Jurnal Administrasi Pendidikan : Program Pascasarjana Unsyiah
Vol 6, No 1: Februari 2018

MANAJEMEN MUSYAWARAH GURU MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM PENINGKATAN PROFESIONAL GURU PADA FORUM MGMP SMK DI KABUPATEN ACEH JAYA

Satria Pratama, Yusrizal, Niswanto (Unknown)



Article Info

Publish Date
04 Sep 2018

Abstract

ABSTRACT: Management of  MGMP PAI is a standard to measure the targets that have been achieved in the planning, implementation, evaluation, and supervision of the organization's resources to achieve goals effectively and efficiently. The research objective was to determine the management of MGMP including: (1) MGMP management program; (2) The implementation of MGMP program and (3) The evaluation of MGMP program. This study used a qualitative approach using descriptive method. The data was collected through interview, observation and study documentation. The Subjects of the reasearch were teachers, the chairman of MGMP PAI, and PAI supervisor of MGMP Forum at SMK in Aceh Jaya. The results showed: (1) MGMP program compiled through by conference activity arranged at the beginning semester which involved the chairman, secretary, treasurer, and the other members of MGMP. MGMP programs consist of: the syllabus discussion, the preparation of lesson plans, the teachers’ difficulties in teaching and the other problems in learning PAI; (2) The implementation of MGMP arranged routinely once a month in  a particular schedule to discuss the lesson plan compiling technique,  train the teachers in tecnology information skill, and solve teachers’s problems in learning; and (3) The evaluation of MGMP program arranged consistently, systematically, and programmatic using either  test or non-test evaluation through the performance observation, the attitude measurement, the work assessment, and self-assessment. The obstacles of evaluation program were lack of post budget to conduct the evalution because the budget was only from members’ self supporting.KEYWORDS: management, teachers’ professional, and MGMP ABSTRAK: Manajemen MGMP PAI merupakan ukuran sejauh mana sasaran yang telah dicapai dalam perencanaan, pelaksanaan, pengevaluasian, dan pengawasan sumber daya organisasi untuk mencapai tujuan secara efektif dan efesien. Tujuan penelitian adalah untuk mengetahui manajemen MGMP, meliputi: (1) Program manajemen MGMP; (2) Pelaksanaan program MGMP dan (3) Evaluasi program MGMP. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode deskriptif. Teknik pengumpulan data dilakukan melalui wawancara, observasi, dan studi dokumentasi. Subjek penelitian adalah guru, ketua MGMP dan pengawas PAI pada Forum MGMP SMK di Kabupaten Aceh Jaya. Hasil penelitian menunjukkan: (1) Program MGMP disusun melalui Musyawarah Guru Bersama pada awal semester dengan ikut terlibat ketua MGMP, sekretaris, bendahara, pengurus dan anggota lain. Isi program MGMP terdiri dari: pembahasan silabus, penyusunan RPP, kesulitan guru dalam mengajar dan permasalahan lain dalam pembelajaran PAI; (2) Pelaksanaan MGMP rutin dilakukan setiap satu bulan sekali dengan jadwal yang telah terprogram, dengan membahas tentang teknik menyusun RPP, melatih guru dalam IT, dan pemecahan masalah guru dalam pembelajaran; dan (3) Evaluasi program MGMP dilakukan secara konsisten, sistematis, dan terprogram dengan menggunakan tes dan nontes melalui pengamatan kinerja, pengukuran sikap, penilaian hasil karya, dan penilaian diri. Hambatan evaluasi program yakni tidak tersedianya post anggaran untuk melaksanakan kegiatan,  anggaran yang tersedia berasal dari swadaya anggota.KATA KUNCI: manajemen, profesional guru, dan MGMP

Copyrights © 2018