Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol 3, No 2: FEBRUARI 2018

Interferensi Semantis Bahasa Jawa dalam Bahasa Indonesia

Bayu Pramono (Pendidikan Bahasa Indonesia Pascasarjana Universitas Negeri Malang)
Sunaryo Sunaryo (Pendidikan Bahasa Indonesia Pascasarjana Universitas Negeri Malang)
Sunoto Sunoto (Pendidikan Bahasa Indonesia Pascasarjana Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
01 Feb 2018

Abstract

Semantic interference of bahasa Jawa (BJ) in bahasa Indonesia occurs on several levels. BJ interference occurs couse textual translation, the context of storytelling/speaking (mind) is BJ not BI, the closeness of the meaning or equivalence of words, and influence of stronger BJ pedagogy. At the word level, semantic interference occurs in single, recurrent, and repetitive words. Semantic interference is still related with Javanese culture, both in speech or act. In terms of functional culture, the intent is hyperbolic, idiomatic, unggah-ungguh basa, the uniqueness of language, the simplicity of the language, and the sharpness/fidelity of the language.Interferensi semantis bahasa Jawa (BJ) dalam bahasa Indonesia (BI) terjadi pada beberapa tataran. Interferensi BJ terjadi karena beberapa hal, di antaranya pengalihbahasaan secara tekstual, konteks bercerita/berbicara dalam pikiran penutur adalah BJ dan bukan BI, kedekatan makna atau kesepadanan kata, dan pengaruh pedagogi BJ yang lebih kuat. Pada tataran kata,  interferensi semantis terjadi dalam bentuk kata tunggal, berimbuhan, dan berulang. Interferensi semantis tersebut masih berkaitan dengan budaya orang Jawa, baik dalam bertutur maupun dalam bertindak. Dari segi fungsional budaya, maksud hal tersebut yaitu hiperbolis kata, idiomatis, ûnggàh-ûnggûh bâsâ, keunikan bahasa, kesederhanaan bahasa, dan kejelian/kedetilan bahasa.

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...