cover
Contact Name
Muhamad Suhard
Contact Email
jurnal.P4I@gmail.com
Phone
+6289681071805
Journal Mail Official
jurnal.P4I@gmail.com
Editorial Address
Lingkungan Handayanai, Kel. Leneng, Kec. Praya, Kab. Lombok Tengah
Location
Unknown,
Unknown
INDONESIA
ACTION : Jurnal Inovasi Penelitian Tindakan Kelas dan Sekolah
ISSN : 27985741     EISSN : 27985733     DOI : https://doi.org/10.51878/action.v1i2.639
Core Subject : Science, Education,
ACTION : Jurnal Inovasi Penelitian Tindakan Kelas dan Sekolah contains writings/articles on the results of thoughts and research results written by teachers, lecturers, experts, scientists, practitioners, and reviewers in all disciplines related to Classroom and School Action Research.
Arjuna Subject : Umum - Umum
Articles 5 Documents
Search results for , issue "Vol. 2 No. 4 (2022)" : 5 Documents clear
PENINGKATAN PRESTASI BELAJAR SISWA MELALUI PENERAPAN PEMBELAJARAN MODEL STUDENT TEAMS ACHIEVEMENT DIVISIONS PADA MATA PELAJARAN SKI KELAS XII IPA 1 LILIK ULFAH CHASANAH
ACTION : Jurnal Inovasi Penelitian Tindakan Kelas dan Sekolah Vol. 2 No. 4 (2022)
Publisher : Pusat Pengembangan Pendidikan dan Penelitian indonesia (P4I)

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.51878/action.v2i4.1713

Abstract

STAD technique cooperative learning begins with the teacher's explanation of the concept or principle. Then students are asked to study in their groups to complete the tasks given by the teacher in order to solidify the concepts or principles given. They are given the freedom to complete these various tasks, but must be responsible for the success of each group member in understanding the information provided. This research was carried out with the objectives: To find out that the implementation of SKI learning using the STAD (Student Team Achieved Divisions) cooperative model can improve learning achievement in Class XII IPA students 1 Even Semester 2021/2022 Academic Year. The method used to conduct research is Classroom Action Research (CAR). The approach used is a qualitative approach. The data collection procedure is a test and observation method. From the observation method, data were obtained to observe how far the STAD (Student Team Achieved Divisions) cooperative learning technique was implemented and the interactions between teachers and students during learning took place as determined during the study. From the test method, data is obtained in the form of student learning scores which are then used for hypothesis testing. The results of this study can be seen from the observations that student activity in the first cycle was 78%, while in the second cycle it was 81%. Thus, it means that in cycle II students' interest in learning has increased compared to cycle I. This increase was also seen in student achievement from the initial test results of 67 to 78.45 in cycle I and 85.83 in cycle II. Thus the results of the data analysis indicate that the application of the Student Team Achieved Divisions (STAD) cooperative learning model can improve learning achievement and student understanding, especially learning materials so that this learning can be used as a variation in SKI learning. ABSTRAKPembelajaran kooperatif teknik STAD dimulai dengan penjelasan guru mengenai konsep atau prinsip. Kemudian siswa diminta untuk belajar dalam kelompoknya menyelesaikan tugas-tugas yang diberikan guru guna memantapkan konsep atau prinsip yang diberikan. Mereka diberi kebebasan dalam menyelesaikan berbagai tugas tersebut, namun harus bertanggung jawab akan keberhasilan setiap anggota kelompoknya dalam memahami informasi yang diberikan. Penelitian ini dilaksanakan dengan tujuan: Untuk mengetahui pelaksanaan pembelajaran SKI dengan model kooperatif teknik STAD (Student Team Achieved Divisions) dapat meningkatkan prestasi belajar pada siswa Kelas XII IPA 1 Semester Genap Tahun Pelajaran 2021/2022. Metode yang dipakai untuk melakukan penelitian adalah penelitian Tindakan Kelas (PTK) pendekatan yang digunakan adalah pendekatan kualitatif. Prosedur pengumpulan datanya adalah metode tes dan observasi. Dari metode observasi diperoleh data untuk mengamati sejauhmana penerapan pembelajaran kooperatif teknik STAD (Student Team Achieved Divisions) dan interaksi antara guru dan siswa selama pembelajaran berlangsung sebagaimana ditetapkan selama penelitian. Dari metode tes diperoleh data yang berupa nilai belajar siswa yang untuk selanjutnya digunakan untuk pengujian hipotesis. Hasil penelitian ini adalah dapat dilihat dari hasil observasi bahwa aktifitas siswa pada siklus I sebesar 78%, sedangkan pada siklus II sebesar 81%. Dengan demikian, berarti pada siklus II minat belajar siswa sudah meningkat dibanding dengan siklus I. Peningkatan tersebut juga tampak pada prestasi belajar siswa dari hasil tes awal 67 menjadi meningkat menjadi 78.45 pada siklus I dan 85.83 pada siklus II. Dengan demikian hasil analisis data tersebut menunjukkan bahwa penerapan model pembelajaran kooperatif teknik Student Team Achieved Divisions (STAD) dapat meningkatkan prestasi belajar dan pemahaman siswa khususnya materi pembelajaran sehingga pembelajaran ini dapat digunakan sebagai variasi dalam pembelajaran SKI.
PENERAPAN MODEL DISCOVERY LEARNING DENGAN MEDIA BLOG PEMBELAJARAN DAPAT MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK TERHADAP MATERI MUTASI PADA KELAS XII MIPA 4 SMA NEGERI 1 PATI EDI PRANOTO
ACTION : Jurnal Inovasi Penelitian Tindakan Kelas dan Sekolah Vol. 2 No. 4 (2022)
Publisher : Pusat Pengembangan Pendidikan dan Penelitian indonesia (P4I)

