Jaqfi : Jurnal Aqidah dan Filsafat Islam
Vol 1, No 2 (2016)

Pendekatan Wasatiyah (sederhana) dalam Hubungan Sosial Masyarakat Majemuk di Malaysia

Mohd Anuar Ramli (Pensyarah (Ph.D), Jabatan Fiqh & Usul, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya, Kuala Lumpur-Malaysia)
Paizah Hj. Ismail (Pakar rujuk (Ph.D), Jabatan Fiqh & Usul, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya, Kuala Lumpur-Malaysia.)
Ahmad Badri Abdullah (Pembantu penyelidik, Jabatan Fiqh & Usul, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya, Kuala Lumpur-Malaysia)



Article Info

Publish Date
30 May 2017

Abstract

Kajian ini memfokuskan terhadap pendekatan wasatiyyah (sederhana) dalam berinteraksi dengan orang bukan Islam dalam konteks masyarakat majemuk di Malaysia. Pendekatan ini penting dalam mengimbangi antara dua kumpulan ekstrem dalam masyarakat Islam, yaitu antara pendekatan golongan literalis yang sempit dengan pendekatan golongan liberalis yang longgar. Pendekatan literalis cenderung membentuk hubungan konflik dengan orang bukan Islam, manakala pendekatan golongan liberalis cenderung kepada pluralisme agama yang dilarang. Untuk menggarap pendekatan wasatiyyah, pengkaji menganalisis data-data kualitatif yang bersumberkan petunjuk Alquran dan pedoman Sunah Nabi Saw. Hasil kajian mendapati wujudnya asas hubungan sosial yang sederhana sesuai dengan konteks masyarakat majemuk di Malaysia, yaitu saling kenal mengenali antara satu sama lain bagi mengelak pencabulan sensitiviti agama, saling berdialog untuk meningkatkan persepahaman antara agama, saling bertoleransi untuk mencetuskan suasana kehidupan yang harmoni, berlaku adil bagi menghindari kezaliman terhadap agama lain, tiada paksaan dan pemaksaan untuk mengikut ajaran Islam atau kebebasan beragama serta membina identiti yang eksklusif sebagai benteng untuk menghindari penyerupaan yang dilarang oleh Syarak. Melalui pendekatan yang bersifat sederhana ini, hubungan sosial dapat berlangsung selari dengan tuntutan syariat.

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

jaqfi

Publisher

Subject

Religion Education

Description

Jurnal Ilmiah JAQFI: Jurnal Aqidah dan Filsafat Islam adalah jurnal yang mempublikasikan hasil-hasil kajian dan penelitian orisinal terbaru dalam ilmu murni Filsafat Islam dan Aqidah (Teologi Islam), serta cakupannya meliputi kajian filsafat kontemporer, pendidikan, sosial, dan keagamaan dari ...