PEDAGOGIA
Vol 16, No 2 (2018)

KETERAMPILAN SISWA MEMANFAATKAN PERPUSTAKAAN SEBAGAI SUMBER BELAJAR DI SMK NEGERI 3 OKU SELATAN

Wijaya, Johan Eka (Unknown)



Article Info

Publish Date
20 Aug 2018

Abstract

AbstrakPenelitian ini bertujuan untuk mengetahui Keterampilan Siswa Memanfaatkan Perpustakaan Sebagai Sumber Belajar di SMK Negeri 3 OKU Selatan. Jenis penelitian ini adalah kuantitatif. Metode yang digunakan adalah metode deskriptif. Penelitian ini dilaksanakan pada siswa SMK Negeri 3 OKU Selatan yang berjumlah 235 orang. Alat pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan angket. Teknik analisa data menggunakan analisa statistik dengan rumus persentase. Hasil penelitian kepada siswa menunjukkan bahwa keterampilan siswa memanfaatkan perpustakaan sebagai sumber belajar di SMK Negeri 3 OKU Selatan berada pada kategori cukup dengan 69,1%. Rincian keterampilan siswa mengumpulkan informasi di SMK Negeri 3 OKU Selatan dicapai berdasarkan penjumlahan rata-rata pilihan selalu dan sering 62,98% dengan kriteria “cukup”. Keterampilan siswa mengambil intisari dan pengorganisasian informasi di SMK Negeri 3 OKU Selatan yang menjawab selalu dan sering 67,66% dengan kriteria “cukup”. Keterampilan siswa menganalisis, menginterpretasikan dan mengevaluasi informasi di SMK Negeri 3 OKU Selatan yang menjawab selalu dan sering 70,73% dengan kriteria “cukup”. Dan keterampilan siswa menggunakan informasi di SMK Negeri 3 OKU Selatan yang menjawab selalu dan sering 75% dengan kriteria “cukup”. Sehingga dapat disimpulkan bahwa siswa  di SMK Negeri 3 OKU Selatan dalam keterampilan mengumpulkan informasi, mengambil intisari dan pengorganisasian informasi, keterampilan menganalisis, menginterpretasikan dan mengevaluasi informasi, serta keterampilan menggunakan informasi sudah dilakukan dengan “cukup baik”.AbstractThe objective of this research is to know the students' creativity in using Library as learning source at SMK Negeri 3 OKU Selatan. This Research is quantitative research. The methodology of this research is descriptive method. This research is done by the students at SMK Negeri 3 OKU Selatan that the total number are 235 students. Then, the questionnaire is used to collect data of this reaserch. The result of this research shows to the students that the students' creativity in using the library as learning source at SMK Negeri 3 OKU Selatan is enough category with 69,1 %. Students' creativity in collecting the information at SMK Negeri 3 OKU Selatan is rearched based on the total average of always category and seldom category is 62,98% with enough category. Then, students' creativity in creating the summary and information organizaation at SMK Negeri 3 OKU Selatan who answering always and seldom is 67,66% with enough category. Students' creativity in analyzing, interpreting and evaluating the information at SMK Negeri 3 OKU Selatan who answer always and seldom is 70,73% with enough category. And the students' creativity in using information at SMK Negeri 3 OKU Selatan that answer always and seldom is 75% with enough category. So, it can be concluded that the students at SMK Negeri 3 OKU Selatan that has creativity in collecting information, creating the summary and information organization, creativity in analyzing, interpreting and information evaluation, so it means that the students' creativity in using information have been done in good enough category.

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

pedagogia

Publisher

Subject

Education

Description

PEDAGOGIA (e-ISSN 2579-7700, p.ISSN 1693-5276 is a peer-reviewed (double blind review) journal published by Faculty of Education, Indonesia Univerity of Education. The goal of this journal is to facilitate scholars, researchers, and teachers for publishing the original research articles or review ...