Biodik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi
Vol. 6 No. 4 (2020): December 2020

Meta-Analisis Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Digital Dalam Peningkatan Hasil dan Minat Belajar Biologi Peserta Didik di Era Revolusi Industri 4.0: (Meta-analysis Effectiveness of the use of Digital Learning Media in Increasing The Results and Interest in Biology Learning Students in The Era of The Industrial Revolution 4.0)

Nuur Hafzah (Universitas Ahmad Dahlan Yogyakarta)
Kamila Puri Amalia (Universitas Ahmad Dahlan Yogyakarta)
Eka Lestari (Universitas Ahmad Dahlan Yogyakarta)
Nurul Annisa (Universitas Ahmad Dahlan Yogyakarta)
Utut Adiatmi (Universitas Ahmad Dahlan Yogyakarta)
Much Fuad Saifuddin (Universitas Ahmad Dahlan Yogyakarta)



Article Info

Publish Date
18 Dec 2020

Abstract

The nervous system in humans is a learning material that contains some abstract material and cannot be observed directly by students. The purpose of this study is to conduct an analysis of the use of digital learning media on nervous system learning materials and find out the types of learning media that can improve student learning outcomes and interests in the nervous system material. The method used is a meta-analysis by analyzing articles published in national journals related to digital-based learning media for nervous system material. Analysis of the data used is qualitative data analysis for data results of narrative studies of the research found. The sample used was 10 articles in national journals about biology learning media on nervous system material. The results of the meta-analysis of national journals note that learning on the material of the nervous system using digital-based learning media influences the interests and learning outcomes of students. Effective pursuit media to improve student learning outcomes and interest in the nervous system material is to use Augmented Reality (AR) media. Abstrak. istem saraf pada manusia merupakan materi pembelajaran yang mengandung beberapa materi abstrak dan tidak dapat diamati secara langsung oleh siswa. Tujuan dari penelitian ini melakukan analisis terhadap penggunaan media pembelajaran digital pada materi pembelajaran system saraf. Metode yang digunakan adalah meta-analisis dengan melakukan telaah terhadap artikel yang terbit di jurnal nasional yang terkait dengan media pembelajaran berbasis digital untuk materi sistem saraf. Analisis data yang digunakan adalah analisis data kualitatif untuk data-data hasil kajian naratif terhadap penelitian-penelitian yang ditemukan. Sampel yang digunakan sebanyak 10 artikel pada jurnal nasional tentang media pembelajaran biologi pada materi sistem saraf. Hasil dari meta-analisis jurnal nasional diketahui bahwa pembelajaran pada materi sistem saraf dengan menggunakan media pembelajaran berbasis digital berpengaruh terhadap minat dan hasil belajar peserta didik. Keuntungan menggunakan media pembelajaran berbasis digital untuk mudah digunakan, praktis, efektif dan layak digunakan dalam pembelajaran biologi pada masa sekarang. Meta-analisis jurnal ini adalah dengan menggunakan media pembelajaran berbasis digital pada  materi sistem saraf dapat meningkatkan hasil dan minat belajar peserta didik.   Katakunci : Media pembelajaran, digital, metaanalisis

Copyrights © 2020






Journal Info

Abbrev

biodik

Publisher

Subject

Agriculture, Biological Sciences & Forestry Biochemistry, Genetics & Molecular Biology Decision Sciences, Operations Research & Management Education Environmental Science Social Sciences

Description

Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi receiving and publishing article in the form of research (scientific article) in the field of biology education and utilization of biological research in learning. Moreover, this journal bridges the gap between research and practice, providing information, ...