Edcomtech Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan
Vol 2, No 2 (2017)

Pengaruh Strategi Think Pair Share (TPS) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Ekologi Dengan Gaya Kognitif Berbeda

Amiruddin Kasim (Pendidikan Biologi FKIP Universitas Tadulako)



Article Info

Publish Date
10 Dec 2017

Abstract

Abstrak: Penelitian ini bertujuan menguji perbedaan kemampuan pemecahan masalah ekologi antara kelompok pebelajar yang diajar dengan strategi pembelajaran kooperatif TPS dan kelompok pebelajar yang diajar dengan strategi pembelajaran langsung, menguji perbedaan kemampuan pemecahan masalah ekologi antara kelompok pebelajar yang memiliki gaya kognitif field independent dan field dependent pada pebelajar, menjelaskan interaksi antara strategi pembelajaran dan gaya kognitif terhadap kemampuan pemecahan masalah ekologi pada pebelajar. Metode penelitian menggunakan metode penelitian eksperimen quasi dengan desain faktorial 2x2 dan analisis data menggunakan ANOVA 2 jalur, subjek penelitian Mahasiswa Prog Studi Pendidikan Biologi sebanyak 80 orang yang terdiri atas 2 kelas (kelas perlakuan dan kelas kontrol). Hasil Penelitian menunjukkan terdapat perbedaan yang signifikan kemampuan pemecahan masalah pada kelompok pebelajar yang diajar dengan strategi pembelajaran TPS dibanding dengan kelompok pebelajar yang diajar dengan strategi pembelajaran langsung. Kemampuan pemecahan masalah ekologi pada kelompok pebelajar yang diajar dengan strategi pembelajaran TPS lebih tinggi dari pada kelompok pebelajar yang diajar dengan strategi pembelajaran langsung, terdapat perbedaan yang signifikan kemampuan pemecahan masalah antara kelompok pebelajar yang memiliki gaya kognitif FI dan kelompok pebelajar yang memiliki gaya kognitif FD. Pebelajar yang memiliki gaya kognitif FI memiliki kemampuan pemecahan masalah ekologi lebih tinggi dibandingkan dengan kelompok pebelajar yang memiliki gaya kognitif FD. Tidak terdapat interaksi antara strategi pembelajaran dengan gaya kognititif terhadap kemampuan pemecahan masalah ekologi pada pebelajar. Hal ini menunjukkan bahwa strategi pembelajaran kooperatif TPS tidak dipengaruhi oleh gaya kognitif terhadap kemampuan pemecahan masalah ekologi pada pebelajar.Abstract: This study aims to examine differences in ecological problem-solving abilities between groups of students who are taught with TPS cooperative learning strategies and groups of students who are taught using direct learning strategies, to examine differences in ecological problem-solving abilities between groups of students who have field independent cognitive style and field dependent cognitive style. learners, explains the interaction between learning strategies and cognitive styles on the ability of ecological problem solving in learners. The research method used was a quasi-experimental research method with a 2x2 factorial design and data analysis using 2-way ANOVA. The research subjects were 80 students of the Biology Education Study Program consisting of 2 classes (treatment class and control class). The results showed that there was a significant difference in the problem-solving ability of the group of students who were taught using the TPS learning strategy compared to the group of students who were taught using direct learning strategies. The ability to solve ecological problems in the group of students taught with TPS learning strategies was higher than that in the group of students who were taught with direct learning strategies, there was a significant difference in problem-solving abilities between the group of students who had the FI cognitive style and the group of students who had the cognitive style of FD. Students who have a FI cognitive style have a higher ecological problem solving ability than a group of students who have a FD cognitive style. There is no interaction between learning strategies and cognitive styles on students' ecological problem-solving abilities. This shows that the TPS cooperative learning strategy is not influenced by the cognitive style of the learner's ecological problem solving abilities.

Copyrights © 2017






Journal Info

Abbrev

EDCOMTECH

Publisher

Subject

Arts Humanities Education Social Sciences

Description

Edcomtech is a journal in the field of educational technology which contains conceptual studies and empirical findings in scientific disciplines of educational technology theories and practices. The covered topics are involved the foundation and philosophy of educational technology, design and ...