Dinamika Jurnal Pendidikan Dasar
Dinamika Volume VII, Nomor 2, September 2015

PEMANFAATAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS LINGKUNGAN SEBAGAI SARANA PRAKTIKUM IPA UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP SISWA DI SMP-IT AR RAHMAH PACITAN

Erviana, Lina ( STKIP PGRI Pacitan)



Article Info

Publish Date
18 Dec 2015

Abstract

Abstract. This research is motivated by lack of understanding of the concept of eighth grade in Ar Rahmah Pacitan Islamic Integrated Junior High School on science subject. Many learning methods found to improve students performance, but how does the teacher is able to choose the appropriate learning method to gain optimal learning results. The purpose of this research is to increase student’s understanding of concepts. For contextual learning or just rely on the books, sometimes the students feel bored, so the students understanding in learning is less and need a help tool. This research uses a classroom action research method, which lasts for two cycles. The chronology of this research, starting from planning, action, observation, and reflection. The subjects are 30 students. Collecting data using tests, practicum, questionnaire, interviews, observation, and documentation. The datas are analyzed by looking at the classical mastery learning students ie 75% of students got a score ≥ 75. The results of this research showed that the media environment based learning can increase student’s understanding of the concept. This is evident from the enhancement in the average results of the first cycle test is 77.8 and the second test is 84.5. The learning model that based on environment succeed in increasing understanding of science concepts with the percentage of completeness initially increased by 48% to 70% in cycle 1 and 93% in cycle 2.Keywords: science, learning results, student understanding, learning method based on environment  Abstrak. Penelitian ini dilatarbelakangi rendahnya pemahaman konsep siswa kelas VIII SMP-IT Ar Rahmah pada Mata Pelajaran IPA. Banyak metode pembelajaran yang ditemukan untuk meningkatkan performance siswa. Akan tetapi bagaimana seorang pengajar mampu memilih teknik pembelajaran yang tepat untuk memperoleh hasil  belajar optimal. Tujuan penelitian penelitian ini adalah untuk meningkatkan pemahaman konsep siswa. Untuk pembelajaran yang sifatnya konstektual atau hanya dengan mengandalkan alat bantu buku, kadang siswa mengalam kejenuhan sehingga daya tangkap pemahaman siswa terhadap pembelajaran  kurang sehingga membutuhkan alat bantu atau alat peraga. Penelitian ini menggunakan metode penelitian tindakan kelas (classroom action research), yang berlangsungselama dua siklus. Alur penelitian dimulai dari tahap perencanaan, pelaksanaan tindakan, pengamatan, dan refleksi. Subjek penelitian berjumlah 30 siswa. Pengumpulan data menggunakan tes, praktikum, kuosioner, wawancara, observasi, dan dokumentasi. Data dianalisis dengan melihat ketuntasan belajar siswa secara klasikal yaitu 75% siswa mendapat skor ≥ 75. Hasil penelitian menunjukkan bahwa media pembelajaran berbasis lingkungan dapat meningkatkan pemahaman konsep siswa. Hal ini terbukti dari adanya peningkatan rata-rata hasil tes siklus I diketahui 77,8 dan hasil tes siklus II rata-rata 84,5. Model pembelajaran berbasis lingkungan berhasil meningkatkan pemahaman konsep IPA dengan persentase ketuntasan mula-mula sebesar 48%  meningkat menjadi 70% pada siklus 1 dan 93% pada siklus 2.Kata kunci: IPA, hasil belajar, pemahaman siswa, metode pembelajaran berbasis lingkungan.

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

dinamika

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management

Description

Dinamika is a peer-reviewed scientific journal that publishes different kinds of scientific articles based on the research-article and ideas-article. Dinamika aims to provide a platform for the publication of the most advanced high-quality research in the areas of learning, development, instruction, ...