Panggung
Vol 28, No 1 (2018): Kontestasi Tradisi: Seni dalam Visualisasi Estetik, Naskah, dan Pertunjukan

Pengaruh Sinergi Foto Profil Media Jejaring Sosial dalam Meningkatkan Personal Branding

Franzia, Elda (Unknown)



Article Info

Publish Date
13 Apr 2018

Abstract

ABSTRACTThe development of information technology and social media nowadays is increasing the importance level of online self image. This research aims to acknowledge the variety of social media that has been used to personal branding development and the effect of personal branding synergy to the respondent. The study case of this research is students and alumni of FSRD Trisakti University. This research is using quantilative method that combines the quantitative method and the qualitative method. Quantitative method contributed in defining the pattern of profile picture usage by the students and alumni of FSRD Trisakti University to form the personal branding in profession based. Qualitative method contributed in giving explorative description of visual language in those social media profile picture. The result of this research is the conclusion that the personal branding of the respondent can be increase by (1) Showing the respondent’s passion using the photo object and activity, (2) Having the understanding about respondent’s self image, (3) Showing the image repeatedly and consistently, (4) Using various social media as their functions and objectives. Keywords: synergy, social media, profile picture, personal branding ABSTRAKPerkembangan teknologi informasi dan media jejaring sosial saat ini menyebabkan pentingnya pencitraan diri di media online. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui ragam media jejaring sosial yang digunakan untuk pembentukan personal branding dan pengaruh sinergi tersebut pada responden. Studi kasus pada penelitian ini adalah mahasiswa dan alumni FSRD Universitas Trisakti. Metode yang digunakan pada penelitian ini adalah metode kuanlitatif, yang memadukan metode kuantitatif dan kualitatif. Metode kuantitatif untuk mendefinisikan pola penggunaan foto profil responden dalam upaya pembentukan personal branding, sedangkan metode kualitatif memberikan deskripsi eksploratif tentang bahasa visual yang digunakan pada foto profil media jejaring sosial tersebut. Hasil dari penelitian ini adalah simpulan bahwa untuk meningkatkan pembentukan personal branding responden dapat dilakukan dengan cara (1) Menampilkan minat pada foto profil dengan menggunakan objek foto sesuai minat tersebut, (2) Memiliki kesadaran akan citra diri individu, (3) Menampilkan secara konsisten dan berulang, (4) Menggunakan beragam media jejaring sosial sesuai dengan fungsi dan tujuannya.Kata kunci: sinergi, jejaring sosial, foto profil, personal branding

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

panggung

Publisher

Subject

Education

Description

Panggung is online peer-review journal focusing on studies and researches in the areas related to performing arts and culture studies with various perspectives. The journal invites scholars, researchers, and students to contribute the result of their studies and researches in those areas mentioned ...