Dinamika Pendidikan
Vol 11, No 1 (2016): Juny 2016

Improving students’ learning achievement on economics through cooperative learning assisted by the learning CD

Widjajati, Rahaju ( SMA Negeri 2 Semarang, Indonesia)



Article Info

Publish Date
30 Jan 2017

Abstract

The purpose of this study was to improve students’ learning achievement. 32 students of grade X at SMA 2 Semarang were treated by classroom action research from May until June 2011. The research consisted of 2 cycles covering 4 stages, namely; Planning, Acting, Observing and Reflecting. It used cooperative learning strategy with learning CD. The descriptive analysis technique was used  to compare the observation result and reflection in each cycle. The results showed that the cooperative learning methods can increase classically the learning mastery at grade X-8 was for 75% in the first cycle with the average score was 70.22 and 100% in the second cycle with the average score was 79.72.Then, it can be concluded that cooperative learning strategy by the learning CD can improve the cooperation,  positive attitude, giving opinion and encourage students take parts in the fun atmosphere of learning process. So, the strategy can improve learning outcomes on Economics in the Material of Consumption and Saving Functions.Masalah yang dikaji dalam penelitian ini adalah apakah strategi pembelajaran kooperatif berbantuan CD (Compact Disk) pembelajaran dapat meningkatkan prestasi belajar? Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan prestasi belajar siswa dengan menggunakan strategi pembelajaran kooperatif kompetitif berbantuan CD. Penelitian Tindakan Kelas dilakukan pada bulan Mei–Juni 2011 pada siswa kelas X8 SMA Negeri 2 Semarang dengan jumlah peserta 32 siswa. Penelitian ini terdiri dari 2 siklus mencakup 4 tahap yaitu Perencanaan, Tindakan, Pengamatan dan Refleksi. Analisis data menggunakan teknik analisis deskriptif komparatif yaitu membandingkan kondisi awal sebelum tindakan dengan hasil-hasil yang dicapai pada setiap siklus. Hasil menunjukkan bahwa pembelajaran kooperatif kompetitif dapat meningkatkan ketuntasan belajar secara klasikal pada kelas X8 yaitu 75% pada Siklus I dengan nilai rata rata 70,22 dan 100% pada siklus II dengan nilai rata rata 79,72. Simpulan penelitian adalah Pembelajaran dengan Strategi Kooperatif Kompetitif Berbantuan CD Pembelajaran dapat membangun sikap kerjasama yang positif, menumbuhkan keberanian bertanya dan mengemukakan pendapat, berperan aktif dalam proses pembelajaran dengan suasana yang menyenangkan sehingga dapat meningkatkan Hasil Belajar Ekonomi Materi Fungsi Konsumsi dan Tabungan.

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

DP

Publisher

Subject

Education

Description

Dinamika Pendidikan (p-ISSN 1907-3720, e-ISSN 2502-5074) is a scientific periodical published by the Department of Economics Education, Faculty of Economics, Universitas Negeri Semarang collaborate with Asosiasi Profesi Pendidik Ekonomi Indonesia (ASPROPENDO), Asosiasi Profesi Pendidikan Akuntansi ...