Journal of Educational Science and Technology
Volume 1 Nomor 3 Desember 2015

KEYAKINAN DIRI SEBAGAI DIMENSI PSIKOLOGIS GURU DI SEKOLAH MENENGAH ATAS DI MAKASSAR

hasbullah hasbullah (Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, 81310 Skudai Johor, Malaysia)



Article Info

Publish Date
14 Jan 2016

Abstract

Kajian ini bertujuan melihat dan mengenal pasti tahap keyakinan diri individu guru dalam pembangunan sekolah sebagai organisasi pembelajaran di Sekolah Menengah. Kajian embedded dijalankan kepada 391 guru Sekolah Menengah Atas di Makassar yang dipilih dengan menggunakan teknik persampelan rawak mudah. Data soal selidik dianalisis menggunakan program Statistical Package for Social Science (SPSS) for Windows 20 dengan kaedah analisis diskriptif dan data temubual dianalisa dengan menggunakan teknik analisis tematik. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap keyakinan diri individu daripada 391 guru SMA di Makassar berada pada kategori sederhana (min= 3.64). Guru dalam menjalankan tugas di SMA daerah Makassar pada amnya berkeyakinan mengharapkan yang terbaik, bersikap positif terhadap masa hadapan, merupakan suatu keyakinan yang diharapkan mampu mencapai matlamat organisasi pembelajaran. Kajian ini sedikit sebanyak akan dapat membantu guru-guru SMA di Makassar untuk menilai kembali keyakinan diri daripada pelbagai aspek dan seterusnya dapat mengukuhkan lagi kepercayaan stakeholders’ terhadap peranan guru dalam pembangunan sekolah sebagai organisasi pembelajaran di Negara Indonesia.

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

JEST

Publisher

Subject

Education Engineering

Description

Jurnal EST mempublikasikan artikel hasil penelitian bidang studi kependidikan, yang berhubungan dengan belajar dan pembelajaran, teori dan praktik pendidikan, kebijakan pendidikan, pengembangan kurikulum dan materi pembelajaran, pendidikan budaya dan karakter bangsa, pendidikan guru, teknologi dan ...