PEDAGOGIA
Vol 17, No 1 (2019)

MENINGKATKAN KEMAMPUAN EKSPLORASI SISWA MELALUI PEMBELAJARAN LEARNING CYCLE

Kholis, Nur (Unknown)



Article Info

Publish Date
23 Apr 2019

Abstract

AbstrakMelihat hasil belajar pada peserta didik di SMAN 1 Pusakanagara pada mata pelajaran geografi belum memuaskan jika dilihat dari ketercapaian kompetensi peserta didik. Dengan tujuan untuk memperbaiki hasil belajar peserta didik mendorong penulis untuk melakukan penelitian ini. Namun yang menjadi substansi dalam penelitian ini adalah bagaimana cara meningkatkan kemampuan eksplorasi peserta didik dapat ditingkatkan karena dengan cara belajar melalui pengalaman langsung yang dialami oleh peserta didik akan memberikan makna dalam proses belajar mengajar. Penggunaan model learning cycle menjadi salah satu upaya untuk meningkatkan kompetensi tersebut. Dengan menggunakan metode tindakan kelas diperoleh data berupa grafik persentase yang menunjukan hasil belajar peserta didik. Dari hasil penlitian pada proses pembelajaran dengan menggunakan pendekatan learning cycle didapatkan hasil berupa nilai rata-rata peserta didik terjadi kenaikan yang signifikan, yaitu dari rata-rata nilai awal adalah 4,5 naik di siklus pertama menjadi 6,3 dan di siklus kedua naik menjadi 7,9. Hasil penelitian ini membuktikan bahwa kemampuan eksplorasi siswa melalui pembelajaran learning cycle di SMAN 1 Pusakanagara dapat meningkatkan kemampuan peserta didik. AbstractSeeing the learning outcomes of students at SMAN 1 Pusakanagara on geographic subjects is not satisfactory when viewed from the achievement of student competencies. With the aim of improving student learning outcomes encourage authors to conduct this research. However, the substance of this research is how to improve the ability of students to be exploited, because learning through direct experience experienced by students will provide meaning in the learning process. The use of the learning cycle model is one of the efforts to improve these competencies. By using action research methods obtained data in the form of a percentage graph that shows the learning outcomes of students. From the results of the study in the learning process using the learning cycle approach, the results obtained in the form of an average value of students increased significantly, namely from the average initial value is 4.5 in the first cycle to 6.3 and in the second cycle rose to 7.9. The results of this study prove that the exploration ability of students through learning cycle learning at SMAN 1 Pusakanagara can improve students' abilities.

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

pedagogia

Publisher

Subject

Education

Description

PEDAGOGIA (e-ISSN 2579-7700, p.ISSN 1693-5276 is a peer-reviewed (double blind review) journal published by Faculty of Education, Indonesia Univerity of Education. The goal of this journal is to facilitate scholars, researchers, and teachers for publishing the original research articles or review ...