cover
Contact Name
Dr. Niken Febrina Ernungtyas
Contact Email
niken@stikom.interstudi.edu
Phone
+62217262111
Journal Mail Official
interkomunika@interstudi.edu
Editorial Address
Jl. Wijaya No 62 Kebayoran Baru Jakarta 12160
Location
Kota adm. jakarta selatan,
Dki jakarta
INDONESIA
Inter Komunika: Jurnal Komunikasi
ISSN : 25483749     EISSN : 26154420     DOI : -
Core Subject : Education, Social,
Inter Komunika: Jurnal Komunikasi was launched in 2016 and is published by STIKOM Inter Studi, Jakarta. Inter Komunika is a peer review, open access and scholarly journal that provides an interdisciplinary forum for research on communication studies. This journal publishes twice a year (June and December). The objective of this journal is to encourage research, theoretical and conceptual articles related but not limited to: 1. Public relations. Communication that engages strategic message to build image and reputation. 2. Marketing communications. Communication that employs message in the marketing activity 3. Advertising. Communication that attaches promoting value, product, service and creative idea in public 4. Broadcasting. Distribution of audio or video message via any electronic mass communication medium. 5. Business communication. The exchange of information and message in the context of business and to achieve company goal. 6. Organizational communication. Communication that occurs within an organization in order to manage and complete a particular objective. 7. Political communication. The exchange of ideas and opinions between political actor related to power, policy and government 8. Digital communication. Communication that involves transferring message digital technologies. Inter Komunika welcomes proposal for special issues and submissions on any topic related to the discipline.
Articles 9 Documents
Search results for , issue "Vol 2, No 2 (2017): Inter Komunika: Jurnal Komunikasi" : 9 Documents clear
Emosional Pengguna Dalam Mengakses Aplikasi Situs Non Mobile Dan Mobile Irwansyah Irwansyah
Inter Komunika Vol 2, No 2 (2017): Inter Komunika: Jurnal Komunikasi
Publisher : Sekolah Tinggi Ilmu Komunikasi Inter Studi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (324.381 KB) | DOI: 10.33376/ik.v2i2.31

Abstract

Abstract. Emotional side of user toward communication medium should be studied especially about non mobile and mobile site application. Therefore, this research compared emotional user experience while assessing the applications on non mobile and mobile site. This study applied user experience indicators focused on aesthethic visual and interface dimensions. The Equivalent Time-Samples and semantic differential scale were applied. There are nine indicators valid and reliable statistically from 43 of the proposed indicators. T-Test showed that the hypothesis on emotional user experience while accessing the applications on non mobile and mobile site was different and significant. This study also identified that the mobile site is better than non mobile site.  Abstrak. Sisi emosi pengguna dalam mengakses media komunikasi perlu diamati terutama pada aplikasi situs non mobile dan mobile. Oleh karena itu, penelitian ini membandingkan pengalaman emosional pengguna dalam menggunakan aplikasi situs non mobile dan mobile. Penelitian ini menggunakan konsep pengalaman pengguna dengan memfokuskan pada dimensi estetika visual dan wajah depan aplikasi situs mobile dan non mobile. Dengan desain eksperimen The Equivalent Time-Samples dan skala semantik diferensial menunjukkan terdapat sembilan indikator yang valid dan reliabel dari 43 indikator yang diproposisi. Kemudian uji hipotesis T dependen membuktikan pengalaman emosional pengguna mengakses aplikasi situs non mobile dan mobile memiliki perbedaan dan signifikan. Penelitian ini juga menunjukkan aplikasi situs mobile lebih baik dibandingkan dengan aplikasi situs non mobile. 
Kualitas Komunikasi Interpersonal Dosen Dan Motivasi Mahasiswa Dalam Menulis Skripsi Ryan Adam Pratama
Inter Komunika Vol 2, No 2 (2017): Inter Komunika: Jurnal Komunikasi
Publisher : Sekolah Tinggi Ilmu Komunikasi Inter Studi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (296.241 KB) | DOI: 10.33376/ik.v2i2.23

