Jurnal Administrasi Pendidikan : Program Pascasarjana Unsyiah
Vol 4, No 1: Februari 2016

STRATEGI KEPALA SEKOLAH DALAM PENGEMBANGAN PROFESIONAL TENAGA KEPENDIDIKAN PADA SMA NEGERI 5 DARUSSALAM BANDA ACEH

Bustamar . (Unknown)
Jamaluddin Idris (Unknown)
Khairuddin . (Unknown)



Article Info

Publish Date
29 Mar 2016

Abstract

Abstract: The school head master of the school, who has a very important role and position in developing professional educational staffs. The aim of this research is to describe about the school head master strategy in the process of planning design, implementation, and avoiding program in developing the professional educational staffs at Senior High School 5 Darussalam, Banda Aceh. The method used in this study is descriptive qualitative through the data collection through observations, interviews, and documentations. The findings show that the efforts being carried out by the school head master in planning was preceded by understanding the vision and mission as within it is described the future picture and insight that must be developed .The implementation of the professional development of education staff was through workshops, seminars, educational training, guiding through annual program, the implementation of the annual program, increasing the work disciplines, creating the loyalty. All these things were being conducted by the school head master, though in its implementation still experiencing the obstacles as it is because that some educational staffs at Senior High School 5 Darussalam, Banda Aceh are still do not deeply understand about their core works. While avoiding professional developing educational staffs carried out by the school head master is through controlling. Supervising, evaluating and guiding upon the program.Keywords: Planning, Implementation and AvoidingAbstrak: Kepala sekolah merupakan manajer pendidikan di sekolah yang mempunyai peran dan kedudukan yang sangat penting dalam pengembangan profesional tenaga kependidikan. Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan tentang strategi kepala sekolah dalam perencanaan program, pelaksanaan program, dan pengendalian program dalam rangka pengembangan profesional tenaga kependidikan pada SMA Negeri 5 Darussalam Banda Aceh. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif kualitatif dengan menggunakan tehnik pengumpulan data observasi, wawancara, dan studi dokumentasi. Dari hasil penelitian ditemukan bahwa pengembangan profesional tenaga kependidikan yang dilakukan oleh kepala sekolah melalui perencanaan program yang disusun berdasarkan visi, misi dan tujuan sekolah sudah sesuai dengan unsur, syarat, dan fungsi perencanaan, dalam hal ini kepala sekolah telah dapat membuat program-program pengembangan. Pelaksanaan program pengembangan profesional tenaga kependidikan yang dilakukan oleh kepala sekolah melalui workshop, seminar, pendidikan, pelatihan, pembinaan melalui program kerja tahunan, pelaksanaan program kerja tahunan, meningkatkan disiplin kerja, dan membina loyalitas. Semua program kerja ini telah dilaksanakan oleh kepala sekolah, walaupun dalam pelaksanaannya masih mengalami kendala-kendala yang dihadapi, hal ini dikarenakan ada sebahagian tenaga kependidikan pada SMA Negeri 5 Darussalam Banda Aceh belum memahami secara mendalam tentang tugas pokok, fungsi dan tanggung jawab mereka masing-masing. Sedangkan pengendalian program pengembangan profesional tenaga kependidikan yang dilakukan oleh kepala sekolah adalah melalui pengawasan, kontroling, evaluasi, dan pembinaan terhadap pelaksanaan program.Kata kunci: Perencanaan, Pelaksanaan dan Pengendalian

Copyrights © 2016