Jurnal Administrasi Pendidikan : Program Pascasarjana Unsyiah
Vol 3, No 1: Januari 2015

KINERJA GURU DALAM MENINGKATKAN PRESTASI SISWA PADA SMP NEGERI 2 BABAHROT ACEH BARAT DAYA

Alfian Helmi (Unknown)



Article Info

Publish Date
19 Aug 2015

Abstract

Abstract: Performance is an accomplishment, result or capability is achieved in the performance of duties and responsibilities. Both poor performance is determined by many factors, including development, enforcement of discipline, and availability of facilities and infrastructure that supports the learning process so that the efforts in improving the learning process can be achieved. Research is done to see how the performance of teachers in the planning, implementation and execution of the learning process and the evaluation of learning outcomes. The study used a qualitative descriptive approach to the subject of the study is the entire board of the teachers at SMP Negeri 2 Babahrot Southwest Aceh. The techniques used to collect data such as interview techniques, observation and study documentation. The results are show the performance of teachers in the planning, implementation and evaluation of dikatagorikan still lacking. It is recommended that the performance of teachers in the planning, implementation, providing assistance to students who have difficulty with the evaluation of the learning process can be improved, then the teacher should be coaching and guidance of the principal and related agencies. Implementation of the learning process should be carried on in accordance with a learning plan.Keywords: Performance, Teacher and increase achievementAbstrak: Kinerja merupakan prestasi, hasil atau kemampuan yang dicapai dalam pelaksanaan tugas serta tanggung jawab. Baik buruknya kinerja ditentukan oleh banyak faktor diantaranya pembinaan, penegakkan disiplin, tersedianya sarana dan prasarana yang mendukung proses belajar mengajar sehingga usaha-usaha dalam peningkatan proses belajar bisa tercapai. Penelitian di lakukan untuk melihat bagaimana kinerja guru dalam perencanaan, pelaksanaan proses belajar mengajar serta pelaksanaan evaluasi proses dan hasil belajar mengajar. Penelitian menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif dengan subjek penelitian adalah seluruh dewan guru yang mengajar pada SMP Negeri 2 Babahrot Aceh Barat Daya. Adapun teknik yang di gunakan dalam mengumpulkan data berupa teknik wawancara, observasi dan studi dokumentasi. Hasil penelitian adalah kinerja guru yang di perlihatkan dalam perencanaan, pelaksanaan dan evaluasi dikatagorikan masih kurang. Direkomendasikan agar kinerja guru dalam perencanaan, pelaksanaan, pemberian bantuan kepada siswa yang mengalami kesulitan serta pelaksanaan evaluasi dari proses belajar mengajar dapat ditingkatkan, maka para guru harus dilakukan pembinaan dan bimbingan dari kepala sekolah dan instansi terkait. Pelaksanaan proses belajar mengajar harus di laksanakan sesuai dengan perencanaan pembelajaran.Kata Kunci : Kinerja, Guru dan peningkatan prestasi

Copyrights © 2015