The purpose of this study was to describe planning, processes, and improvement of students' musicalization skills with ICT-based students in SMP Negeri 1 Sumberjaya academi year 2017/2018. The design used in this study was Class Action Research (CAR). The results showed an increase in learning planning with a score of 72.50% in the first cycle and increased by 90.00% in the second cycle. The implementation of learning shows results with an average of 69.00% in the first cycle, and 90.30% in the second cycle. ICT learning can increase the average of first cycle poetry musicalization skills 72.47; to 82.00 in the second cycle. There was an increase in completeness from 35 students in the pre-cycle 25.71%, up to 51.43% in the first cycle and 88.57% in the second cycle. on that cycle 80% of students have reached KKM and all indicators have been reached.Tujuan penelitian ini untuk mendeskripsikan perencanaan, proses belajar mengajar, dan peningkatan keterampilan musikalisasi siswa dengan berbasis ICT pada siswa di SMP Negeri 1 Sumberjaya Tahun Pelajaran 2017/2018. Rancangan yang digunakan dalam penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Hasil penelitian menunjukkan peningkatan pada perencanaan pembelajaran dengan skor 72,50% pada siklus pertama dan meningkat 90,00% pada siklus kedua. Pelaksanaan pembelajaran menunjukkan hasil dengan rata-rata 69,00% pada siklus pertama, dan 90,30% pada siklus kedua. Pembelajaran ICT dapat meningkatkan rata-rata keterampilan musikalisasi puisi siklus pertama 72,47; menjadi 82,00 pada siklus kedua. Terjadi peningkatan ketuntasan dari 35 siswa pada pra-siklus 25,71% naik menjadi 51,43% pada siklus pertama dan 88,57% pada siklus kedua. Pada siklus tersebut 80% siswa sudah mencapai KKM dan semua indikator sudah tercapai.Kata kunci: musikalisasi puisi, aktivitas, motivasi, ICT.
Copyrights © 2019