cover
Contact Name
Ali Rif'an
Contact Email
pesma83@gmail.com
Phone
+6281357909672
Journal Mail Official
pesma83@gmail.com
Editorial Address
Jl. Cengger Ayam No. 25 Malang - Jawa Timur
Location
Kota malang,
Jawa timur
INDONESIA
Piwulang: Jurnal Pendidikan Agama Islam
ISSN : 26225638     EISSN : 26225654     DOI : prefix 10.32478
Core Subject : Education, Social,
1. Islamic Education Science 2. Learning Strategies in Islamic Education 3. Using Methode and Media in Islamic Education Learning 4. Issues of Islamic education in schools, madrasah or pesantren 5. Improving the quality of education in schools, madrasah or pesantren 6. Theacher Profesionalism In Islamc Education 7. Critical Thinking about Islamic Education.
Articles 7 Documents
Search results for , issue "Vol 3, No 1 (2020): edisi SEPTEMBER" : 7 Documents clear
dewan-redaksi-dan-daftar-isi volume 3 nomor 1 september 2020 cover isi
Piwulang: Jurnal Pendidikan Agama Islam Vol 3, No 1 (2020): edisi SEPTEMBER
Publisher : STAI Ma'had Aly Al-Hikam Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.32478/piwulang.v3i1.508

Abstract

dewan-redaksi-dan-daftar-isi volume 3 nomor 1 september 2020
TASAWUF ‘IRFANI DAN IMPLEMENTASINYA DALAM PENDIDIKAN AGAMA ISLAM Siti Mutholingah
Piwulang: Jurnal Pendidikan Agama Islam Vol 3, No 1 (2020): edisi SEPTEMBER
Publisher : STAI Ma'had Aly Al-Hikam Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.32478/piwulang.v3i1.503

Abstract

Sufism is a discipline that is not only related to efforts to improve individual morals in achieving ma'rifatullah, but actually Sufism is also closely related to efforts to improve the morals of others, especially in this context is through Islamic Religious Education (PAI). The teachings in Sufism of irfani are very urgent to be implemented in everyday life, including in this case is in the context of Islamic Religious Education. Why is that, this is because the main goal of PAI is to form humans capable of being Abdullah (pious individually) as well as khalifatullah (pious socially). To achieve both of these objectives, the existence of Sufism which culminates in achieving ma'rifatullah and mahabbatullah is very urgent if implemented in PAI. Maqamat or hierarchies in Tasawuf of ‘irfani can be a means for a PAI teacher to be able to achieve the goals of Islamic Religious Education.Tasawuf merupakan disiplin ilmu yang tidak hanya berkaitan dengan upaya memperbaiki akhlak individu saja dalam mencapai ma’rifatullah, tetapi sesungguhnya tasawuf juga erat kaitannya dengan upaya memperbaiki akhlak orang lain, khususnya dalam konteks ini adalah melalui Pendidikan Agama Islam (PAI). Ajaran dalam tasawuf irfani ini sangat urgen diimplementasikan dalam kehidupan sehari-hari, termasuk dalam hal ini adalah dalam konteks Pendidikan Agama Islam. Mengapa demikian, hal ini dikarenakan tujuan utama dari PAI adalah untuk membentuk manusia mampu menjadi abdullah (shaleh secara individu) sekaligus khalifatullah (shaleh secara sosial). Untuk mencapai kedua tujuan tersebut, maka keberadaan tasawuf irfani yang puncaknya adalah untuk mencapai ma’rifatullah dan mahabbatullah maka sangat urgen jika didimplementasikan dalam PAI. Maqamat-maqamat dalam tasawuf ‘irfani itu bisa menjadi sarana bagi seorang guru PAI untuk bisa menjadi mencapai tujuan Pendidikan Islam Agama itu sendiri.
PEMBELAJARAN PAI KONTEKSTUAL DI SMP AR-RAHMAT BOJONEGORO MUTAMAKIN MUTAMAKIN
Piwulang: Jurnal Pendidikan Agama Islam Vol 3, No 1 (2020): edisi SEPTEMBER
Publisher : STAI Ma'had Aly Al-Hikam Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.32478/piwulang.v3i1.504