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.51878/action.v2i4.1714

Abstract

The purpose of this study was to improve student learning achievement through the Discovery Learning model in the Biology subject for Mutation material in class XII-MIPA4 at SMA Negeri 1 Pati in the 2021/2022 academic year. This research is a Classroom Action Research (CAR) which was carried out in two cycles. Each cycle consists of planning, implementing, observing and reflecting. The population of this research is 36 students. Data collection techniques used are observation, documentation and formative tests. The research instrument is in the form of activity observation sheets and learning achievement tests. The results of data analysis showed that there was an increase in learning activities and student learning achievement by applying the Discovery Learning model to Mutation material. This increase can be seen through: (1) the average percentage of observations of students' activities in learning which has increased from 74.31% in cycle I to 97.69% in cycle II, (2) the increase in learning achievement from 73.67 in cycle 1 to 80.44 in cycle II, and (3) the increase in mastery of classical learning, from 63.89% in cycle I to 88.89% in cycle II. The classical learning mastery in cycle II reached 88.89%, meaning that it had exceeded the established classical learning mastery criteria of 85%, and this study was considered to have reached the success criteria. ABSTRAKTujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik melalui model Discovery Learning pada mata pelajaran Biologi terhadap materi Mutasi pada kelas XII-MIPA4 di SMA Negeri 1 Pati Tahun Pelajaran 2021/2022. Penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang dilaksanakan sebanyak dua siklus. Setiap siklus terdiri dari perencanaan, pelaksanaan, observasi dan refleksi. Populasi penelitian ini adalah 36 peserta didik. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, dokumentasi dan tes formatif. Instrumen penelitian berupa lembar observasi aktivitas dan tes hasil belajar. Hasil analisis data diperoleh bahwa ada peningkatan aktivitas belajar dan hasil belajar peserta didik dengan penerapan model Discovery Learning pada materi Mutasi. Peningkatan ini dapat dilihat melalui: (1) rata rata persentase hasil pengamatan aktivitas peserta didik dalam pembelajaran mengalami peningkatan dari 74,31% pada siklus I menjadi 97,69% pada siklus II, (2) peningkatan hasil belajar dari 73,67 pada siklus 1 menjadi 80,44 pada siklus II, dan (3) peningkatan ketuntasan belajar klasikal, dari 63,89% pada siklus I menjadi 88,89% pada siklus II. Ketuntasan belajar klasikal pada siklus II mencapai 88,89% berarti sudah melampaui krtiteria ketuntasan belajar klasikal yang telah ditetapkan yaitu 85%, dan penelitian ini dianggap telah mencapai kriteria berhasil.
UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR DENGAN MODEL GUIDED DISCOVERY LEARNING BERBANTUAN LEMBAR KERJA PADA MATERI INVERTEBRATA ASRI WIDYAWATI
ACTION : Jurnal Inovasi Penelitian Tindakan Kelas dan Sekolah Vol. 2 No. 4 (2022)
Publisher : Pusat Pengembangan Pendidikan dan Penelitian indonesia (P4I)

