Muchamad Bachtiar (IPB University)
Aditya Ramadhan (IPB University)
Lien Herlina (IPB University)
Hairunisa Dzulhira (IPB University)



Article Info

Publish Date
26 Dec 2022

Abstract

ABSTRAKTujuan penelitian ini adalah untuk mengidentifikasi resources dan capabilities yang dimiliki Kabupaten Kuningan dan menghasilkan rumusan strategi yang tepat untuk mengelola resources dan capabilities yang dapat menjadi sumber keunggulan bersaing dan berkelanjutan bagi sektor pariwisata Kabupaten Kuningan. Penelitian menggunakan metode deskriptif kualitatif dengan jenis pendekatan studi kasus. Responden yang terlibat dalam penelitian ini berjumlah sekitar enam orang. Dimana enam orang tersebut merupakan stakeholder ahli dan berpengalaman di sektor pariwisata Kabupaten Kuningan. Metode pengolahan data yang digunakan adalah analisis VRIO framework (valuable, rare, inimitable, organized), Tourism Value Chain (TVC) dan Mix Marketing 4P. Hasil penelitian ini menunjukkan terdapat 12 resources yang menjadi sumber keunggulan bersaing berkelanjutan dimana dapat dirumuskan menjadi dua cluster yaitu ecotourism dan cultural tourism. Disporapar perlu melakukan pengembangan aktivitas wisata atau diversifikasi wisata, mendorong pembangunan destinasi digital, pengembangan desa wisata serta pembuatan kalender pariwisata.ABSTRACTThe purpose of this research is to identify the resources and capabilities of Kuningan Regency and to formulate the right strategy to manage those resources and capabilities which can be a source of competitive advantage and sustainability for the tourism sector in Kuningan Regency. This research uses a qualitative descriptive method with a case study approach. Respondents involved in this study amounted to about six people. The six people are expert and experienced stakeholders in the Kuningan Regency tourism sector. The data processing method used is analyzing the VRIO framework (valuable, rare, inimitable, organized), Tourism Value Chain (TVC), and Mix Marketing 4P. The results of this study indicate that there are 12 resources that are sources of a sustainable competitive advantage which can be formulated into two clusters, namely ecotourism and cultural tourism. Disporapar needs to develop tourism activities or diversify tourism, encourage the development of digital destinations, develop tourist villages, and create a tourism calendar.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

jimfe

Publisher

Subject

Economics, Econometrics & Finance

Description

Jurnal Ilmiah Manajemen Fakultas Ekonomi (JIMFE) aims to publish scientific articles in management which can give contribution to the education and development of the science. JIMFE welcomes empirical, theoretical, and case-based studies articles which are relevant to all management aspects ...