Abstract

This research focuses on the implementation of contextual Islamic Education learning at SMP Al-Rahmat Bojonegoro. The results of this study indicate: 1) The paradigm shift of Islamic Education teachers from the conventional paradigm (students as objects), to the new paradigm of students as learning subjects. Teachers have an understanding that learners' knowledge always develops according to experience; 2) Contextual learning activities are carried out in a conducive learning atmosphere, the assessment is carried out as a whole; cognitive, affective, and psychomotor. 3) Students have a good response to this contextual learning. With the perception and understanding of the importance of contextual learning from teachers, plus a positive response from students, the implementation of contextual Islamic Education learning can increase students' motivation to learn and improve learning outcomes and provide students with social life skillsFokus Penelitian ini adalah pelaksanaan pembelajaran PAI kontekstual di SMP Al-Rahmat Bojonegoro. Hasil dari penelitian ini menunjukkan: 1) Perubahan paradigma Guru PAI dari paradigma konvensional (peserta didik sebagai objek), kepada paradigma baru peserta didik sebagai subyek belajar. Guru memiliki pemahaman bahwa pengetahuan peserta didik selalu berkembang sesuai dengan pengalaman; 2) Kegiatan pembelajaran kontekstual dilaksanakan dengan suasana pembelajaran yang kondusif, penilaian dilakukan secara menyeluruh; kognitif, afektif dan psikomotor. 3) Peserta didik memiliki respon yang baik terhadap pembelajaran kontekstual ini. Dengan adanya persepsi dan pemahaman pentingnya pembelajaran kontekstual dari para guru, ditambah respon positif dari peserta didik, implementasi pembelajaran PAI kontekstual dapat meningkatkan motivasi belajar peserta didik dan meningkatkan hasil akhir belajar serta memberi bekal peserta didik dengan sosial life skill.
URGENSI PENDIDIKAN ISLAM DALAM MEMPROGRESIVITASKAN SUMBERDAYA MANUSIA DI ERA PANDEMI CIOVID-19 Muzamil Muzamil
Piwulang: Jurnal Pendidikan Agama Islam Vol 3, No 1 (2020): edisi SEPTEMBER
Publisher : STAI Ma'had Aly Al-Hikam Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.32478/piwulang.v3i1.505

Abstract

There is no society and nation in this world that does not consider education, let alone Islamic education is urgent. Are facing whatever conditions this society and nation have, its dependence on Islamic education as a very high need, which is intended for the formation of human resources. From the human resources that are formed, society and the nation can show their expectations. The challenge of implementing Islamic education is faced with the reality of the development of a society and nation that is being tested by the Covid-19 pandemic, while the demand to continue to develop or progressive human resources is also a must. The development of the Covid-19 pandemic, which is still uncertain when it will end, makes the work of Islamic education providers tougher.Tidak ada masyarakat dan bangsa di dunia ini yang tidak menganggap pendidikan, apalagi pendidikan Islam ini penting (urgen). Sedang menghadapi kondisi apapun masyarakat dan bangsa ini, ketergantungannya pada pendidikan Islam sebagai kebutuhan sangat tinggi, yakni diperuntukkan bagi pembentukan sumberdaya manusia. Dari sumberdaya manusia yang terbentuk ini, masyarakat dan bangsa bisa menunjukkan ekspektasinya. Tantangan penyelenggaraan pendidikan Islam ini dihadapkan dengan realitas perkembangan masyarakat dan bangsa yang sedang diuji pandemi Covid-19, sementara itu tuntutan tetap mengembangkan atau memprogresifitaskan sumberdaya manusia juga suatu keharusan. Perkembangan pandemi Covid-19 yang masih belum ada kepastian kapan berakhirnya membuat pekerjaan penyelenggara pendidikan Islam menjadi lebih berat.
PENERAPAN METODE DEVELOPMENTALLY APPRORIATE PRACTICES (DAP) UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA ABJAD ARAB ANAK USIA DINI DI TPQ SUBULUSSALAM SURABAYA Muzamil Muzamil
Piwulang: Jurnal Pendidikan Agama Islam Vol 3, No 1 (2020): edisi SEPTEMBER
Publisher : STAI Ma'had Aly Al-Hikam Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.32478/piwulang.v3i1.501

Abstract

This research aims to improve the reading ability of students in TPQ Subulussalam Surabaya by using DAP (developmentally Appropriate Practices) through the medium of the flannel board. The subjects of this study were the early age students in TPQ Subulussalam Surabaya. The samples taken were 16 students with an engineering sample Matched Design Group (MG). The 16 students were divided into two groups, experimental and control group. Based on the tables of statistical tests on the experimental group stated that the exact Sig. (2-tailed) = 0.008 which means the exact sig. <Real level (α / 2 = 0.05) and control group stating that exact Sig. (2-tailed) = 0.125 which means the exact sig. > Real level (α / 2 = 0.05). the result is utterly rejected by Ho. The result obtained is that the application method of DAP (developmentally Appropriate Practices) through the flannel board can improve the reading skills of early age students in TPQ Subulussalam Surabaya.Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan membaca siswa di TPQ Subulussalam Surabaya dengan menggunakan metode DAP (Developmentally Approriate Practices) melalui media papan flannel. Subyek penelitian ini adalah santri di TPQ Subulussalam Surabaya. Sampel penelitian berjumlah 16 santri yang diambil dengan teknik sampel Matched Group Design (MG). 16 santri tersebut dibagi menjadi dua kelompok, eksperimen dan kontrol. Berdasarkan tabel Test statistic pada kelompok eksperimen yang menyatakan bahwa exact Sig. ( 2-tailed ) = 0,008 yang berarti exact sig. < taraf nyata ( α/2 = 0.05 ) dan kelompok kontrol yang menyatakan bahwa exact Sig. ( 2-tailed ) = 0,125 yang berarti exact sig. > taraf nyata ( α/2 = 0.05 ). maka hasilnya adalah tertolaknya Ho. Hasil yang dapat diperoleh adalah bahwa penerapan metode DAP (Developmentally Approriate Practices) melalui papan flanel dapat meningkatkan kemampuan membaca santri di TPQ Subulussalam Surabaya.
IMPLIKASI TEORI HUMANISTIK DAN KECERDASAN GANDA DALAM DESAIN PEMBELAJARAN PAI Mahrus Mahrus; Zubdatul Itqon
Piwulang: Jurnal Pendidikan Agama Islam Vol 3, No 1 (2020): edisi SEPTEMBER
Publisher : STAI Ma'had Aly Al-Hikam Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.32478/piwulang.v3i1.506

