cover
Contact Name
Samuel J. Litualy
Contact Email
jurnaltahuri@gmail.com
Phone
-
Journal Mail Official
samly_56@yahoo.co.id
Editorial Address
-
Location
Kota ambon,
Maluku
INDONESIA
JURNAL TAHURI
Published by Universitas Pattimura
ISSN : 16937481     EISSN : 26854198     DOI : -
Core Subject : Education,
Jurnal "Tahuri" diambil dari nama salah satu media adat di Maluku yang menggunakan "bia terompet" (triton = nama latin) untuk memanggil atau menginformasikan sesuatu berita dari pemangku adat atau pemerintah desa kepada masyarakat dalam hubungannya dengan kegiatan desa (kegiatan-kegiatan penting yang diselenggarakan di desa). Penggunaan nama "Tahuri" pada jurnal ini adaiah untuk memaknai betapa pentingnya penggunaan "bia terompet" bagi perkembangan pembangunan di Maluku di masa lampau, yang saat ini telah hilang nilai dan manfaatnya karena kemajuan ilmu pengetahuan dan teknologi.
Arjuna Subject : -
Articles 5 Documents
Search results for , issue "Vol 17 No 1 (2020): Jurnal Tahuri" : 5 Documents clear
VOCABULARY JOURNAL STRATEGY: ONE WAY TO HELP STUDENTS’ VOCABULARY Renata C. G. Vigeleyn Nikijuluw
JURNAL TAHURI Vol 17 No 1 (2020): Jurnal Tahuri
Publisher : Jurusan Pendidikan Bahasa dan Seni FKIP Universitas Pattimura

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30598/tahurivol17issue1page1-7

Abstract

the discussion of this article aims to the use of vocabulary journal strategy in teaching vocabulary for the students of junior high school. The topic discussion will cover the general concept of learning vocabulary, principle of teaching vocabulary, teaching vocabulary in junior high school, and teaching vocabulary using vocabulary journal. Basically vocabulary journal is a strategy to invite students for strengthen their word knowledge and internalize meaning for use throughout their lives. It is a great strategy to help students’ vocabulary as naturally. Furthermore, some experts suggest that vocabulary journal can be applied in high school levels with different treatment depend on students’ needs and their English proficiency
KETERAMPILAN BERBICARA BERBASIS METODE EKSTEMPORAN BAGI SISWA SMP Novita Tabelessy
JURNAL TAHURI Vol 17 No 1 (2020): Jurnal Tahuri
Publisher : Jurusan Pendidikan Bahasa dan Seni FKIP Universitas Pattimura

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30598/tahurivol17issue1page8-15

Abstract

Nurgiantoro menyatakan bahwa berbicara adalah suatu aktivitas keterampilan berbahasa yang kedua setelah menyimak, yang menunjukkan kemampuan seseorang dalam mengucapkan kata-kata atau bunyi artikulasi untuk menyampikan buah pikiran atau gagasan. Keterampilan berbicara pada jenjang Sekolah Mengah Pertama, megajarkan siswa bagaimana mereka akan berani tampil untuk berbicara di depan umum. Langkah awal yang harus dilakukan guru adalah menerapkan berbagai ilmu pengetahuan tentang keterampilan berbicara, sehingga siswa memiliki pengetahuan yang luas akan apa yang akan disampaikan kepada orang lain. Informasi-informasi yang aktual dan faktual serta komuniaktif dapat disajikan siswa kepada orang lain, ketika mereka memiliki wawasan yang luas, yang diperoleh dari berbagai sumber. Ada empat metode yang dapat dipakai siswa dalam keterampilan berbicara. Salah satu metode yang paling sering dipakai banyak orang adalah metode ekstemporan. Metode ekstemporan ini, pembicara hanya menyiapkan garis-garis besar dari tema atau materi yang akan disampaikan kepada pendengar. Kemudian garis-garis besar itu, siswa kembangkan sendiri dengan kemampuan intelektual yang dimiliki siswa. Metode ekstemporan ini sangat bermanfaat bagi pengembangan kemampuan keterampilan siswa dalam berbicara. Faktor kebahasaan dan faktor nonkebahasaan juga sangat menunjang keefektifan siswa dalam berbicara. Sehingga faktor-faktor itu harus diperhatikan oleh siswa ketika berbicara di depan banyak orang
EXPLORING CAUSES AND ALLEVIATING STRATEGIES OF ENGLISH STUDENT-TEACHERS’ WRITING ANXIETY AT PATTIMURA UNIVERSITY Hellien J Loppies
JURNAL TAHURI Vol 17 No 1 (2020): Jurnal Tahuri
Publisher : Jurusan Pendidikan Bahasa dan Seni FKIP Universitas Pattimura

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30598/tahurivol17issue1page16-25