Abstract

Penelitian ini membahas tentang kualitas komunikasi interpersonal, saat ini masih banyak dosen dan mahasiswa yang belum dapat menciptakan komunikasi yang efektif dalam membimbing mahasiswa menulis skripsi. Komunikasi yang efektif dalam hal ini maksudnya adalah adanya kenyamanan ketika berbicara antara dosen dengan mahasiswa dan adanya interaksi yang baik yang terjadi didalam proses pembimbingan skripsi antara dosen dengan mahasiswanya. Teori yang digunakan adalah teori kualitas efektivitas komunikasi interpersonal dalam ancangan humanistik adakalanya dinamai ancangan lunak ada lima kualitas umum yang dipertimbangkan: keterbukaan, empati, sikap mendukung, rasa positif dan kesetaraan (Devito, 1997). Teori motivasi Kebutuhan, Dorongan, Tujuan (Mudjiono, 2010). Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif, dengan metode survei eksplanatif untuk mengukur hubungan dua variabel. Pengumpulan data menggunakan kuesioner. Sampel penelitian adalah mahasiswa kelas reguler tingkat akhir di STIKOM InterStudi periode 2016-2017 ganjil. Hasil  pengumpulan data diolah dalam SPSS. Teknik sampling yang digunakan adalah Total sampling, teknik pengambilan sampel dimana jumlah sampel sama dengan populasi. Peneliti memilih teknik ini karena total keseluruhan mahasiswa yang sedang melakukan skripsi yaitu sebanyak 70 mahasiswa kelas reguler. Kesimpulan kualitas komunikasi interpersonal dosen dan motivasi mahasiswa dalam menulis skripsi memiliki nilai pengaruh yang kuat. Dilihat dari hasil perhitungan regresi dapat diinterpretasikan bahwa kualitas komunikasi interpersonal dosen terjadi peningkatan yang besar terhadap motivasi mahasiswa dalam menulis skripsi.
Dampak Media Sosial terhadap Usaha Kecil dan Menengah (UKM) Sentra Industri Keramik Plered, Kabupaten Purwakarta Danang Sanggabuwana; Susi Andrini
Inter Komunika Vol 2, No 2 (2017): Inter Komunika: Jurnal Komunikasi
Publisher : Sekolah Tinggi Ilmu Komunikasi Inter Studi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (184.864 KB) | DOI: 10.33376/ik.v2i2.37

Abstract

Abstract .The development of social media makes it recommended that social media become the most important part in developing and advancing its business especially in the field of promotion, marketing and marketing as a whole. The existence of today's social media applications has become the most efficient and effective tool for ceramic SMEs in Ceramic Plered Industrial Center, Purwakarta District, and today most of the SMEs have followed the digital era by using social media platform for marketing communications, advertisement, product publicity ceramics and services they provide. They create fan pages for followers to make communication fast, even in different cities or countries SME ceramic actors can warmly welcome advice and opinions that help in improving their business. Based on the review that there is a positive impact although there is also a negative impact of social media applications on the development of business SMEs ceramic entrepreneurs but not undo the intention to advance its business, and motivated to use this platform.Keywords: media, social media
Hierarki Efek Model Pada Tayangan Iklan Youtube Fenny Afriana; Agnes Puji Rahayu; Henny Agustiningrum
Inter Komunika Vol 2, No 2 (2017): Inter Komunika: Jurnal Komunikasi
Publisher : Sekolah Tinggi Ilmu Komunikasi Inter Studi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (163.043 KB) | DOI: 10.33376/ik.v2i2.33