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.51878/action.v2i4.1715

Abstract

This research aims to determine the increase of the student learning outcomes in class X MIPA 1 MAN 4 Sleman in the academic year 2021/2022 and describe the increase of the student learning outcomes on Invertebrate material through the use of a worksheet-assisted guided discovery learning model. This classroom action research had been carried out for 5 months with 2 cycles. Each cycle consists of 2 meetings. The stages of each cycle consists of planning, implementing, observing and reflecting. Quantitative data from the teacher and students observation instruments sheet and post test scores at the end of the cycle. Qualitative data in the form of notes and observer’s views. The learning steps are stimulus, problem statement, data collecting, data processing, verification, and generalization. The results shows that the implementation of learning is very good, marked by teacher activity reaching 86.7%, student activity reaching 100%. Based on data from cycle 1 and cycle 2, it shows that this use has succeeded in improving the learning outcomes of students in class X MIPA 1 MAN 4 Sleman with completeness reaching 76.7%. ABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan hasil belajar peserta didik kelas X MIPA 1 MAN 4 Sleman tahun ajaran 2021/2022 dan mendeskripsikan meningkatnya hasil belajar peserta didik pada materi Invertebrata melalui penggunaan model guided discovery learning berbantuan lembar kerja. Penelitian tindakan kelas ini dilaksanakan selama 5 bulan dengan 2 siklus. Masing-masing siklus terdiri atas 2 pertemuan. Tahapan setiap siklus yaitu perencanaan, pelaksanaan, observasi dan refleksi. Data kuantitatif diperoleh dari instrumen lembar observasi guru dan siswa serta nilai post test pada setiap akhir siklus. Data kualitatif berupa catatan dan pandangan observer dab hasil refleksi. Adapun langkah-langkah pembelajarannya adalah stimulus, problem statement, data collecting, data processing, verification, dan generalization. Hasil penelitian menunjukkan keterlaksanaan pembelajaran sangat baik ditandai dengan aktivitas guru mencapai 86,7 %, aktivitas peserta didik mencapai 100 %. Berdasarkan data siklus 1 dan siklus 2 menunjukkan bahwa penggunaan ini berhasil meningkatkan hasil belajar peserta didik kelas X MIPA 1 MAN 4 Sleman dengan ketuntasan mencapai 76,7%.
PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING PADA PEMBELAJARAN HUKUM DASAR KIMIA UNTUK MENINGKATAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK KELAS X IPA 3 SMAN 1 PASIR PENYU DESSUTIANTI DESSUTIANTI
ACTION : Jurnal Inovasi Penelitian Tindakan Kelas dan Sekolah Vol. 2 No. 4 (2022)
Publisher : Pusat Pengembangan Pendidikan dan Penelitian indonesia (P4I)

