Dinamika Jurnal Pendidikan Dasar
Dinamika Volume VII, Nomor 2, September 2015

IMPROVEMENT OF TEACHER’S COMPETENCE AT EARLY CHILDHOOD CURRICULUM BY EDUCATING IN KKG JENDRAL SOEDRIMAN I, EAST PURWOKERTO

Widiasari, Yuki ( PRODI PAUD UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH PURWOKERTO)
Hapsari, Melati Ismi ( PRODI PAUD UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH PURWOKERTO)



Article Info

Publish Date
18 Dec 2015

Abstract

Abstract. 2013’s curriculum was used in many level of education, one of them is preschool. Based of the rule is PP No. 32 Tahun 2013. The problem at KKG Gugus Jendral Soedirman I is how to used this curriculum on activities at preschool. Focused of this movement is saintific learning and  authentic assessment. So, we have two programmes for solve the problem; (1) Learning Saintific’s Education. Educating start with find saintific concept and then save it to our mind. After each of teacher understanding this object, we are following with applicating saintific learning in six aspects growing dan development. Cognitive, physic, linguistic, social emotional, religi, and art, (1) Authentic Assessment’s Education. This action start with explaining deepth information about authentic assessment. Then, the teacher have time to assesst used anechdot and daily note. Both of them used to arrange daily assessment. There are two outcome’s of this project, 1) lesson planning and 2) assessment rubric. Keywords: curriculum, saintific, authentic  Abstrak. Kurikulum 2013 sudah diterapkan di beberapa jenjang pendidikan yang memiliki kesiapan dan kompetensi. Taman Kanak-kanak merupakan salah satu jenjang pendidikan untuk anak usia dini yang hendaknya juga mempersiapkan diri untuk mengimplementasikan kurikulum 2013 dalam kegiatan belajar mengajar. Dasar pelaksanaannya adalah PP No. 32 Tahun 2013 tentang perubahan Standar Nasional Pendidikan merupakan salah satu dasar perubahan kurikulum dalam Pendidikan Anak Usia Dini. Permasalahan implementasi kurikulum 2013 PAUD yang dihadapi guru di KKG Gugus Jendral Soedirman I, Purwokerto Timur dapat dirinci dalam dua aspek yaitu pembelajaran saintifik dan penilaian autentik maka pelaksana melakukan pembinaan sebagai berikut; (1) Pembinaan tentang Pembelajaran Saintifik. Pembinaan akan diawali dengan pemaparan dan diskusi mengenai hakikat, proses dan manfaat pembelajaran saintifik di PAUD. Di PAUD pembelajaran saintifik tidak boleh berhenti pada pemahaman maka pembinaan akan dilanjutkan pada aplikasi pembelajaran saintifik di semua aspek perkembangan yaitu: kognitif, fisik motorik, bahasa, sosial emosi, moral agama, dan seni, (2) Pembinaan tentang Penilaian Autentik. Pembinaan penilaian autentik dilakukan dengan pemberian informasi yang lengkap mengenai penilaian autentik, diskusi berbagai kendala dalam melakukan penilaian autentik, dan praktek melakukan penilaian autentik. Hasil luaran dari pelaksanaan pembinaan tersebut adalah kemampuan guru menyusun rencana kegiatan harian yang saintifik dan menyusun rubrik penialaian yang autentik. Kata Kunci : kurikulum, saintifik, autentik

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

dinamika

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management

Description

Dinamika is a peer-reviewed scientific journal that publishes different kinds of scientific articles based on the research-article and ideas-article. Dinamika aims to provide a platform for the publication of the most advanced high-quality research in the areas of learning, development, instruction, ...