cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota semarang,
Jawa tengah
INDONESIA
Unnes Journal of Mathematics Education Research
ISSN : 22526455     EISSN : 25024507     DOI : -
Core Subject : Education,
Arjuna Subject : -
Articles 10 Documents
Search results for , issue "Vol 1 No 1 (2012): June 2012" : 10 Documents clear
PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN MATEMATIKA DENGAN STRATEGI THINK TALK WRITE (TTW) BERBASIS KONSTRUKTIVISME MATERI BANGUN RUANG SISI DATAR KELAS VIII
Unnes Journal of Mathematics Education Research Vol 1 No 1 (2012): June 2012
Publisher : Universitas Negeri Semarang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Tujuan penelitian ini untuk: (1) mendiskripsikan karakteristik perangkat pembelajaran matematika dengan strategi TTW berbasis Konstruktivisme (2) apakah perangkat pembelajaran yang dikembangkan valid; (3) apakah pembelajaran matematika dengan strategiTTW berbasis Konstruktivisme efektif. Metode penelitian pengembangan ini menggunakan model 3-D yaitu : (1) define, (2) design, dan (3) develop. Hasil validasi dan uji coba perangkat pada penelitian ini diperoleh hasil (1) perangkat pembelajaran matematika dengan strategi TTW berbasis konstruktivisme valid; (2) pembelajaran matematika dengan strategi TTW berbasis konstruktivisme tuntas;  (3) aktivitas dan kreativitas siswa dalam pembelajaran dengan strategi TTW berbasis konstruktivisme berpengaruh positif terhadap kemampuan komunikasi matematis siswa sebesar 78,30%; (4) terdapat perbedaan kemampuan komunikasi matematis antara siswa yang mengikuti pembelajaran dengan strategi TTW dengan siswa yang mengikuti pembalajaran konvensional. The purposes of this study are: (1) to describe the characteristic of mathematics learning instrument using TTW strategy based on constructivism (2) to know whether or not the developed learning instrument is valid; (3) to know whether or not mathematics learning using TTW strategy based on constructivism is effective. This research and development method uses 3-D Model, which are: (1) defining, (2) designing, and (3) developing. The validation result on trial and error  testing in this study shown (1) mathematics learning instrument using strategy TTW based constructivism is valid; (2) mathematics learning using TTW strategy based on constructivism is complete; (3) the students activity and creativity in learning using TTW strategy based on constructivism are positively influential on students’ mathematics communications equal to 78,30%; ( 4) there is different ability of mathematical communications skill between students following the teaching and learning process using TTW strategy compared  to the students following conventional learning
PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN BERACUAN KONSTRUKTIVISME DALAM KEMASAN CD INTERAKTIF KELAS VIII MATERI GEOMETRI DAN PENGUKURAN
Unnes Journal of Mathematics Education Research Vol 1 No 1 (2012): June 2012
Publisher : Universitas Negeri Semarang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Tujuan penelitian ini untuk memperoleh hasil perangkat pembelajaran matematika beracuan kontrukstivisme dalam kemasan CD Interaktif yang valid, praktis, dan efektif. Perangkat pembelajaran yang dikembangkan adalah (1) Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP), (2) Lembar Kerja Siswa (LKS), (3) Lembar Tugas Siswa (LTS), dan (4) CD interaktif. Pengembangkan perangkat pembelajaran mengacu pada model yang dikenalkan oleh Plomp yaitu: (1) investigasi awal, (2) perancangan, (3) realisasi/konstruksi, (4) pengujian, evaluasi, dan revisi, dan (5) implementasi. Pada proses pengembangan dihasilkan: (1) Perangkat pembelajaran valid menurut ahli (diperoleh validitas RPP 4.65, LKS 4.77, LTS 4.65,dan validitas CD interaktif 4,29. (2) Perangkat pembelajaran yang dikembangkan praktis karena setelah diujicobakan pada kelas ujicoba 2 memperoleh hasil: 1. Keterlaksanaan pembelajaran, Kp = 4.10, artinya kategori keterlaksanaan sangat baik. 2. Lebih dari 80% siswa memberikan respon positif, yaitu 94,61% siswa menyatakan senang dengan diterapkannya pembelajaran beracuan konstruktivisme 3. guru memberikan respon cukup baik terhadap keterlaksanaan pembelajaran, yaitu 72,5% setuju bahwa perangkat dapat digunakan. (3) Perangkat pembelajaran dikatakan efektif, karena aktivitas dan keterampilan proses