Abstract

There have been couples of studies reporting on English students-teachers’ writing anxiety. However, there has been little information on what factors contribute to Indonesian EFL Pre-service teachers’ writing anxiety and how they overcome it. This study aimed at figuring out the facts of related causes of anxiety and alleviating strategies that English student-teachers in English teachers at Pattimura University Ambon employ when they write in English language. The research design is both quantitative and qualitative methods. The data were collected from questionnaires and in-depth interview. The results reveal some contributing factors to participants’ writing anxiety including linguistic difficulties, time pressure, lack of writing practices, instructors’ evaluation and pressure for a perfect work. Furthermore, to overcome their problems, the participants utilize the rethorical, cognitive and socio-affective strategies. The study, then, concludes that by recognizing the causes of writing anxiety, the participants may work better on applying strategies that can reduce their level of writing anxiety
HUBUNGAN PENGETAHUAN AWAL DAN DIKSI DENGAN KETERAMPILAN BERBICARA, MAHASISWA PROGRAM STUDI PENDIDIKAN BAHASA JERMAN Carolina Lestuny
JURNAL TAHURI Vol 17 No 1 (2020): Jurnal Tahuri
Publisher : Jurusan Pendidikan Bahasa dan Seni FKIP Universitas Pattimura

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30598/tahurivol17issue1page26-37

Abstract

Penelitian yang menggunakan pendekatan kuantitaif dengan metode korelasional ini bertujuan untuk mengetahui (1) hubungan antara pengetahuan awal dengan keterampilan berbicara, (2) hubungan antara diksi dengan keterampilan berbicara, (3) hubungan antara pengetahuan awal dan diksi dengan keterampilan berbicara mahasiswa program studi pendidikan Bahasa Jerman Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Pattimura Ambon.. Ada tiga variabel dalam penelitian ini,, yakni pengetahuan awal dan diksi yang adalah variabel bebas dan keterampilan berbicara bahasa Jerman sebagai variabel terikat. Data penelitian ini diperoleh melalui tes. Pertama–tama instrumen pengetahuan awal dan diksi diujicobakan untuk melihat validitas, reliabilitas, indeks kesukaran dan daya pembeda. Sementara data keterampilan berbicara diperoleh dari hasil akhir Sprechfertigkeit 4. Sebagai uji persyaratan analisis digunakan uji normalitas, homogenitas, regresi sederahana dan linieritas. Teknik analisis data menggunakan rumus Pearson Product Moment dengan taraf signifikan 0,05. Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) terdapat hubungan positif yang signifikan antara pengetahuan awal (X1) dengan keterampilan berbicara (Y) dengan rhitung 0,539 lebih besar dari rtabel dengan n=30 dan taraf signifikan α= 0,05 adalah 0,361, (2) terdapat hubungan positif yang signifikan antara diksi (X2) dengan keterampilan berbicara (Y) dengan rhitung 0,664 lebih besar dari rtabel dengan n=30 dan taraf signifikan α= 0,05 adalah 0,361 dan (3) terdapat hubungan positif yang signifikan antara pengetahuan awal (X1) dan diksi (X2) dengan keterampilan berbicara (Y) dengan rhitung 0,90 lebih besar dari rtabel dengan n=30 dan taraf signifikan α= 0,05 adalah 0,361. Sedangkan hasil analisis data dengan teknik regresi linier ganda menunjukkan bahwa secara bersama – sama pengetahuan awal (X1) dan diksi (X2) memberikan kontribusi dalam keterampilan berbicara (Y). Hal ini dibuktikan oleh persamaan regresi Ŷ = 42,9 + 0,13 + 0,61 dengan F sebesar 15,31. Penelitian ini menyimpulkan bahwa terdapat hubungan positif yang sangat signifikan antara pengetahuan awal dan diksi dengan keterampilan berbicara mahasiswa program studi pendidikan Bahasa Jerman Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Pattimura Ambon
THE IMPLEMENTATION OF COLLABORATIVE WRITING IN IMPROVING STUDENTS WRITING SKILL AT 11TH GRADE OF SCIENCE CLASS AT SMA PERTIWI AMBON Bella C. F Camerling
JURNAL TAHURI Vol 17 No 1 (2020): Jurnal Tahuri
Publisher : Jurusan Pendidikan Bahasa dan Seni FKIP Universitas Pattimura

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30598/tahurivol17issue1page38-52

Abstract

As one of productive skill in the foreign language context, writing skill can be figured as the most difficult skill for EFL learners. Therefore EFL teachers should implement meaningful teaching technique to help learners improve their writing skill. One of the techniques that recommended by the experts is collaborative writing. It is the teaching technique which is focused on work collaborative in writing process. This technique is adapted from the collaborative learning strategy in which this technique is useful to treat students to work collaboratively in writing process. The collaborative works can be done in pairs or in a group. Therefore, this study is aimed at describing the useful of implementing collaborative writing technique in improving the students’ writing skill. The research consists of the subject from SMA Pertiwi Ambon comprised of 13 students in XI-Science class. The data was collected from classroom observation and field notes, test, questionnaire and interview. The research methodology that used in this research was classroom action research under mix method qualitative-quantitative design. The findings of the study revealed that by implementing the collaborative writing technique, the students can improve their writing skill and it can be shown through the result of their writing paragraphs. Through the implementation of this technique, the students can share their ideas, organize their ideas, write the outline and develop their writing after they work both in pairs or in a group. They also did a peer feedback, revise and write their final product of their writing. Moreover, they have positive respond towards this technique and build a good interaction in working on their writing paragraphs. As the conclusion, this technique is useful to be implemented in classroom writing activities. To implement this technique optimally, teachers need to consider the characteristics of students background knowledge on writing in English, the given topic and the time for learners to practice their writing skill. The more the students have chance to work collaborative the better they produce their writing skill.

Page 1 of 1 | Total Record : 5