Abstract

Abstract. Hierarchy Effect concept according to Belch and Belch is a process that show where Advertising can work. Advertising is influence the consumer through a few stages, starting from first awareness about the product or a service until a real stage within a buying phase. The main reason from this model is that advertising work after an interval of some time, not as instantly. A message from advertising not immediately give an effect to an act but begun with some stages, every each stage must be fulfilled before they are going to the next stage. According to Russell and Lane, ad impressions is a message formed into an audio and visual that tend to being interactive nor noninteractive, to attract audience’s attention on a kind of goods and any services with or without a helper tool in a way to awaken the desire of buying any kind of goods or any services. This research using survey method that applied to 61 STIKOM InterStudi’s college students on Public Relation Major that in academic year of 2014-2015. Depend of using Pearson Correlation Test that indicate the relation between ad impression and buy interest is amount 0,716 and significant. According to the research’s inference we can know that the result from calculation on factor analysis and alpha cronbach showing that ad impressions and buy interest having reliable and fulfilled condition of validity's level. Abstrak. Konsep Hierarki Efek menurut Belch dan Belch menunjukkan proses tempat iklan bekerja. Iklan mempengaruhi konsumen melalui beberapa tahap, dimulai dari kesadaraan pertama mengenai produk atau jasa hingga tahap pembelian yang sesungguhnya. Alasan mendasar dari model ini adalah bahwa iklan bekerja setelah selang beberapa waktu, bukan secara instan. Pesan iklan yang disampaikan tidak langsung mempengaruhi kepada tindakan tetapi didahului dengan beberapa tingkatan sebelumnnya, setiap tingkatan harus terpenuhi sebelum naik ke tingkatan berikutnya.  Sedangkan konsep tayangan iklan menurut Russel dan Lane merupakan pesan dalam bentuk suara dan gambar yang bersifat interaktif maupun tidak, dengan atau tanpa alat bantu untuk menarik perhatian masyarakat terhadap suatu jenis barang atau jasa tertentu dengan cara membangkitkan keinginan membeli guna membeli barang atau jasa tersebut. Penelitian ini menggunakan metode survei kepada 61 Mahasiswa STIKOM InterStudi Jurusan Humas Tahun Akademik 2014-2015. Dengan menggunakan uji korelasi Pearson menyatakan bahwa hubungan antara tayangan iklan dengan minat beli adalah sebesar 0,716 dan signifikan. Berdasarkan kesimpulan penelitian dapat diketahui bahwa hasil perhitungan pada factor analysis dan alpha cronbach menunjukkan bahwa tayangan iklan dan minat beli (jasa) memiliki tingkat validitas yang memenuhi syarat dan reliabel.
Promosi Penjualan Produk Melalui Instagram Anne Ratnasari; Yusuf Hamdan; Aan Julia
Inter Komunika Vol 2, No 2 (2017): Inter Komunika: Jurnal Komunikasi
Publisher : Sekolah Tinggi Ilmu Komunikasi Inter Studi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (153.145 KB) | DOI: 10.33376/ik.v2i2.8

Abstract

Wanita pengusaha menjalin hubungan dengan calon konsumen melalui berbagai bentuk komunikasi pemasaran, di mana calon konsumen diberi informasi mengenai produk, dan membujuknya untuk  membeli produk. Salah satu bentuk penawaran kepada calon pembeli melalui media digital online. Berbagai kemudahan ditawarkan dalam penjualan online. Adapun tujuannya antara lain agar dapat meningkatkan antusiasme masyarakat membeli produk. Salah satu media digital online yang digunakan untuk promosi penjualan produk adalah Instagram. Dengan penggunaan media tersebut wanita pengusaha dapat mengaktualisasikan dirinya, karena memiliki aktivitas bisnis, namun sambil mengurus keluarganya. Dengan aktivitas tersebut produk yang ditawarkannya dapat bersaing dengan produk di dalam negeri dan global. Artikel ini merupakan hasil penelitian  yang bertujuan ini bertujuan untuk  menganalisis promosi penjualan yag mencakup kualitas produk, promosi penjualan yang berorientasi konsumen, menjadi sponsor sebuah acara, dan menggunakan Instagram yang penggunaannya dipadukan dengan telepon. Metode penelitian ini kualitatif dengan teknik analisis data berupa studi kasus.Teknik pengumpulan data yang digunakan yaitu observasi, wawancara, dan studi pustaka. Informan penelitian Hasil penelitian  menemukan, wanita pengusaha menerapkan promosi penjualan berupa  produk yang ditawarkan kepada calon konsumen  berkualitas, dengan memperhatikan mutu, ciri, manfaat, model, dan kemasan produk,  menerapkan promosi penjualan yang berorientasi konsumen berupa diskon, dan membagikan produk dalam jumlah kecil,  menjadi sponsor sebuah acara, dan menggunakan Instagram sebagai media informasi kepada calon konsumen.
Pengaruh Strategi Promosi Stikom Interstudi terhadap Peningkatan Ekuitas Merek Soebiagdo Soebiagdo; Poppy Ruliana
Inter Komunika Vol 2, No 2 (2017): Inter Komunika: Jurnal Komunikasi
Publisher : Sekolah Tinggi Ilmu Komunikasi Inter Studi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (628.003 KB) | DOI: 10.33376/ik.v2i2.34