siswa selama proses pembelajaran berpengaruh terhadap prestasi belajar dengan kontribusi sebesar 75.4%, prestasi belajar siswa (dengan rata-rata 81,48) lebih besar dari nilai kriteria ketuntasan minimal (KKM) SMP Negeri 1 Tegal, yaitu 70), ada perbedaan prestasi belajar antara kelas ujicoba ke2 dengan kelas yang menggunakan pembelajaran konvensional. Dengan demikian dihasilkan perangkat pembelajaran dalam kemasan CD interaktif yang valid, praktis dan efektif. The aim of this study is to find the result of mathematics learning instrument based on constructivism  in form of valid, practical, and effective interactive CD. The learning instrument which are developed are: (1) Lesson Plan, (2) Students working books (LKS), (3) Students assignment books (LTS), and (4) interactive CD. The developed learning instrument is based on model introduced by Plomp: (1) initial investigation, (2) designing, (3) realization/construction, (4)examination, evaluation, and revision, and (5) implementation. The finding on the process of development: (1) learning instrument is valid based on expert (Validity of lesson plan is 4.65, LKS is 4.77, LTS is 4.65, and validity of interactive CD is 4,29). (2)  The developed learning instrument is practical because after being tested in experiment class, it shows: 1. The learning success (Kp) is 4.10. it shows that the learning activities is successful. 2. More than 80% of the students show positive response, 94,61% of students are glad in trhe implementation of learning based on constructivism. 3. Teachers show quite good response, 72,25% of them agree on the implemented equpment. (3) The learning is effective because the students activity and ability during the learning process effects the learning achievement as many as 75,4%, the students’ achievement (average is 81,48) is higher than minimum passing grade (KKM) of  SPN 1 Tegal, which is 70), there is differences on the second experiment class compared to the conventional one. In conclusion, it’s resulted on an valid, practical, and effective interactive CD.
PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN MATEMATIKA HUMANISTIK BERBASIS KONSTRUKTIVISME BERBANTUAN CD PEMBELAJARAN MATERI SUDUT DALAM RUANG KELAS X
Unnes Journal of Mathematics Education Research Vol 1 No 1 (2012): June 2012
Publisher : Universitas Negeri Semarang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Penelitian ini bertujuan mengembangkan perangkat pembelajaran matematika yang valid, efektif dan praktis. Pendekatan pembelajaran yang dikembangkan dalam penelitian ini adalah pembelajaran matematika humanistik berbasis konstruktivisme berbantuan CD pembelajaran. Perangkat pembelajaran yang dikembangkan meliputi: (1) Rencana Pembelajaran, (2) CD Pembelajaran, (3) Lembar Kegiatan Peserta Didik, (4) Petunjuk Guru dan (5) Tes Hasil Belajar pada materi sudut dalam ruang kelas X. Pengembangan dilakukan menggunakan modifikasi model pengembangan perangkat pembelajaran dari Thiagarajan. Teknik analisis data yang digunakan meliputi analisis diskriptif, uji ketuntasan, uji proporsi, uji pengaruh dan uji banding. Hasil penelitian mendapatkan validasi terhadap perangkat yang dikembangkan dilakukan oleh empat orang ahli dan memperoleh rata-rata skor keseluruhan 3,75 (skor maksimum 4). Hasil validasi ini masuk dalam kategori sangat baik sehingga disimpulkan perangkat yang dihasilkan valid. Uji coba lapangan menghasilkan kesimpulan bahwa pembelajaran dengan menggunakan perangkat yang dikembangkan praktis dan efektif. Kepraktisan pembelajaran dapat dilihat dari: (1) kemampuan guru dalam mengelola pembelajaran pada kategori baik sekali dengan rata-rata skor 3,74 (skor maksimum 4), (2) respons positif dari peserta didik, dilihat dari minat peserta didik sebesar 93,1% dan (3) respons positif dari guru, semua perangkat mendapat respons minimal baik. Pembelajaran dikatakan efektif karena: (1) nilai hasil belajar mencapai rata-rata 77,41 dan  ketuntasan individual mencapai 80%; (2) pengaruh aktivitas peserta didik terhadap hasil belajar dengan sebesar 75,8%; (3) nilai hasil belajar kelas uji coba  lebih baik secara signifikan dari kelas kontrol. This study aims to develop the valid, effective, and practical mathematic learning instrument. The learning approach used in this study is humanistic mathematic learning based on constructivism assisted by learning CD.  