Jurnal Administrasi Pendidikan : Program Pascasarjana Unsyiah
Vol 4, No 4: November 2016

KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN KINERJA GURU DI MTsN RUKOH BANDA ACEH

Ahmad Jakaria, Cut Zahri Harun, Khairuddin. (Unknown)



Article Info

Publish Date
20 Dec 2016

Abstract

Abstract: Leadership Principal is a manager who mengorganizir using prinsif " Team Work " , which was entrusted to lead the institution , all the resources of the school to influence , motivate workers, encourage , organize , mobilize and drive to achieve school goals . Leadership is one aspect of determining a discipline . The ability of teachers to improve discipline in performing their duties mainly influenced by the style of school leadership . This study aims to find a clear picture of : ( 1 ) The work program MTsN Rukoh principals in improving teacher performance motivation ,(2) Implementation of the program MTsN Rukoh principals in motivating teachers to implement effective learning , (3) How MTsN Rukoh principals to evaluate teachers' work program . This study uses descriptive and qualitative approach . Data collected through the guidelines for observation , interview , and documentation . Subjects in this study were principals and teachers MTsN Rukoh Banda Aceh.Teknik data analysis in this study by using data reduction ,data display and draw conclusions . The results of this study indicate that : ( 1 ) leadership principals MTsN Rukoh Banda Aceh in improving teachers' commitment through regular activities in accordance with the empowerment of the field ( 2 ) principals MTsN Rukoh Banda Aceh using a democratic style , and the efforts made by the school head can be seen with their teachers prepare a work plan , implement KKG , supervision / classroom visits , helping to propose promotions , rewards , and pay attention to the needs of teachers . ( 3 ) the principal MTsN Rukoh Banda Aceh have a bottleneck in improving the discipline of school teachers . This is commonly seen with the work ethic of teachers who are still weak , different educational backgrounds , so the lack of control of orderly administration , teachers and the administration both class administrationKeywords: Leadership and Teacher Performance . Abstrak: Kepemimpinan Kepala Sekolah merupakan Manajer yang mengorganizir  dengan menggunakan prinsif “Team Work”, yang diberi kepercayaan lembaga untuk memimpin, seluruh sumberdaya sekolah dengan mempengaruhi, memotivasi kerja, mengajak, mengatur, menggerakkan dan mengarahkan demi tercapainya tujuan sekolah. Kepemimpinan merupakan salah satu aspek penentu peningkatan kedisiplinan. Kemampuan guru dalam meningkatkan kedisiplinan terutama dalam melaksanakan tugasnya dipengaruhi oleh gaya kepemimpinan kepala sekolah. Penelitian ini bertujuan untuk menemukan gambaran yang jelas tentang: (1)  Program kerja kepala sekolah MTsN Rukoh dalam meningkatkan motivasi kinerja guru, (2) Pelaksanaan program kepala sekolah MTsN Rukoh dalam memotivasi guru untuk melaksanakan pembelajaran yang efektif, (3) Cara kepala sekolah MTsN Rukoh untuk mengevaluasi program kerja guru. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif dan  pendekatan kualitatif. Data yang dikumpulkan melalui  pedoman observasi, pedoman wawancara, dan dokumentasi. Subjek dalam penelitian ini adalah kepala sekolah dan guru MTsN Rukoh Banda Aceh.Teknik analisis data dalam penelitian ini dengan menggunakan reduksi data, display data dan menarik kesimpulan. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa: (1) kepemipinan kepala sekolah MTsN Rukoh Banda Aceh dalam meningkatkan komitmen guru melalui pemberdayaan kegiatan rutin sesuai dengan bidangnya (2) kepala sekolah MTsN Rukoh Banda Aceh menggunakan gaya yang demokratis, dan upaya yang dilakukan kepala sekolah bisa dilihat dengan adanya menyusun rencana kerja guru, melaksanakan KKG, supervisi/kunjungan kelas, membantu dalam pengusulan kenaikan pangkat, memberi penghargaan, dan memperhatikan  kebutuhan guru. (3) kepala sekolah MTsN Rukoh Banda Aceh  memiliki hambatan dalam meningkatkan kedisiplinan guru disekolah. Hal ini biasa dilihat dengan adanya etos kerja guru yang masih lemah , latar belakang pendidikan berbeda, sehingga kurang menguasai tertib administrasi, baik administrasi guru maupun administrasi kelas.Kata Kunci : Kepemimpinan dan Kinerja Guru.

Copyrights © 2016