Jurnal Gramatika
Vol 4, No 2 (2018)

THE USE OF CONJUNCTIONS IN STUDENTING FKIP STUDENTS ON EDUCATIONAL EDUCATION STUDENT DEVELOPMENT IN UMMY SOLOK (PENGGUNAAN KONJUNGTOR DALAM MAKALAH MAHASISWA FKIP PADA MATA KULIAH PERKEMBANGAN PESERTA DIDIK UMMY SOLOK)

Putri, Mega (Unknown)



Article Info

Publish Date
24 Oct 2018

Abstract

 Abstrak This research is motivated by several things, among others: writing is one form of work that is often written by students. the resulting work must be in accordance with good grammar. Basically, it is often encountered in student performance, not in accordance with the correct grammar. The developed sentence has not seen cohesion and coherence between paragraphs. Cohesion and Correction are needed in writing so that the meaning conveyed by the author is understood by the reader. The cohesion and the korehensi of a sentence are inseparable from the use of non-language words like conjuncers. The purpose of this research is to describe the type of conjunctor in student paper FKIP UMMY Solok. The type of this research is qualitative research using descriptive method, with the following steps (1) reading data in the form of student papers, (2) providing encoding by circling and giving special code such as giving data number, (3) reporting all data which has been encoded, (4) language data according to the function of each conjunctor, (6) make concise recommendations and. Based on data analysis, the total number of conjunctors used in student papers is 104 data. From the data it can be concluded that the students have not varied in using conjunctor. They use conjunctors for, because in PPD courses that are associated with participants who not only include the concepts, but also the benefits of each material contained in the paper. Penelitian ini dilatarbelakangi oleh beberapa hal antara lain: karya tulis ilmiah merupakan salah satu bentuk karya yang sering ditulis mahasiswa. Karya yang dihasilkan haruslah sesuai dengan kaedah tata Bahasa yang baik. Pada kenyataannya, sering ditemui dalam penulisan tugas mahasiswa, tidak sesuai dengan tata bahasa yang benar. Kalimat yang dikembangkan belum memperlihatkan kohesi dan koherensi antar paragraf. Padahal kohesi dan korensi sangat dibutuhkan dalam menulis agar makna yang disampaikan oleh penulis dalam dipahami oleh pembaca. Kohesi dan korehensi sebuah kalimat tidak terlepas dari pemanfaatan unsur-unsur bahasa seperti konjungtor. Tujuan dari penelitian ini adalah mendeskripsikan jenis konjungtor dalam makalah mahasiswa FKIP UMMY Solok. Jenis penelitian ini adalah penelitian kualitatif dengan menggunakan metode deskriptif, dengan langkah-langkah sebagai berikut (1) membaca data yang berupa makalah mahasiswa, (2) memberi pengkodean dengan cara melingkari dan memberikan kode khusus seperti memberikan nomor data, (3) mencatat semua data yang telah diberi pengkodean, (4) membahasa data sesuai dengan fungsi masing-masing konjungtor, (6) membuat kesimpulan dan saran. Berdasarkan hasil analisis data, secara keseluruhan jumlah konjungtor yang digunakan dalam makalah mahasiswa sebanyak 104 data. Dari data tersebut dapat disimpulkan bahwa belum bervariasinya mahasiswa dalam menggunakan konjungtor. Mereka cenderung menggunakan konjungtor untuk, karena pada mata kuliah PPD yang berhubungan dengan peserta didik sehingga makalahnya tersebut tidak saja berisi konsep-konsep, tetapi juga manfaat dari masing-masing materi yang dijelaskan dalam makalah tersebut. Keywords: Konjungtor, Makalah, UMMY SOLOK

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

jurnal-gramatika

Publisher

Subject

Languange, Linguistic, Communication & Media

Description

The purpose of this journal is to publish scientific works for lecturers, researchers, students, and practitioners in Indonesia or abroad to present their new ideas, concepts and theories in Indonesian language and literature education such as: 1. The results of research development of language ...