Jurnal Administrasi Pendidikan : Program Pascasarjana Unsyiah
Vol 4, No 4: November 2016

KEMAMPUAN KEPALA SEKOLAH DALAM PELAKSANAAN SUPERVISI PENGAJARAN DI SD NEGERI 4 PEUSANGAN KABUPATEN BIREUEN

Alfian, Cut Zahri Harun, Nasir Usman. (Unknown)



Article Info

Publish Date
20 Dec 2016

Abstract

Abstract: Teaching supervision is one of the efforts to improve teacher professionalism. The purpose of this study was to find out how the teaching supervision program, teaching supervision techniques, and supporting and inhibiting factor of the implementation of teaching supervision of principal were. This study used descriptive method and qualitative approach. Data were collected through interview, observation and documentation study. Subject of the study were principal, vice principal and teachers. The result showed that: (1) Learning supervision program prepared by principal including planning, scheduling, supervision model, supervision clues, feedback and follow up implementation. In the implementation, principal examine learning administration instrument such as syllabus, lesson plan, teaching and learning process, annual program, semester program, effective week, question item analysis. (2) Teaching supervision techniques was conducted by class visiting, class observation, individual talk, teacher meeting, and assigning the teachers for training, upgrading, and educational seminar. (3) Supporting factor of teaching supervision implementation were teacher readiness to be coached by the principal, the establishment of good relationship in school environment, in addition the principal can monitor the teachers’ teaching development or achievement. Therefore, the principal would now which teachers were successful and which teachers needed further coaching in teaching. Meanwhile, the inhibiting factor in the implementation of teaching supervision was the limited time due to the busyness of principal inside and outside of the school. Keywords: The Ability of Principal Teaching Supervision Abstrak: Supervisi pengajaran merupakan salah satu usaha untuk mengembangkan  profesionalisme guru. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui kemampuan kepala sekolah dalam menyusun program supervisi pengajaran, teknik-teknik supervisi pengajaran dan faktor pendukung dan penghambat pelaksanaan supervisi pengajaran oleh kepala sekolah. Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini yaitu pendekatan kualitatif dengan metode deskriptif. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan wawancara, observasi, dan studi dokumentasi. Subjek dalam penelitian ini adalah kepala sekolah dan guru. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) Program supervisi pengajaran yang disusun oleh kepala sekolah melalui rapat pada setiap awal tahun ajaran baru dan pada awal semester mencakup perencanaan, penentuan jadwal, model supervisi, kisi-kisi supervisi, pelaksanaan (instrumen) umpan balik dan tindak lanjut. Program supervisi yang dilakukan kepala sekolah belum sepenuhnya terlaksana sesuai dengan program yang telah disusun. Hal ini terlihat dari frekuensi pelaksanaan supervisi yang dilakukan hanya dua kali dalam setahun sehingga tidak semua guru memperoleh pembinaan secara merata (2) Teknik-teknik supervisi pengajaran dilakukan dengan kunjungan kelas, observasi kelas, pembicaraan individual, pertemuan/rapat guru serta mengikutsertakan guru dalam pelatihan, penataran dan seminar pendidikan. Kegiatan supervisi dilakukan dengan dua cara, terjadwal dan tidak terjadwal. (3) faktor pendukung pelaksanaan supervisi pengajaran adalah ketersediaan sarana di sekolah, dukungan dinas terkait, kesediaan guru dalam menerima pembinaan dari kepala sekolah dan adanya hubungan kekeluargaan antara guru dan kepala sekolah. Sedangkan faktor penghambat dalam pelaksanaan supervisi pengajaran adalah kurangnya waktu kepala sekolah karena kesibukan dalam hal lain di sekolah maupun di luar sekolah.Kata Kunci: Kemampuan Kepala Sekolah dan Supervisi Pengajaran

Copyrights © 2016