Jurnal Administrasi Bisnis
Vol 61, No 4 (2018): AGUSTUS

ANALISIS PENGEMBANGAN PRODUK WISATA HERITAGE TRAIL UNTUK MENINGKATKAN CITRA DESTINASI (Studi Pada Surabaya Heritage Track Di Surabaya)

Alvin Rozaan (Unknown)
M. Kholid Mawardi (Unknown)
Arik Prasetya (Unknown)



Article Info

Publish Date
27 Aug 2018

Abstract

The purpose of this research is to find out and analyze the strategy that used by House of Sampoerna Management at Surabaya Heritage Track to developing heritage trail tourism and to find out Surabaya Heritage Track role for developing Surabaya destination image. This researcher is descriptive research type with mix method approach using observation, interview and questionnaire. The results of this study concluded that the implementation of strategy that used by management already fit with the base principle of heritage tourism development and Surabaya Heritage Track program can drive tourist perception by giving them direct experience and showing them the tangible aspect from that heritage tour, so tourist can re-evaluate their perception from pre-visit. Based on the description, it is recommended that the government; especially tourism and culture department of Surabaya can help by promoting heritage tour to tourist and help managing other old or heritage building so it can be used for tourist attraction, and for Surabaya Heritage Track management can increase their promotion or marketing plan to make tourist find this program easier and  they can add more visitation time to their trip. Keywords: Heritage trail, Surabaya Heritage Track, Destination Image ABSTRAK Tujuan dari penelitian ini berfokus pada pengembangan produk wisata heritage dalam meningkatkan citra destinasi. Penelitian ini berusaha mendiskripsikan dan mengetahui strategi pengembangan Surabaya Heritage Track dan bagaimana Surabaya Heritage Track dapat meningkatkan citra destinasi Kota Surabaya dari persepsi wisatawa. Peneliti ini termasuk ke dalam jenis penelitian deskriptif dengan pendekatan campuran dengan menggunakan metode observasi, wawancara dan kuisioner. Hasil dari penelitian ini menyimpulkan bahwa strategi yang digunakan dalam pengembangan Surabaya Heritage Track sudah sesuai prinsip pengembangan wisata heritage dan program Surabaya Heritage Track dapat mendorong persepsi wisatawan terkait citra destinasi Kota Surabaya. Berdasarkan uraian, penelitian ini memberikan rekomendasi untuk Dinas Pariwisata agar dapat mendorong promosi wisata sejarah dan pengembangan objek sejarah lainnya yang dapat digunakan sebagai objek wisata sejarah. Strategi pemasaran yang digunakan pengelola juga perlu ditingkatkan agar Surabaya Heritage Track dapat lebih mudah diketahui oleh wisatawan dan dapat meningkatkan jumlah kunjungannya. Kata kunci: Heritage trail, Surabaya Heritage Track, Citra Destinasi

Copyrights © 2018