BIOLOVA
Vol 4 No 1 (2023): Volume 4 Nomor 1 Februari 2023

ELABORASI PRFOFESIONALISME GURU MELALUI MEDIA PEMBELAJARAN

*Dasrieny Pratiwi (Pendidikan Biologi FKIP UM Metro)
Friska Octavia Rosa (Pendidikan IPA Pascasarjana UM Metro)
Arif Rahman Aththibby (Pendidikan Fisika FKIP UM Metro)



Article Info

Publish Date
15 Feb 2023

Abstract

Abstrak: Keberhasilan pembelajaran merupakan harapan dari pelaksanaan pendidikan. Salah satu kunci keberhasilan ada pada profesionalisme yang dimiliki oleh guru. Perencanaan dalam pembelajaran perlu dilakukan oleh seorang guru sebelum mengajar, hal ini akan menentukan aktivitas pembelajaran seperti apa yang dirancang oleh guru sehingga dapat memfasilitasi pengembangan dari keterampilan yang dimiliki oleh peserta didiknya. Kemampuan ini merupakan kewajiban dan menjadi bagian dari profesionalisme yang dimiliki guru. Perlu ada pembiasaan dan latihan bagi seorang guru untuk dapat melakukannya, hal ini tentunya dapat dilakukan pada saat mereka ada pada jenjang pendidikan guru (calon guru). Pengalaman mereka selama menjalani proses menjadi guru tentu akan menentukannya, untuk itu perkuliahan yang melatihkan profesionalisme guru perlu ada pembaharuan dalam menyajikan dalam rangka memfasilitasi calon guru untuk dapat secara tekun dan cermat membuat rancangan pembelajaran. Melalui penggunaan media pembelajaran digital dapat menjadikan salah satu cara pembaharuan di dalam perkuliahan untuk melatihkan profesionalisme dari calon guru agar kelak mereka menjadi guru yang kompeten, khususnya merencanakan pembelajaran. Artikel ini membahas kajian mengenai upaya untuk melatihkan profesionalime guru khususnya dalam membuat perencanaan pembelajaran sedari dini melalui perkuliahan yang menggunakan media pembelajaran digital. Kata kunci: calon guru, media pembelajaran, profesionalisme, merencanakan pembelajaran Abstrack: The success in learning is the hope of the implementation of education. One of the success keys factors is the professionalism of the teacher. Lesson plans need to be made by a teacher before teaching. This will determine what kind of learning activities are designed by the teacher so it can facilitated the skill development of the students. This ability is an obligation and becomes part of the professionalism of the teacher. There needs to be habituation and training for a teacher to be able to do this, of course this can be done when they are at the teacher education level (prospective teachers). Their experience while undergoing the process of becoming teachers will certainly determine it, for this reason lectures that train teacher professionalism need to be updated in presenting it in order to facilitate prospective teachers to be able to diligently and carefully make learning plans. Through the use of digital learning media, it can be a way of updating in lectures to train the professionalism of prospective teachers so that in the future they become competent teachers, especially lesson plan. This article discusses studies regarding efforts to train teacher professionalism, especially in making lesson plans from an early age through lectures that use digital learning media. Key word: prospective teachers, learning media, professionalism, lesson plan

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

biolova

Publisher

Subject

Agriculture, Biological Sciences & Forestry Biochemistry, Genetics & Molecular Biology Education

Description

Biolova is a journal that aims to publish articles dedicated to the development education biology, Biolova journal receiving and publishing article in the form of research (scientific article) in the study of literature, ideas, application of theory, critical analysis study, and studies to the ...