IJTB | INTERNATIONAL JOURNAL OF TECHNOLOGY AND BUSINESS
Vol 1, No 1 (2015)

Sistem Antrian Untuk Mempermudah Pelayanan Pasien Rawat Jalan Pada Puskesmas XYZ

Lumba, Ester ( Institut Teknologi dan Bisnis Kalbis)



Article Info

Publish Date
31 Mar 2015

Abstract

ABSTRACT:Puskesmas is a functional organization for providing health service which is comprehensive, integrates, equal, reachable and cost friendly for the people. Puskemas emphasizes its service on the optimum level of health to the wider society. To enhance the quality of the services to the public, it is time for a clinic to be supported by a computer application that can help the patients who have to wait with a long queue when they want to get the services from it. Queuing application with web-based system can help the patients by online registration and get the queuing number without come to the clinic before their visit. By this system, the patients can also observe the progress of the queue from the website, take their time to wait in the outside of the clinic and arrange their coming without stay for a longer time before their turn. The clinic itself may apply First Come First Served (FCFS) queuing system which means a patient will get handled until the previous patient is finished. Furthermore, this application will help the clinic officer to manage the existing data in it without keep calling the patients one by one manually. Subsequently, the operator will only press the button in the queuing application to call the next patient. Keywords: clinic, patient, queuing, FCFS ABSTRAK:Puskesmas adalah organisasi fungsional yang menyelenggarakan upaya kesehatan yang bersifat menyeluruh, terpadu, merata, dapat diterima dan terjangkau oleh masyarakat. Puskesmas menitikberatkan pelayanan kepada masyarakat luas guna mencapai derajad kesehatan yang optimal. Untuk meningkatkan kualitas pelayanan kepada masyarakat, sudah saatnya sebuah Puskesmas dilengkapi dengan aplikasi komputer untuk menangani pasien yang seringkali harus antri panjang untuk mendapatkan pelayanan medis. Aplikasi antrian berbasis web dapat membantu pasien untuk mendaftar secara online dan meminta nomor antrian tanpa harus datang ke Puskesmas terlebih dahulu. Pasien dapat memantau nomor antrian yang sedang dilayani melalui website, sehingga dapat memprediksi waktu untuk datang ke Puskesmas tanpa harus menunggu lama di Puskesmas untuk mendapatkan pelayanan. Pada Puskesmas menerapkan aturan antrian First Come First Served (FCFS) yaitu pasien yang mendaftar terlebih dahulu yang akan mendapatkan pelayanan.  Aplikasi antrian juga dapat membantu petugas Puskesmas untuk mengelolah data-data pasien tanpa harus di repotkan memanggil pasien satu persatu. Petugas Puskesmas tinggal menekan tombol pada aplikasi antrian untuk memajukan nomor antrian berikutnya jika pasien sudah selesai di layani.Kata kunci: Puskesmas, pasien, antrian, FCFS

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

i-statement

Publisher

Subject

Computer Science & IT Other

Description

I-STATEMENT (Information Systems and Technology Management) is published twice annually to demonstrate the latest scientific research that tests, extends and builds the theory of information systems and technology management and contributes directly to the practical world of information systems and ...