Jurnal Administrasi Pendidikan : Program Pascasarjana Unsyiah
Vol 5, No 2: Mei 2017

KEPEMIMPINAN KEPALA MADRASAH DALAM MEMOTIVASI KERJA GURU PADA MTS SWASTA LAM UJONG KABUPATEN ACEH BESAR

Asriani, Murniati A.R, Bahrun (Unknown)



Article Info

Publish Date
16 Aug 2017

Abstract

Abstract: Leadership is a process headmaster affect or give examples of leaders to followers in an effort to achieve organizational goals. Leadership headmaster was very influential in increasing job motivation of teachers in the execution of their duties at the school. This study aims to determine the leadership of headmaster in developing the work program headmaster, set the strategy and the factors that affect the work motivation of teachers. This study used a qualitative approach. Techniques used in collecting data through interviews, observation and documentation. Subjects of research include headmaster, deputy heads and teachers. The research found that: (1) Program headmaster in improving teachers' motivation to work, including work program, program settings physical and non physical environment, reward and incentive program for madrasah personnel; (2) Strategy headmaster to increase the motivation of teachers, improving teacher competence, implementation of reward and punishment, participation, delegation of authority, incentives, promotions, creating a harmonious relationship within the madrasah and give good example; and (3) Factors that affect the work motivation of teachers include responsibility and discipline.Keywords:  Leadership, principal, and work motivation Abstrak: Kepemimpinan kepala madrasah merupakan proses mempengaruhi atau memberi contoh oleh pemimpin kepada pengikutnya dalam upaya mencapai tujuan organisasi. Kepemimpinan kepala madrasah sangat berpengaruh dalam memotivasi kerja guru dalam pelaksanaan tugasnya di madrasah.  Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kepemimpinan kepala madrasah dalam mengembangkan program kerja kepala madrasah, mengatur strategi dan faktor-faktor yang mempengaruhi motivasi kerja guru. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif. Teknik yang digunakan dalam mengumpulkan data melalui wawancara,  observasi dan studi dokumentasi.  Subjek penelitian meliputi kepala madrasah, wakil kepala dan guru. Hasil penelitian ditemukan bahwa: (1) Program kepala madrasah dalam memotivasi kerja guru meliputi program kerja, program pengaturan lingkungan fisik dan non fisik, program pemberian reward dan insentif kepada personil madrasah; (2) Strategi  kepala madrasah dalam memotivasi kerja guru dilakukan dengan peningkatan kompetensi guru, penerapan reward dan punishment, partisipasi, pendelegasian wewenang, insentif, promosi, menciptakan hubungan harmonis dalam lingkungan madrasah dan memberi contoh teladan; dan (3) Faktor-faktor yang mempengaruhi motivasi kerja guru  meliputi tanggung jawab dan kedisiplinan.Kata Kunci:  Kepemimpinan, Kepala Madrasah, dan Motivasi Kerja

Copyrights © 2017