Edu Geography
Vol 4 No 3 (2016)

PELAKSANAAN PROGRAM SEKOLAH SIAGA BENCANA DI SMA NEGERI 1 KARANGANOM KLATEN TAHUN 2015

Astuti, Ati (Unknown)
Setyaningsih, Wahyu (Unknown)



Article Info

Publish Date
28 Mar 2017

Abstract

Pengurangan risiko bencana dapat dilakukan melalui pendidikan siaga bencana dalam sekolah dengan membentuk Sekolah Siaga Bencana (SSB). Parameter kesiapsiagaan sekolah diidentifikasi terdiri dari empat faktor, yaituSikap dan Tindakan,Kebijakan sekolah, Perencanaan Kesiapsiagaan, dan Mobilisasi Sumberdaya.Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana potensi bencana di lingkungan SMA Negeri 1 Karanganom dan mengetahui bagaimana pelaksanaan programSSB disekolah tersebut.Variabel dalam penelitian ini, yaitu potensi bencana di lingkungan SMA Negeri 1 Karanganom dan pelaksanaan Program di sekolah tersebut. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah angket dan observasi yang dilengkapi dengan wawancara dan dokumentasi.Data hasil penelitian dianalisis menggunakan deskriptif.Simpulan yang diperoleh dari penelitian ini adalah potensi bencana di lingkungan sekolah yang paling besar adalah gempa bumi, dan pelaksanaan program SSB mencapai 78,4%  dengan kesiapsiagaan yang sedang. Disaster risk reductioun can be conducted throught a disaster prepared education in school by forming a disaster prepared school (DPS).An emergency respons school parameter is identified with four factors, such as attitude and act, school policy, emergency respons plan, and mobilitation of human resource.the research aimed to find how potential disaster in SMA Negeri 1 Karanganom is and its DPS implementation. The variable of research are disaster potential an SMA Negeri 1 Karanganom environmen and disaster prepared school program implementationin. Questionaire and observation that is completed with interview an documentation are used as techniques of collecting data. The result of study is displayed in a descriptive analysis. Some conclutions are gained from the study, such as the biggest potential disaster in  the school aenvironment is earthquake amd DPS implementation reach 78,4% with medium emergency response.

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

edugeo

Publisher

Subject

Earth & Planetary Sciences Education

Description

Edu Geography [p-ISSN 2252-6684|e-ISSN 2549-0346|DOI 10.15294.edugeo] publishes original research and conceptual analysis of geography education. Edu Geography provides a forum for educators and scholars to present innovative teaching strategies and essential content for elementary and secondary ...