Edu Geography
Vol 6 No 2 (2018): Vol 6 No 2 (2018)

Pengaruh Tingkat Pengetahuan Rth (Ruang Terbuka Hijau) Ibu Rumah Tangga Terhadap Tingkat Penyediaan Rth Pekarangan di Kelurahan Palebon Kecamatan Pedurungan Kota Semarang Tahun 2017

Safitri, Elvita (Unknown)
Sunarko, Sunarko (Unknown)
Tjahjono, Heri (Unknown)



Article Info

Publish Date
11 Jun 2018

Abstract

The quantity of the green open space that decreases more and is accompanied by the low quality causes the balance of ecological carrying capacity of the urban environment is not maintained well, it causes damage to the environment of the city center, such as tidal flood, flood, and pollution. The purpose of this study is to know the influence of the knowledge level of housewives about RTH (Ruang Terbuka Hijau/ Green Open Space) toward the supplying level of RTH at the yard. The type of this research is quantitative despcriptive using the method of collecting data, test, observation, questionnaire, and documentation. The method of the data analysis used in this research is regression analysis. The result of the research shows that there is an influence of the knowledge level of housewives about RTH (Ruang Terbka Hijau/Green Open Space) toward the supplying level of RTH at the yard. Kuantitas ruang terbuka hijau yang semakin berkurang diiringi dengan kualitas yang rendah menyebabkan keseimbangan daya dukung ekologis lingkungan kota tidak terjaga pada akhirnya dapat menimbukan kerusakan lingkungan pusat kota berupa rob, banjir, dan polusi. Tujuan dari penelitian ini untuk mengetahui pengaruh tingkat pengetahuan ibu rumah tangga mengenai RTH (Ruang Terbuka Hijau) terhadap tingkat penyediaan RTH Pekarangan.Jenis penelitian ini adalah deskriptif kuantitatif dengan metode pengumpulan data tes, observasi, angket, dan dokumentasi.Metode analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah analisis regresi.Hasil penelitian menunjukan adanya pengaruh tingkat pengetahuan ibu rumah tangga mengenai RTH (Ruang Terbuka Hijau) terhadap tingkat penyediaan RTH Pekarangan.

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

edugeo

Publisher

Subject

Earth & Planetary Sciences Education

Description

Edu Geography [p-ISSN 2252-6684|e-ISSN 2549-0346|DOI 10.15294.edugeo] publishes original research and conceptual analysis of geography education. Edu Geography provides a forum for educators and scholars to present innovative teaching strategies and essential content for elementary and secondary ...