Abstract

This study aims to describe the implications of humanistic learning theory and multiple intelligences on learning Islamic education. This research is library research. Research data were obtained from books and scientific journal notes. The results showed that Abraham Maslow's humanistic theory aims to humanize humans as early as possible as their nature. The learning process is considered effective if students understand themselves and their surroundings. Students in a series of learning should try so that sooner or later they can actualize themselves as best as possible. Meanwhile, Howard Gardner's theory of multiple intelligences is oriented towards understanding the potential abilities of various intelligences so that their potential can be optimized according to the nature of their creation.Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan implikasi teori pembelajaran humanistik dan kecerdasan majemuk terhadap pembelajaran pendidikan Agama Islam. Penelitian ini adalah penelitian kepustakaan. Data penelitian diperoleh dari buku dan catatan jurnal ilmiah. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Teori humanistik Abraham Maslow bertujuan untuk memanusiakan manusia sedini mungkin sebagaimana fitrahnya. Proses pembelajaran dianggap efektif jika siswa memahami dirinya dan lingkungan sekitarnya. Siswa dalam suatu rangkaian pembelajaran hendaknya berusaha agar cepat atau lambat ia dapat mengaktualisasikan dirinya sebaik mungkin. Sedangkan teori kecerdasan majemuk Howard Gadrdner berorientasi pada memahami kemampuan potensi berbagai kecerdasan agar potensinya dapat optimal sesuai dengan fitrah penciptaannya.
PENINGKATAN KEMAMPUAN HIGH ORDER THINKING SKILL (HOTS) SISWA MELALUI MEDIA MIND MAPPING PADA MATA PELAJARAN AL-QUR’AN HADIST KELAS XI MA MU’ALLIMAT KOTA MALANG Siti Qomariyah; Ali Rif’an
Piwulang: Jurnal Pendidikan Agama Islam Vol 3, No 1 (2020): edisi SEPTEMBER
Publisher : STAI Ma'had Aly Al-Hikam Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.32478/piwulang.v3i1.502

Abstract

The use of instructional media is very potential for the success of teaching and learning activities in schools. Mind Map is a method as well as a medium that is considered effective for improving memory, understanding concepts, increasing creativity, and freedom of imagination of students. This classroom action research aims to determine the effectiveness of the application of mind mapping in improving students' higher-order thinking skills in the Al-Qur'an Hadith subject in class XI MA Mu'allimat Malang City. The results of the research conducted show that the application of effective mind mapping media can help achieve high-level thinking skills (HOTS) of students on the material of Muslim personal work ethics and halal and haram food with an increase in the average value in the pre-cycle 57.6% to 72 8% in cycle I and increasing with a percentage of 82.4% in cycle II.Penggunaan media pembelajaran sangat berpengaruh terhadap keberhasilan kegiatan belajar mengajar di sekolah. Mind Map merupakan suatu metode sekaligus media yang dianggap efektif untuk meningkatkan daya ingat, pemahaman konsep, meningkatkan kreatifitas dan kebebasan berimanjinasi peserta didik. Penelitian tindakan kelas ini betujuan untuk mengetahui efektifitas penerapan mind mapping dalam meningkatkan kemampuan berpikir tingkat tinggi (HOTS) siswa pada mata pelajaran Al-Qur’an Hadist di kelas XI MA Mu’allimat Kota Malang. Hasil penelitian yang dilakukan menunjukkan bahwa penerapan media mind mapping efektif dapat membantu tercapainya kemampuan berpikir tingkat tinggi (HOTS) siswa terhadap materi etos kerja pribadi muslim dan makanan yang halal dan haram dengan peningkatan nilai rata-rata pada pra siklus 57,6% menjadi 72,8% pada siklus I dan semakin meningkat dengan presentase 82,4% pada siklus II.

Page 1 of 1 | Total Record : 7