Journal of Educational Management and Strategy
Vol. 1 No. 2 (2022): Journal of Educational Management and Strategy (JEMAST)

Peran Pendidikan dalam Kebangkitan Peradaban Islam

Aulia Rahman Aulia Rahman (Universitas Islam Negeri Sjech M.Djamil Djambek Bukittinggi)
Rusdy AM (Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat)
Charles Charles (Universitas Islam Negeri Sjech M.Djamil Djambek Bukittinggi)



Article Info

Publish Date
12 Feb 2023

Abstract

Belum pernah ada dalam sejarah dunia, menguasai sepertiga dunia kecuali seperti yang telah ditunjukkan dalam sejarah Islam. Pada masa Khulafaur Rasyidin dan beberapa khalifah Dinasti Umayyah, Islam menguasai hampir sepertiga dunia. Dua kerajaan besar pada saat itu hancur, yaitu Persia dan Romawi. Mesir dan Afrika, Spanyol (Andalusia) dan sebagian Eropa, Persia dan sebagian Asia Tengah menjadi kerajaan Islam. Kemudian dalam waktu yang lama di bawah naungan Islam mereka hidup makmur dan sejahtera. Mengapa umat Islam di masa lalu melakukannya? Padahal Alquran yang digunakan masyarakat pada masa lalu sama dengan yang digunakan umat Islam saat ini. Bisakah umat Islam berkuasa kembali? Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menjelaskan dan menganalisis perbandingan antara kejayaan umat Islam di masa lalu dengan kondisi umat Islam sekarang, sehingga hasil penelitian ini dapat dijadikan sebagai bahan evaluasi pendidikan umat Islam saat ini agar dapat membawa Islam kembali ke masa kejayaannya. Metode penelitian yang digunakan adalah penelitian kepustakaan dan analisis deskriptif kualitatif dengan pendekatan interpretative. Hasil penelitian adalah bahwa kegemilangan sejarah peradaban Islam pada masa lalu adalah sebuah perjuangan umat Islam dalam membumikan ayat-ayat sains dalam al-Qur’an. Kesimpulan dari penelitian ini adalah al-Qur’an harus menjadi spirit pengembangan ilmu pengetahuan tanpa adanya dikotomi ilmu, karena tujuan utama dari ilmu pengetahuan adalah untuk memberikan manfaat bagi manusia sebagai sebuah pertanggung jawaban terhadap amanah akal yang diberikan oleh Allah swt. Abstract Not yet in the history of the world, ruled over a third of the world except as has been shown in the history of Islam. At the time of Khulafaur Rashidin and several caliphs of the Umayyad Dynasty, Islam controlled almost a third of the world. The two great empires at that time were destroyed, namely Persia and Rome. Egypt and Africa, Spain (Andalusia) and parts of Europe, Persia and parts of Central Asia became Islamic empires. Then in a long time under the auspices of Islam they prospered and prospered. Why did Muslims in the past do it? Even though the Qur'an used by the people in the past is the same as the one used by Muslims today. Can Muslims be in power again? The purpose of this study is to explain and analyze the comparison between the glory of Muslims in the past and the condition of Muslims now, so that the results of this study can be used as an evaluation material for the education of Muslims today in order to bring Islam back to its glory days. The research method used is library research and qualitative descriptive analysis with an interpretive approach. The result of the research is that the glorious history of Islamic civilization in the past was a struggle of Muslims in grounding scientific verses in the Qur'an. The conclusion of this study is that the Koran must be the spirit of scientific development without any scientific dichotomy, because the main purpose of science is to provide benefits to humans as an accountability for the mandate of reason given by Allah SWT

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

jemast

Publisher

Subject

Education Engineering Languange, Linguistic, Communication & Media Other

Description

Journal of Educational Management and Strategy (JEMAST) (e-ISSN : 2964-4283) is a refereed journal published by Yayasan Lembaga Studi Makwa (Makwa Foundation). It is a semi-annual journal published in January and December. The JEMAST has sought to publish research on publishing qualitative, ...