Abstract

The purpose of this study is to determine and analyze the influence of STIKOM InterStudi promotion strategy to increase brand equity. The concept of promotional strategy according to Lamb, Hair, McDaniel (2001: 146), is a plan for optimal use of elements of advertising, public relations, personal sales and sales promotion ". Brand equity, according to David A. Aaker (1991), is "a series of brand assets and liabilities associated with a brand, its name and symbol, which add or subtract the value of a product or service to the company and / or its customer ". Aaker's definition implies that brand equity can be valuable to the company (company-based brand equity) and to the customer (customer-based brand equity). The approach used in this research is quantitative. The method used is explanative, and the type of research is survey. The population of this study are STIKOM InterStudi students as many as 1154 students and 92 sample students referring to Taro Yamane formula with Purposive Sampling technique. The data are processed by using SPSS 20.0 with Factor Analysis Menu, Alpha Cronbach, Descriptive Statistics and Inferential Statistics then presented in frequency table, mean value and regression analysis. Technique of data collecting done in primary and secondary. Primarily conducted through observation, questionnaire distribution, interview. While the secondary is done through literature and documentation. To analyze the data used Mixed Methods (Mixed Methods). Mixed method research is a good design to use if we try to base on the strength of both quantitative and qualitative data. The design of a mixed methods research design is a procedure for collecting, analyzing, "and mixing" quantitative and qualitative methods in a study or series of studies to understand the research problem (Cresswell & Plano Clark, 2011). The results showed that the promotional strategy undertaken by STIKOM InterStudi had an effect on increasing Brand Equity, but the effect was too low, only 14.3%. While the rest, as much as 85.7% influenced by other factors not examined in this study. Dimensions that have a significant influence in Brand Equity improvement are the dimensions of Word of Mouth (X2), while the other two dimensions: Advertising (X1) and Digital Advertising (X3), partially have no significant effect on Brand Equity STIKOM InterStudi. Tujuan penelitian ini adalah Untuk mengetahui dan menganalisis pengaruh strategi promosi STIKOM InterStudi terhadap peningkatan ekuitas merek. Konsep strategi promosi menurut Lamb, Hair, McDaniel (2001 : 146), adalah rencana untuk penggunaan yang optimal dari elemen-elemen periklanan, hubungan masyarakat, penjualan pribadi dan promosi penjualan”. Sedangkan Brand equity menurut David A. Aaker (1991) adalah “serangkaian asset dan kewajiban (liabilities) merek yang terkait dengan sebuah merek, nama dan simbolnya, yang menambah atau mengurangi nilai yang diberikan sebuah produk atau jasa kepada perusahaan dan /atau pelanggan perusahaan tersebut”. Definisi Aaker menyiratkan bahwa brand equity bisa bernilai bagi perusahaan (company based brand equity) dan bagi konsumen (customer-based brand equity). Pendekatan yang diguanakan dalam penelitian ini adalah kuantitatif. Metode yang digunakan eksplanatif, dan jenis penelitiannya adalah survey.  Populasi penelitian ini adalah siswa STIKOM InterStudi sebanyak 1154 siswa dan 92 sampel siswa mengacu pada formula Taro Yamane dengan teknik Purposive Sampling. Data yang diolah dengan menggunakan SPSS 20.0 dengan Factor Analysis Menu, Alpha Cronbach, Statistik Deskriptif dan Statistik Inferensial kemudian disajikan pada tabel frekuensi, nilai mean dan analisis regresi. Teknik pengumpulan data dilakukan secara primer dan sekunder. Secara primer dilakukan melalui observasi, penyebaran kuesioner, wawancara. Sedangkan secara sekunder dilakukan melalui kepustakaan dan dokumentasi. Untuk menganalisis data digunakan  Metode Campuran (Mixed Methods). Penelitian metode campuran adalah suatu rancangan yang baik untuk digunakan jika kita mencoba mendasarkan pada kekuatan data kuantitatif maupun kualitatif. Rancangan penelitian metode campuran (mixed methods research design) adalah suatu prosedur untuk mengumpulkan, menganalisis, “dan mencampur” metode kuantitatif dan kualitatif dalam suatu penelitian atau serangkaian penelitian untuk memahami permasalahan penelitian (Cresswell & Plano Clark, 2011). Hasil penelitian  menunjukkan bahwa strategi promosi yang dilakukan oleh STIKOM InterStudi berpengaruh dalam meningkatkan Brand Equity, namun pengaruhnya terlalu rendah, hanya memiliki 14,3%.  Sedangkan sisanya, sebanyak 85,7% dipengaruhi oleh faktor lain yang tidak diteliti dalam penelitian ini. Dimensi yang memiliki pengaruh signifikan dalam peningkatan Brand Equity adalah dimensi Word of Mouth (X2), sedangkan dua dimensi lainnya: Periklanan (X1) dan Digital Advertising (X3), secara parsial tidak berpengaruh signifikan dalam peningkatan Brand Equity STIKOM InterStudi. 
Promosi Bisnis Untuk Meningkatkan Omzet Penjualan Yusuf Hamdan; Anne Ratnasari; Aning Sofyan; Dikdik Tandika
Inter Komunika Vol 2, No 2 (2017): Inter Komunika: Jurnal Komunikasi
Publisher : Sekolah Tinggi Ilmu Komunikasi Inter Studi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (159.339 KB) | DOI: 10.33376/ik.v2i2.9

