Jurnal Administrasi Pendidikan : Program Pascasarjana Unsyiah
Vol 3, No 1: Januari 2015

PENERAPAN MEDIA PEMBELAJARAN POKOK BAHASAN AKTIVITAS PENGEMBANGAN DI KELAS X SMA NEGERI 6 BANDA ACEH

Hendra Fahrizal (Unknown)



Article Info

Publish Date
18 Aug 2015

Abstract

Abstract: Physical education is education that uses motion media to achieve the goal of physical education. Based on the observation of high school (SMA) State 6 Banda Aceh can be drawn that the implementation of the teaching of physical education subject development activities have not reached mastery. The purpose of this study to determine the application of media using balls, cardboard and rope to mastery learning class X student development activities SMA 6 Banda Aceh. This research is action research as for the instruments used to collect observation data format. Data were analyzed by tabulating the results of observations, see mastery learning in accordance with the plans and objectives of this study based on the results of this study concluded that the application of basic instructional media development activities to complete the learning in class X SMA 6 city of Banda Aceh, the first cycle develops implement media such as ball strength, speed rope and cardboard mengembangkan to develop agility to the completeness 86.66% were 26 people who completed the second cycle while still using the ball, cardboard and rope with the changing pattern of play then increased to 100%. Mastery consists of Fitness, active, creative / intellectual, basic movement, social, happy, emotional / of mental.Keywords: Media and Development Activities.Abstrak: Pendidikan jasmani adalah pendidikan yang menggunakan media gerak untuk mencapai tujuan pendidikan jasmani. Berdasarkan hasil observasi Sekolah Menengah Atas (SMA) Negeri 6 Banda Aceh dapat digambarkan bahwa pelaksanaan pembelajaran pendidikan jasmani pokok bahasan aktivitas pengembangan belum mencapai ketuntasan. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui penerapan media menggunakan bola, kardus dan tali untuk ketuntasan pembelajaran aktivitas pengembangan siswa kelas X SMA Negeri 6 Banda Aceh. Jenis penelitian ini adalah Penelitian tindakan adapun instrumen yang digunakan untuk mengumpulkan data ini format observasi. Data yang dianalisis dengan mentabulasi hasil pengamatan, melihat ketuntasan pembelajaran sesuai dengan perencanaan dan tujuan penelitian ini berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa penerapan media pembelajaran pokok aktivitas pengembangan dapat menuntaskan pembelajaran pada siswa kelas X SMA Negeri 6 Kota Banda Aceh siklus pertama menerapkan media seperti bola mengembangkan kekuatan, tali mengembangkan kecepatan dan kardus untuk mengembangkan kelincahan dengan ketuntasan 86.66% sebanyak 26 orang yang tuntas sedangkan siklus kedua masih menggunakan bola, kardus dan tali dengan merubah pola bermain maka naik menjadi 100%. Ketuntasan terdiri dari Kebugaran, keaktifan, kreatif/intelektual, gerak dasar, sosial, gembira, emosional/mental.Kata Kunci: Media, dan Aktivitas Pengembangan. 

Copyrights © 2015