Biodik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi
Vol. 6 No. 3 (2020): September 2020

Analisis Lembar Kerja Peserta Didik Sekolah Menengah Atas Pada Praktikum Uji Urin : (Analysis of High School Student Worksheet on Urine Test Practice)

Iman Ridwan (Universitas Pendidikan Indonesia)
Sri Anggraeni (Universitas Pendidikan Indonesia)
Bambang Supriyatno (Universitas Pendidikan Indonesia)



Article Info

Publish Date
09 Oct 2020

Abstract

The student’s worksheet is particularly helpful for students in practical activities to stimulate a whole concept formation that previously had been obtained from either the literature or the delivery of the teacher in the class. This study aims to explain the analyses and trials of several imputations that refer to KTSP curriculum and the 2013 curriculum. The research method used is a quantitative description. The research method used in this study is a quantitative descriptive method. The sample in this study amounts to five student worksheets of the urine tested chosen using an alcoholological sample. The research tools used in this study are the features of conceptual analysis, durations, and knowledge construction, the completeness of the components of the lto-to, and the finder of lt-based vee diagrams adapted from novak and gowin (1984). Research shows that the conceptually student worksheet urine test has not yet contained content and trained competence (knowledge and skills) in accordance with the demands of the 2013 curriculum. Procedurally, the analyzed student’s worksheet of urine tests may be well performed, but it is largely irrelevant to the practical purposes and basic competence demands in the curriculum. From the standpoint of the construction of knowledge, the analysis of student’s worksheet urine test has not helped learners to reconstruct their knowledge in its entirety of concepts, principles, and theories through the various facts that result. Judging from its structure, almost all of student’s worksheet tested of urine tests has the components of a complete vee diagram, though with the difference in quality indicated by the score score of each of the components of the vee diagram. Based on the problems found, the lentine requires reconstruction from the conceptual side, procedural, construction of knowledge, as well as its structure. Abstrak. Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) sangat bermanfaat bagi siswa dalam kegiatan praktikum untuk menstimulasi pembentukan konsep secara utuh yang sebelumnya sudah didapatkan baik dari studi literatur atau penyampaian dari guru di dalam kelas. Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan analisis serta uji coba dari beberapa LKPD praktikum yang mengacu pada kurikulum KTSP dan kurikulum 2013. Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif kuantitatif. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif kuantitatif. Sampel dalam penelitian ini berjumlah 5 LKPD Uji Urin yang dipilih dengan menggunakan teknik purposive sampling. Instrumen penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah rubrik analisis konseptual, prosedural, dan konstruksi pengetahuan, rubrik kelengkapan komponen LKPD, dan rubrik penskoran komponen LKPD berdasarkan Diagram Vee yang diadaptasi dari Novak dan Gowin (1984). Hasil penelitian menunjukkan bahwa secara konseptual LKPD Uji Urin yang dianalisis belum memuat konten dan melatih kompetensi (pengetahuan dan keterampilan) yang sesuai dengan tuntutan Kurikulum 2013. Secara prosedural, LKPD Uji Urin yang dianalisis dapat dilaksanakan dengan baik, tetapi sebagian besar belum relevan dengan tujuan praktikum dan tuntutan kompetensi dasar di kurikulum. Dari segi konstruksi pengetahuan, LKPD Uji Urin yang dianalisis belum membantu peserta didik untuk mengonstruksi pengetahuannya secara utuh yang terdiri dari konsep, prinsip, dan teori melalui berbagai fakta yang dihasilkan. Ditinjau dari strukturnya, hampir seluruh LKPD Uji Urin yang dianalisis memiliki komponen Diagram Vee lengkap, meskipun dengan perbedaan kualitas yang ditunjukkan oleh capaian skor dari masing-masing komponen Diagram Vee. Berdasarkan permasalahan-permasalahan yang ditemukan, LKPD Uji Urin memerlukan rekonstruksi dari sisi konseptual, prosedural, konstruksi pengetahuan, maupun strukturnya.

Copyrights © 2020






Journal Info

Abbrev

biodik

Publisher

Subject

Agriculture, Biological Sciences & Forestry Biochemistry, Genetics & Molecular Biology Decision Sciences, Operations Research & Management Education Environmental Science Social Sciences

Description

Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi receiving and publishing article in the form of research (scientific article) in the field of biology education and utilization of biological research in learning. Moreover, this journal bridges the gap between research and practice, providing information, ...