Abstract

Pelaku usaha yang tergabung dalam Asosiasi Pasar Tani Sabilulungan aktif mengembangkan berbagai jenis usaha, namun dalam aktivitasnya terkendala salah satu masalah yaitu pemasaran. Pelaku usaha sebagai anggota asosiasi tersebut kurang memiliki keterampilan dalam mempromosikan bisnisnya yang seharusnya dapat ditransformasikan menjadi penjualan. Masalah tersebut menjadi dasar dari kegiatan Pengabdian Kepada Masyarakat (PKM) yang akan diselenggarakan ini. Materi  pelatihan berisi perencanaan bisnis dan model bisnis, bentuk promosi bisnis, penerapan promosi bisnis dalam meningkatkan omzet penjualan, dan simulasi berupa menyusun pesan promosi bisnis melalui leaflet. Metode pelatihan yang digunakan yaitu ceramah, diskusi, dan simulasi. Kegiatan PKM ini merupakan pelatihan yang baru pertama kali diselenggarakan. Tujuannya untuk meningkatkan pengetahuan dan keterampilan peserta dalam memahami perencanaan dan model bisnis, bentuk promosi bisnis, dan penerapannya dalam meningkatkan omzet penjualan, serta  menyusun  pesan promosi bisnis melalui leaflet. Evaluasi pelatihan dilakukan tes awal (pretest), untuk mengukur pengetahuan dan keterampilan promosi bisnis. Hasil pengukuran pretest peserta kurang memiliki pengetahuan yang memadai  mengenai promosi bisnis, karena hasilnya cukup. Adapun setelah peserta  mengikuti pelatihan, dilakukan postest, peserta memperoleh nilai yang sangat tinggi pada aspek pengetahuan dan pada saat simulasi (praktek) promosi bisnis. Dengan melakukan promosi bisnis, peserta  diharapkan dapat meningkatkan omzet penjualan produknya. 
Narrative Analysis of Marketing Communication Y2K Music School and Studio on Social Media Tuti Widiastuti; Poppy Ruliana
Inter Komunika Vol 2, No 2 (2017): Inter Komunika: Jurnal Komunikasi
Publisher : Sekolah Tinggi Ilmu Komunikasi Inter Studi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (202.834 KB) | DOI: 10.33376/ik.v2i2.35

