Edu Geography
Vol 4 No 1 (2016)

KONTRIBUSI PEMANFAATAN MEDIA MASSA SEBAGAI SUMBER BELAJAR DENGAN HASIL BELAJAR MATA KULIAH STUDI BENCANA MAHASISWA PRODI PENDIDIKAN GEOGRAFI TAHUN 2015

Imanulloh, Afif (Unknown)



Article Info

Publish Date
29 Mar 2016

Abstract

Salah satu upaya untuk meningkatkan hasil belajar mahasiswa dalam mempelajari materi perkuliahan diperlukan media yang mampu mengakomodasi kebutuhan mahasiswa dalam pembelajarannya. Populasi dari penelitian ini adalah seluruh mahasiswa yang mengambil mata kuliah Studi Bencana sebanyak 162 mahasiswa. Sedangkan sampel dari penelitian ini diambil 25% dari populasi atau sebanyak 40 mahasiswa. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitaif dengan metode deskriptif persentase dan analisis product moment. Metode pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan angket.Berdasarkan hasil penelitian dengan menggunakan deskriptif persentase hasil belajar mata kuliah Studi Bencana sebesar 64% atau dalam kategori sedang dan tingkat pemanfaatan media massa sebagai sumber belajar mata kuliah Studi Bencana adalah 79,5% dan termasuk dalam kategori tinggi. Berdasarkan analisis product moment diperoleh hasil r_xy=0,426 > rtabel = 0,312 , jadi dapat dikatakan bahwa ada hubungan antara kedua variabel.One of the effort to improve students outcame in learning subject materials it required the media that is able to accommodate students neccessary in learning. Population of this research are students who take subject Disaster Studies of 162 students. While sample of this study are taken 25% of the population, or 40 students. This research is quantitative descriptive method and analyzes the percentage of product moment. Methods of data collection of this research is using questionnaire. Based on the research results by using descriptive percentage of learning outcame Disaster Studies subject of 64% or  medium category and the level of utilization mass media as a learning Disaster Studies  subject is 79,5% which is included into high category. Based on analysis of product moment result  rxy = 0.426>rtable= 0,312, it can be said that there is a relationship between two variables.  

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

edugeo

Publisher

Subject

Earth & Planetary Sciences Education

Description

Edu Geography [p-ISSN 2252-6684|e-ISSN 2549-0346|DOI 10.15294.edugeo] publishes original research and conceptual analysis of geography education. Edu Geography provides a forum for educators and scholars to present innovative teaching strategies and essential content for elementary and secondary ...