Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD)
Vol 1, No 4 (2014): September 2014

PENGEMBANGAN BAHAN AJAR BERBASIS NILAI KARAKTER DI SD KOTA TERNATE PROVINSI MALUKU UTARA

Darmawati, Darmawati (Unknown)
Sundari, Sundari (Unknown)



Article Info

Publish Date
10 Mar 2016

Abstract

Abstract: Abstract: A research development of teaching materials in the form of character-based worksheets. This research is aimed at developing producing output an elementary teaching materials based on the character value addition through this research are expected to: 1) provide accurate information to organizations / institutions / groups ber- competent to teach students to use materials ajarberbasisnilai right character in Basic pendidikanSekolah levels; 2) the development of strategies and policies that will be recommended from this research can be a direction for developm-ment-based learning models karakterdi value formal education, 3) prod- ucts of this study can be a reference for the Department of Education in policy decisions ber- connection with efforts to improve the quality of education in North Maluku in obtaining appropriate teaching materials in elementary school education. The results of this study indicate that that the teaching materials developed are worksheets grade 5 semesters 1 with the theme of Ben-da-objects in the surrounding environment. Integrating the value of the character in the worksheets to follow the curriculum in 2013 with thematic integrative approach. LKS validation results developed are still in pretty decent categories used so that still needs to be revised and improved in the development of the next stage. Abstrak: Telah dilakukan  penelitian pengembangan bahan ajar  berbentuk LKS berbasis karakter. Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan yang bertujuan menghasilkan out put suatu bahan ajar SD berbasis nilai karakter Selain itu melalui penelitian ini diharapkan dapat: 1) memberikan informasi yang akurat kepada organisasi/lembaga/kelompok yang ber-  kompeten untuk mengajarkan kepada anak didik dengan memakai bahan ajarberbasisnilai karakter yang tepat di jenjang pendidikanSekolah Dasar; 2) strategi pengembangan dan kebi- jakan yang akan direkomendasikan dari penelitian ini dapat menjadi arahan bagi pengem-bangan model-model pembelajaran  berbasis nilai karakterdi jenjang pendidikan formal, 3) ha- sil penelitian ini dapat menjadi acuan bagi Dinas pendidikan dalam penentuan kebijakan ber- kaitan dengan upaya peningkatan mutu pendidikan di Maluku Utara dalam memperoleh bahan ajar yang tepat pada jenjang pendidikan Sekolah Dasar. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa bahwa bahan ajar yang dikembangkan adalah LKS kelas 5 semester 1 dengan tema ben- da-benda di lingkungan sekitar. Pengintegrasian nilai karakter dalam LKS mengikuti kuriku- lum 2013 dengan pendekatan tematik Integratif. Hasil validasi LKS yang dikembangkan  masih dalam kategori cukup layak digunakan sehingga masih perlu dilakukan revisi dan perbaikan dalam pengembangan tahap berikutnya. Kata Kunci: bahan ajar, lembar kerja siswa, nilai karakter, sekolah dasar kota ternate

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

jp2sd

Publisher

Subject

Education

Description

JP2SD (Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar) is a journal of Elementary School Teacher Education Department, Faculty of Teacher Training and Education, University of Muhammadiyah Malang. The scope of its journal is an elementary school, education, innovation of learning, learning methods ...