Abstract

This research was conducted to find out how the branding activity done by Y2K Music School and Studio through social media account Instagram @ y2kstudio. This research would like to examine more deeply related to marketing activity such as what applied Y2K Music School and Studio in building brand Y2K Music School and Studio as a music school through its official Instagram. There is also a method used in this research is a method of narrative analysis which is a method in the field of qualitative research. The data were collected using literature study on textbooks, online data tracking, and in-depth interviews on key informants related to the study. The results of this study states that the form of branding activities conducted by Y2K Music School and Studio through social media accounts Instagram @ y2kstudio is a marketing communication in the form of delivering information with positive ambiance related Y2K Music School and Studio and also in the form of information delivery activities related promotions which is currently running at Y2K Music School and Studio.
Strategi Promosi Hotel melalui Wisata Syariah dalam Meningkatkan Kualitas Pelayanan Jasa Suhendra Atmaja; Poppy Ruliana
Inter Komunika Vol 2, No 2 (2017): Inter Komunika: Jurnal Komunikasi
Publisher : Sekolah Tinggi Ilmu Komunikasi Inter Studi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (214.42 KB) | DOI: 10.33376/ik.v2i2.38

Abstract

Abstract. Sari Ater Hotel & Resort is located area Ciater Subang Regency is a company entrusted by the Municipal Government to manage the natural attractions of hot water Ciater promotion strategy based travel sharia done by far is direct (direct promotion) and indirectly (indirect promotion) addressed to the consumers / travelers to encourage the achievement of promotional services, companies need to provide additional services (supplement service) on transactions core services (core services) so that core services can provide satisfaction, additional services may be reflected in the mix elements of service offered Sari Ater Hotel & Resort to the visitors / tourists. The problem is how do promotional strategies Sari Ater Hotel & Resort through sharia travel in improving the quality of service. The purpose of this study is to analyze the mengetahuai and promotional strategies Sari Ater Hotel & Resort through sharia travel in improving the quality of service to the tourists. The concept of promotion strategies in this study refers to the opinion of Philip Kotler (2002) who argued that in order to effectively promote the need for the promotion mix, which is the optimal combination for any kind of events or the selection of the most effective promotional activities to increase sales. There are four types of promotional activities, among others: advertising, personal selling, sales promotion, public relations and direct promotion. The method used is descriptive qualitative, key informants and informant in this research is Marketing Manager Sari Ater Hotel & Resort, Public Relations Manager Sari Ater Hotel & Resort, Front Liner, F & B Manager Sari Ater Hotel & Resort and the few tourists who come visit. Data was collected through several stages, observation, interview, documentation and triangulation. Data analysis technique is done through data reduction, display, verification / conclusion (Miles & Huberman). The results showed that of the four starategi sale Sari Ater Hotel & Resort through sharia travel tend to do personal selling, sales promotion and direct dam for the promotion, while the public relations strategy to do more personal approach was persuasive, so as to form the image and reputation. All four of these strategies can actually improve the quality of service the hotel proved to the many tourists who come both from domestic and from abroad, including from Japan, Saudi Arabia, Singapore and Malaysia.Keywords : Communication, Promotion Strategy, Quality of Service 

Page 1 of 1 | Total Record : 9