The developed learning instruments include: (1) lesson plan, (2) learning CD, (3) students’ activity sheet, (4) teacher guideline, and (5) learning test on the subject matter of angle on X grader. The development of the product is conducted by implementing the modification of learning instrument development model by Thia Grajan. Data analyzing technique includes descriptive, passing grade testing, proportion testing, and comparative testing. The result of the study is defined as “very good”, hence it can be concluded that this learning instrument is valid. The field trial testing shows that the learning implementing this instrument is practical and effective. The practicality of the learning can be seen from: (1) the teachers ability in handling the learning on “excellent” with t5he average score of 3,74 (max 4). (2) positive response from the students, seen from the students interest as many as 93,1%, and (3) positive response from the teacher, all instruments get at least in “good” response. The learning is defined “effective” because; (1) the average learning score is 77,41 and individual passing grade achievement is 80%; (2) the impact of students’ activity toward learning result with as many as 75,8%; (3) the score of learning result of experiment class  is significantly better than control .
PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN MATEMATIKA MODEL COOPERATIVE LEARNING METODE TWO STAY TWO STRAY BERBASIS KONSTRUKTIVISME PADA MATERI TRIGONOMETRI KELAS X
Unnes Journal of Mathematics Education Research Vol 1 No 1 (2012): June 2012
Publisher : Universitas Negeri Semarang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk: (1) memperoleh perangkat pembelajaran matematika dengan model cooperative learning metode TSTS berbasis konstruktivisme materi trigonometri yang valid; (2) mengetahui apakah pembelajaran matematika dengan model cooperative learning metode TSTS berbasis konstruktivisme materi trigonometri efektif. Jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian pengembangan menggunakan modifikasi model Plomp. Jenis perangkat pembelajaran yang dikembangkan adalah Silabus, RPP, Buku Siswa, LKS, dan Tes Hasil Belajar . Data penelitian diperoleh melalui: (1) lembar validasi; (2) pengamatan; (3) angket, dan (4) tes hasil belajar. Hasil penelitian menunjukkan (1) setelah melalui proses validasi dan revisi diperoleh perangkat pembelajaran berupa Silabus, RPP,  Buku Siswa, LKS, dan  THB yang valid; (2) proses pembelajaran matematika dengan model cooperative learning metode two stay two stray berbasis konstruktivisme efektif. Efektifitas ditandai dengan (a) tercapainya ketuntasan prestasi belajar siswa secara individual lebih dari atau sama dengan 66 dan klasikal lebih dari atau sama dengan 75%; (b) prestasi belajar siswa dipengaruhi secara bersama-sama oleh aktivitas dan motivasi siswa sebesar 71,8%; dan (c) rata-rata prestasi belajar kelas uji coba perangkat lebih baik daripada prestasi belajar kelas kontrol. This study aims to : (1) get the effective mathematic learning instrument using cooperative learning model of two stay two stay (TSTS) method based on constructivism on the subject matter of trigonometry; (2) know whether or not mathematic learning  using cooperative learning model of TSTS method based on constructivism of trigonometry material is effective. The type of research used in this study is development research using modification of Plomp model. The teaching instruments developed in this study are syllabus, Lesson plan, students’ guideline, LKS, and learning result test (THB). The finding of the research: (1) validation sheet; (2) observation; (3) questionnaire, and (4) learning result testing. It show that (1) after passing the validation and revision, the valid syllabus, lesson plan, students guideline, LKS, and THB are achieved; (2) mathematic learning process using cooperative learning model of two stay two stay method based on constructivism is effective. This effectiveness is shown by (a) the individual passing grade of the students is more than and equal to 66 and classical passing grade is more than or equal to 75%; (b) students learning achievement is collectively influenced by students’ activity and motivation as many as 71,8%; and (c) average learning achievement of experiment class is better than control class.
