Journal of Community Empowerment
Vol 3, No 1 (2024): Juni

PELATIHAN PRAKTIKUM LABORATORIUM VIRTUAL BERBASIS PHET SIMULATION PADA SISWA SMA KARTIKA XX-2 KENDARI

La Sahara, La Sahara (Unknown)
Alkamalia, Waode (Unknown)
Ute, Nilawati (Unknown)



Article Info

Publish Date
29 Jun 2024

Abstract

ABSTRAK                                                                            Pelajaran fisika merupakan salah satu pelajaran yang dianggap sulit oleh sebagian siswa, hal ini berdampak pada rendahnya pemahaman konsep fisika. Hal ini juga dialami oleh siswa SMA Kartika XX-2 Kendari. Minimnya penggunaan laboratorium sebagai salah satu pendukung pembelajaran fsika menjadi salah satu faktor rendahnya pemahaman fisika di SMA Kartika XX-2 Kendari. Tujuan dari pelaksanaan pengabdian ini adalah untuk mengenalkan PhET simulations sebagai laboratorium virtual untuk membantu pemahaman konsep fisika pada siswa kelas XII IPA SMA Kartika XX-2 Kendari. Kegiatan ini diikuti oleh kelas XII IPA yang berjumlah 30 siswa. Metode pelaksanaannya yaitu: (1) Melakukan survei terlebih dahulu untuk mengetahui permasalahan yang dihadapi oleh mitra dan mencari solusi pemecahannya, (2) melaksanakan kegiatan yaitu pelatihan pengenalan praktikum laboratorium virtual berbasis PhET simulation, (3) evalusi pelaksanaan kegiatan. Hasil kegiatan pelatihan yang telah dilakukan menunjukakan bahwa terjadi peningkatan pada pemahaman konsep fisika siswa sebesar 75%, peningkatan motivasi belajar siswa sebesar 87%, keaktifan siswa sebesar 83%, ketertarikan siswa sebesar 90%, kemampuan mengoperasikan PhET sebesar 82%  serta tingkat kepuasan mencapai 84%. Kata kunci: konsep fisika; laboratorium virtual; Phet simulation.  ABSTRACTPhysics lessons are considered difficult by some students, which impacts their understanding of physics concepts. This issue is also experienced by students at SMA Kartika XX-2 Kendari. The limited use of laboratories as a support for learning physics is one of the factors contributing to the low understanding of physics at SMA Kartika XX-2 Kendari. The aim of this community service project is to introduce PhET simulations as a virtual laboratory to help students in class XII IPA at SMA Kartika XX-2 Kendari understand physics concepts. This activity was attended by 30 students from class XII IPA. The implementation methods are as follows: (1) Conducting a survey to identify the problems faced by the partner and finding solutions, (2) Conducting an activity, namely training on the introduction of virtual laboratory practicals based on PhET simulations, (3) Evaluating the implementation of the activity. The results of the training showed an improvement in students' understanding of physics concepts by 75%, an increase in students' learning motivation by 87%, student activity by 83%, student interest by 90%, the ability to operate PhET by 82%, and a satisfaction level of 84%. Keywords: physics concepts; virtual laboratory; PhET simulation.

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

jce

Publisher

Subject

Economics, Econometrics & Finance Education Health Professions Languange, Linguistic, Communication & Media Social Sciences

Description

Journal of Community Empowerment is multidisciplinary scientific journal in the field of empowerment and community Service, published by the English Department Universitas Muhammadiyah Mataram with a publication period of two times in one year, namely in June and December. This journal covers some ...