Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan
Tahun 27 Nomor 2 November 2018

Pemahaman Konsep Melalui Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia pada Materi Pengukuran Sudut di Kelas IV Sekolah Dasar

Fina Amalena Mariyana (Sekolah Pascasarjana Universitas Muhammadiyah Prof. DR. Hamka)
Imam Agung Rosady (Sekolah Pascasarjana Universitas Muhammadiyah Prof. DR. Hamka)
Nurul Latifah (Sekolah Pascasarjana Universitas Muhammadiyah Prof. DR. Hamka)



Article Info

Publish Date
30 Nov 2018

Abstract

Abstract: The purpose of this research is to prove whether the implementation of Indonesian Mathematics Realistic Method Approach can enhance the results of mathematics learning by conceptual understanding of angle measurement material for students in Grade IV, SDN Rawa Buaya 03 Pagi. This research is classified as an experimental research with one group pretest-posttest design. This research finds out that 12 students (43%) become the majority in ‘good' category. The average percentage of the emergence of all of the conceptual understanding indicators is 78.57% thus falls in ‘good’ category. Based on this research, it is concluded that there are enhancements on students’ learning results and conceptual understanding in angle measurement material by way of using its method.Keywords: mathematics, student learning, mathematics realistic, angle measurement Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah penerapan metode Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) dapat meningkatkan hasil belajar matematika melalui pemahaman konsep materi besar sudut pada siswa kelas IV SDN Rawa Buaya 03 Pagi. Penelitian ini merupakan penelitian eksperimen dengan desain rancangan one group pretest posttest. Diperolehhasil penelitian bahwa siswa yang memiliki kemampuan  pemahaman konsep kategori baik memiliki frekuensi terbanyak yaitu 12 siswa  (43%).Persentase rata-rata kemunculan keseluruhan dari indikator pemahaman konsep adalah 78,57% dengan kategori baik.Berdasarkan hasil penelitian, dapat disimpulkan bahwa terdapat peningkatan hasil belajar siswa dan pemahaman konsep pada materi besar sudut melalui PMRI. Kata Kunci : Matematika; Hasil Belajar Siswa; PMRI; Pengukuran Sudut

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

SD

Publisher

Subject

Education

Description

Periodically published twice a year in May and November ( ISSN 0854-8285 ) ( E ISSN 2581-1983 ) ; contains writings on conceptual ideas, studies and application of theories, practical writing, and the results of educational research and teaching of elementary ...