MODEL PEMBELAJARAN MATEMATIKA DENGAN METODE OPEN-APPROACH MENGGUNAKAN POWERPOINT UNTUK MENCAPAI TUNTAS BELAJAR SISWA SMP
Unnes Journal of Mathematics Education Research Vol 1 No 1 (2012): June 2012
Publisher : Universitas Negeri Semarang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Tujuan penelitian untuk mengetahui ketuntasan pembelajaran matematika dengan metode open approach menggunakan powerpoint. Variabel bebas adalah motivasi belajar siswa dan ketrampilan proses, dan variabel terikat adalah hasil belajar matematika. Cara pengambilan data dengan metode angket, observasi dan tes. Data yang diperoleh dianalisis deskriptif, analisis uji t satu variabel dan analisis regresi. Berdasarkan analisis uji t satu variabel menunjukkan bahwa pembelajaran matematika dengan metode open approach dengan menggunakan powerpoint mencapai standar ketuntasan pada motivasi, ketrampilan proses dan hasil belajar siswa. Berdasarkan analisis regresi motivasi belajar siswa yang ditumbuhkan dengan pembelajaran open approach dengan menggunakan powerpoint berpengaruh terhadap hasil belajar siswa (66,9%), ketrampilan proses siswa yang ditumbuhkan dengan pembelajaran open approach dengan menggunakan powerpoint berpengaruh terhadap hasil belajar siswa (59,8%), dan motivasi belajar siswa dan ketrampilan proses siswa yang ditumbuhkan dengan pembelajaran open approach dengan menggunakan powerpoint secara bersama-sama berpengaruh terhadap hasil belajar siswa (76,2%). Selanjutnya dalam penelitian ini diperoleh juga bahwa hasil belajar siswa pada pembelajaran open approach dengan menggunakan powerpoint lebih baik dari pada hasil belajar konvensional. The aim of the study is to know the mathematic learning passing grade using open approach method assisted by PowerPoint. Free variables are students’ learning motivation and ability process, and tied variable is the mathematic learning result. Data is gained by questionnaire, observation, and test. The data is preceded by descriptive analysis, one variable test analysis, and regression analysis. Based on one variable test analysis, it shows that mathematic learning using open approach method assisted by PowerPoint achieves standard passing grade on students’ learning motivation, ability process, and students’ learning result. Based on regression analysis, the students’ learning motivation which is grown up by the open approach method assisted by PowerPoint affects students’ learning result (66,9%), students’ ability process which is grown up by the open approach method assisted by PowerPoint affects students’ learning result (59,8%), and students’ learning motivation and students’ ability process which is grown up by the open approach method assisted by PowerPoint collectively affect students’ learning result (76,2%). The research comes into finding that students’ learning result in open approach method using PowerPoint is better than conventional learning.
PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN MATEMATIKA DENGAN METODE CIRC BERBASIS MEMBACA BERBANTUAN CD INTERAKTIF MATERI SEGIEMPAT KELAS VII
Unnes Journal of Mathematics Education Research Vol 1 No 1 (2012): June 2012
Publisher : Universitas Negeri Semarang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk: (1) menghasilkan perangkat pembelajaran matematika dengan metode circ berbasis membaca berbantuan cd interaktif pada materi segiempat kelas vii yang valid, (2) mendeskripsikan hasil kepraktisan penggunaan perangkat, dan (3) implementasi perangakat pembelajaran efektif. Penelitian menggunakan model pengembangan 4-D yang terdiri dari tahap pendefinisian, perancangan, pengembangan, penyebaran. dalam penelitian ini hanya sampai tahap ketiga. Jenis perangkat pembelajaran yang dikembangkan adalah Silabus, RPP, Buku Guru, Buku Peserta didik, LKPD, dan Tes Prestasi Belajar. Hasil penelitian menunjukkan (1) perangkat pembelajaran yang dikembangkan telah dinyatakan valid oleh validator dengan skor rata-rata 3,6 dari skor tertinggi 4; (2) hasil observasi kemampuan guru mengelola pembelajaran diperoleh 3,6 dari skor tertinggi 4 dan respon peserta didik diperoleh 87% yang berarti perangkat yang dikembangkan praktis; (3) uji coba perangkat menghasilkan (a) secara signifikan prestasi belajar peserta didik melebihi KKM = 70 dengan rata-rata 84,05 dan lebih dari 80% peserta didik mencapai KKM yaitu 94%. (b) sikap peserta didik berpengaruh positif terhadap prestasi belajar dengan persamaan  Υ =25,560+1,009X1, dengan pengaruh sebesar 45,1%. (c) keterampilan proses peserta didik berpengaruh positif sebesar 26,3% terhadap prestasi belajar dengan persamaan Υ =20,122+0,932X2, (d) sikap dan keterampilan proses peserta didik berpengaruh positif sebesar 36,9% terhadap prestasi belajar dengan persamaan  Υ =15,362+0,862X1+0,103X2, (e) secara signifikan rata-rata prestasi belajar kelas eksperimen  84,05 lebih baik daripada prestasi belajar kelas kontrol 66,58. Secara umum perangkat pembelajaran matematika dengan metode CIRC berbasis membaca berbantuan CD interaktif memenuhi valid perangkat, praktis penggunaan dan efektif pembelajaran. This study aims to: (1) create valid mathematic learning instrument using CIRC method based on reading assisted by interactive CD on material of “square” in vii class (2) describe the practicality of instrument usage, and (3) implement the effective learning instrument. The research uses the 4-D development model consisting of defining, planning, developing, and implementing stages. However, this research reaches on the third stage. The type of learning instruments are syllabus, lesson plan, teacher guideline, students guideline, LKPD, and learning achievement test. This research comes into finding that; (1) the developed learning instrument is considered as valid by the validators with the average score 3,6 out of 4; (2) the observation result on teacher ability in delivering the teaching activity is 3,6 out of 4 and students response on 87% which means the learning instruments are practical; (3) the learning instrument trial significantly results (a) students’ learning achievement above KKM =70 with the average 84,05 and more than 80% of students achieve KKM in 94%. (b) the behavior of students positively affect the students’ learning achievement with the equation Υ =25,560+1,009X1, with the influence as many as 45,1%. (c) ability process of students influences positively as many as 26,3% toward  the students’ learning achievement  with the equation  Υ =20,122+0,932X2, (d) the students’ behavior and ability process influence positively as many as 36,9% toward  the students’ learning achievement  with the equation  Υ =15,362+0,862X1+0,103X2, (e) significantly, the average of students’ learning achievement of  experimental class is 84,05. It is better than the control class which is only 66,58. Generally, the mathematic learning instrument using CIRC method based on reading assisted by interactive CD is considered as valid, practical, and effective learning.
PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN BERDASARKAN MASALAH PADA MATERI PROGRAM LINIER KELAS XII
Unnes Journal of Mathematics Education Research Vol 1 No 1 (2012): June 2012
Publisher : Universitas Negeri Semarang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Masalah pokok yang perlu dipecahkan dalam penelitian ini, yaitu : (a) bagaimana mengembangkan dan hasil pengembangan perangkat pembelajaran berdasarkan masalah yang valid pada materi Program Linier kelas XII?, (b) Apakah pembelajaran berdasarkan masalah dengan perangkat yang dikembangkan efektif untuk materi Program Linier? Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan, yang dikembangkan adalah perangkat pembelajaran, dilakukan dengan menggunakan model 4-D Thiagarajan. Adapun teknik pengumpulan data dalam penelitian ini adalah menggunakan lembar validasi perangkat pembelajaran, lembar pengamatan kemampuan guru dalam mengelola pembelajaran, lembar pengamatan aktivitas siswa dan angket respon siswa, dan hasil belajar siswa dengan tes. Adapun teknik analisis data dalam penelitian ini dengan menggunakan statistik deskriptif dan inferensial. Perangkat pembelajaran yang dihasilkan adalah  valid karena telah divalidasi dengan rata-rata skor baik yaitu lebih dari 3,5 dan dilakukan ujicoba, memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan, yaitu : aktivitas siswa tinggi dengan rata-rata skor 4,03 dan berpengaruh positif, kemampuan guru mengelola pembelajaran baik skor di atas 3,40 dengan , respon siswa terhadap perangkat pembelajaran positif diatas 75%, dan tes hasil belajar valid, reliabel, signifikan. Sedangkan pembelajaran berdasarkan masalah dengan perangkat yang dikembangkan efektif, karena dari ujicoba diper-oleh aktivitas siswa tinggi yaitu 4,03 dan berpengaruh positif, kemampuan guru mengelola pembelajaran baik skor di atas 3,40, respon siswa terhadap perangkat pembelajaran positif diatas 75% dan hasil belajar siswa tuntas secara klasikal dengan ketumtasan 86,1% dan rata-rata hasil belajar secara klasikal 70,44 jauh di atas KKM yaitu 65. Pengaruh aktivitas siswa terhadap hasil belajar cukup tinggi yaitu 67,3%. The main problems to solve in this research are: (a) how to develop valid learning instrument based on problems on Linier Program Material of XII class, (b) whther or not learning based on problem with its developed instrument is effective for Linear Program material?. This study uses research and development method. It develops the learning instrument using 4D model from Thiagarajan. The data is collected through learning instrument validation sheet, observation sheet of teachers’ ability in managing the learning process, observation sheet and questionnaires of students, and students learning results through test. The data analysis technique used in this research is descriptive and inferential statistic. This research comes into the finding that the learning instrument is valid because after being validated, it shows good average score, more than 3,5. Besides, it also passes the requirements: high students’ participation with the average score of 4,03 and it is positively influential, the ability of teachers to manage the learning is good with the score above 3,40, the students’ response toward learning instrument is positive with the score above 75% and the learning result test is valid, reliable, and significant. Learning based on problem and the instrument which is developed are effective because after being tested, it shows that the activity of students is high in 4,03 and positively influential, the ability of teachers to manage the learning is good with the score above 3,40, the students’ response toward learning instrument is positive with the score above 75% and the learning result test is  reached classically with the passing grade score 86% and the average of collective learning result  is 70,44, above the minimum KKM which is 65. The influence of students’ activity toward the learning result is quite high which is 67%.
KEEFEKTIFAN PEMBELAJARAN MATEMATIKA DENGAN COOPERATIVE LEARNING “THIPAS” DIKEMAS DALAM CD INTERAKTIF PADA MATERI PECAHAN KELAS IV
Unnes Journal of Mathematics Education Research Vol 1 No 1 (2012): June 2012
Publisher : Universitas Negeri Semarang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui keefektifan pembelajaran dengan model cooperative learning Thipas yang dikemas dalam CD interaktif terhadap hasil belajar siswa kelas IV pada materi pecahan. Penelitian ini merupakan penelitian eksperimen, dengan populasi siswa kelas IV SDN Petompon 5, 6, 7 Semarang tahun pelajaran 2008/2009, dan sebagai sampel diambil dua kelas secara acak, satu kelas sebagai kelas eksperimen (diberi pembelajaran dengan model cooperative learning THIPAS yang dikemas dalam CD interaktif), dan satu kelas lainnya sebagai kelas kontrol (model ekspositori). Data hasil penelitian dianalisis sesuai dengan tujuan penelitian dengan menggunakan analisis regresi, analisis independent sample t-tes, analisis compare means one way anova dengan uji lanjut metode scheffe, dan analisis compare means one sample t-test.  Hasil penelitian menunjukan (1) hasil belajar siswa pada kelas eksperimen secara individual telah memenuhi KKM yakni 65%, dan pencapaian rata-rata klasikal sebesar 68,97%, (2) aktivitas siswa pada kelas eksperimen berpengaruh positif terhadap hasil belajar siswa, sebesar 13,8%, (3) keterampilan proses siswa pada kelas eksperimen berpengaruh positif terhadap hasil belajar siswa, sebesar 27,5% dan (4) hasil belajar siswa pada kelas eksperimen mencapai rata-rata nilai hasil belajar sebesar 68,97 lebih tinggi dari nilai rata-rata kelas kontrol yang hanya sebesar 66,75. Dengan demikian kelompok eksperimen lebih baik dari kelompok kontrol. Simpulan yang dapat ditarik, pembelajaran matematika dengan model cooperative learning Thipas yang dikemas dalam CD interaktif adalah efektif pada pembelajaran materi pecahan di kelas IV. AbstractThis study aims to know the effectiveness of learning by cooperative learning Thipas model which is presented on interactive CD toward the students’ learning result of IV grade on subject matter of fraction. This study is experimental research, with the students population of IV grader taken in SDN Petompon 5, 6, 7 Semarang academic year 2008/2009, and as the sample taken from two classes randomly, one class as the experiment group (treated the learning using cooperative learning THIPAS model presented in interactive CD), and another class as the control group (expository model). The data of the research is analyzed according to the purpose of the research using regression analysis, independent sample t-test analysis, compare means one way anova analysis with the further test of schejje method, and compare means one sample t-test analysis. The result of the research shows (1) the students’ learning result on experiment class have individually achieved the KKM of 65%, and collective average achievement is 68,87%, (2) the students’ activity in experiment class positively influences the students’ learning result, as many as 13,8%, (3) the students’ ability process in experiment class positively influences the students’ learning result, as many as 27%, and (4) the students’ learning result in experiment class has reached average score of 68,97, higher than the average score of control class which is only 66,75. Hence, the experiment class is performing better than control class. In conclusion, the mathematic learning using cooperative learning Thipas model which is presented on interactive CD is effective toward the students’ learning result of IV grade.
IMPLEMENTASI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF DENGAN STRATEGI THINK-TALK-WRITE TERHADAP KEMAMPUAN MENULIS RANGKUMAN DAN PEMAHAMAN MATEMATIS MATERI INTEGRAL
Unnes Journal of Mathematics Education Research Vol 1 No 1 (2012): June 2012
Publisher : Universitas Negeri Semarang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui kemampuan menulis dan pemahaman matematis ditinjau dari kemampuan awal peserta didik, serta interaksinya. Penelitian ini me-rupakan penelitian eksperimen. Sampel dipilih secara random sampling. Diperoleh satu sampel sebagai kelas eksperimen I yang disebut sebagai kelompok heterogen. Sampel yang lain kelas eksperimen II disebut kelompok homogen. Kedua kelompok diberi perlakuan pembelajaran model kooperatif dengan strategi Think-Talk-Write (TTW). Pengambilan data diperoleh de-ngan metode dokumentasi, tes, dan observasi. Data dianalisis dengan perhitungan ANOVA dua jalur dan dilanjutkan dengan uji-pasang (Scheffe-test) untuk menguji hipotesis penelitian. Hasil penelitian menunjukkan kemampuan menulis rangkuman dan pemahaman matematis peserta didik yang memperoleh model pembelajaran kooperatif dengan strategi TTW secara kelompok heterogen lebih baik dari pada kelompok homogen. Kemampuan menulis rangkuman dan pemahaman matematis kategori atas lebih baik dari pada kategori bawah berdasarkan skor rata-rata yang diperoleh dan diagram Profile Plots. Kemampuan menulis rangkuman kategori atas pada kelompok homogen tidak terdapat perbedaan yang signifikan, sedangkan kemampuan menulis rangkuman dan pemahaman matematis kategori bawah pada kelompok heterogen maupun pada kelompok homogen terdapat perbedaan yang signifikan. The purpose of this study is to know the writing ability and mathematical understanding viewed from the initial ability of students, and their interaction. This research is experimental. Sample is chosen using random sampling. After that, the first experiment class is named heterogeneous group and the second experiment class named homogeneous group. The two groups are treated using cooperative model learning using Think-Talk-Write (TTW) strategy. The data is taken through documentation, test, and observation. Data is analyzed using ANOVA calculation two ways and then proceeded to scheffe-test to examine the research hypothesis. The research comes into finding that the collective resume writing and mathematical understanding of the students receiving the cooperative learning model using TTW strategy in heterogeneous group is better than in homogeneous group. The resume writing ability and mathematical understanding in up-category is better than bottom-category based on the average score and Profile Plots diagram. The resume writing ability on up-category in homogeneous class doesn’t show significant difference, however The resume writing ability on bottom-category in both heterogeneous class and homogeneous class show significant difference.
PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN MATEMATIKA DENGAN PENDEKATAN PROBLEM BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN HIGHER ORDER THINKING
Unnes Journal of Mathematics Education Research Vol 1 No 1 (2012): June 2012
Publisher : Universitas Negeri Semarang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan perangkat pembelajaran matematika dengan pendekatan problem based learning untuk meningkatkan keterampilan higher order thinking siswa pada materi bangun ruang sisi datar kelas VIII. Masalah yang diteliti adalah bagaimana mendapatkan perangkat pembelajaran matematika yang valid dan efektif dalam implementasinya. Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan dengan fokus penelitian yaitu: mengembangkan perangkat pembelajaran matematika materi bangun ruang sisi datar dengan pendekatan problem based learning yang untuk meningkatkan keterampilan higher order thinking siswa dan menguji efektivitas pembelajaran di lapangan. Uji coba terbatas di lapangan dipilih subjek penelitian siswa kelas VIII MTsN Margadana Kota Tegal. Hasil penelitian menunjukkan: perangkat pembelajaran adalah valid dan efektif. This study is research and development of mathematic learning instrument problem based learning approach ti improve the students’ higher order thinking ability on the subject matter of polyhedron for the VIII class. The problem to observe is how to get the effective and valid mathematic learning instrument in its implementation. This research is the Reserach and Development model with the focus: developing mathematic learning instrument on subject matter of polyhedron using problem baed learning for improving the students’ higher order thinking ability and examine the effectiveness on the field. VIII MTsN Margadana Kta Tegal is chosen as the limited field trial. The research comes into finding that: the learning instrument is valid and effective.

Page 1 of 1 | Total Record : 10