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.51878/action.v2i4.1716

Abstract

The purpose of this research is to improve student learning outcomes using the Discovery Learning learning model. The type of data obtained from data sources is in the form of quantitative data consisting of student learning outcomes. Data on student learning outcomes were taken using a chemistry learning outcome test at the end of each cycle. After conducting classroom action research, the results obtained are as follows; 1) The use of the Discovery Learning approach can improve student learning outcomes in Chemistry learning in class XIPA 3 SMA N 1 Pasir Turtle, Pasir Turtle District, Indragiri Hulu Regency. Improved learning outcomes can be seen from the results of daily tests in cycle 1 and cycle 2; 2) In the pre-cycle, students in class X IPA 3 obtained a very low score of 56.90, experienced an increase in cycle I of 73.87, then experienced another increase in learning outcomes in cycle 2, namely 77.19 and an increase of 3.32 points. Based on this explanation, it can be concluded that using the Discovery learning approach can improve student learning outcomes in chemistry learning in class X IPA 3 SMA N 1 Pasir Turtle, Pasir Turtle District, Indragiri Hulu Regency. The increase occurred from before cycle to cycle 1 and cycle II. ABSTRAKTujuan dari penelitian ini adalah untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik menggunakan model pembelajaran Discovery Learning. Jenis data yang diperoleh dari sumber data berupa data kuantitatif yang terdiri dari hasil belajar peserta didik. Data hasil belajar peserta didik diambil menggunakan tes hasil belajar kimia pada setiap akhir siklus. Setelah dilakukan penelitian tindakan kelas maka hasil yang diperoleh sebagai berikut; 1) Penggunan pendekatan Pembelajaran Discovery Learning dapat meningkatkan hasil belajar siswa dalam pembelajaran Kimia di kelas XIPA 3 SMA N 1 Pasir Penyu, Kecamatan Pasir Penyu, Kabupaten Indragiri Hulu. Peningkatan hasil belajar dapat dilihat dari hasil ulangan harian pada siklus 1 dan siklus 2; 2) Pada Pra siklus peserta didik kelas X IPA 3 memperoleh skor nilai sangat rendah 56,90 mengalami peningkatan pada siklus I sebesar 73,87 kemudian mengalami peningkatan lagi pada hasil belajar siklus 2 yaitu sebesar 77,19 dan terjadi kenaikan sebesar 3,32 poin. Berdasarkan penjelasan tersebut, maka dapat disimpulkan bahwa dengan menggunakan pendekatan Pembelajaran Discovery learning dapat meningkatkan hasil belajar peserta didik dalam pembelajaran kimia di kelas X IPA 3 SMA N 1 Pasir Penyu, Kecamatan Pasir Penyu, Kabupaten Indragiri Hulu. Peningkatan terjadi dari sebelum siklus ke siklus 1 dan siklus II.
PENINGKATAN PRESTASI BELAJAR MATEMATIKA MATERI MATRIKS DENGAN METODE INDEX CARD MATCH PADA SISWA KELAS XI IPA 3 SEMESTER I SMA NEGERI 1 CARIU KABUPATEN BOGOR IIS ISMAWATI
ACTION : Jurnal Inovasi Penelitian Tindakan Kelas dan Sekolah Vol. 2 No. 4 (2022)
Publisher : Pusat Pengembangan Pendidikan dan Penelitian indonesia (P4I)

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.51878/action.v2i4.1722

Abstract

The background of this research is the lack of student motivation in learning mathematics so that during the learning process there are still many students who do not focus on participating in the learning process, so that many students' learning outcomes in mathematics do not meet the Minimum Completeness Criteria (KKM). For this reason, a learning method is needed that makes students active, fun in learning so that it can improve student learning outcomes, one of the ways used to achieve these expectations is by using the Index Card Match method. The Class Action Research (PTK) subjects were 36 students in class XI IPA 3 at SMAN 1 Cariu for the 2019/2020 academic year. The results of the percentage of student activity through observation sheets obtained an increase from cycle I of 41.67% incompleteness to 19.44% incompleteness in cycle II. Based on the results of the study it can be concluded that the learning method using Index Card Match can improve student achievement in class XI IPA 3 SMAN 1 Cariu. ABSTRAKPenelitian ini dilatarbelakangi masih kurangnya motivasi siswa dalam belajar matematika sehingga ketika proses pembelajaran masih banyak siswa yang tidak fokus mengikuti proses pembelajaran, sehingga hasil belajar matematika siswa masih banyak yang belum memenuhi Kriteria Ketuntasan Minimal (KKM). Untuk itu diperlukan metode pembelajaran yang menjadikan siswa aktif, menyenangkan dalam belajar sehingga dapat meningkatkan hasil belajar siswa, salah satu cara yang digunakan agar harapan tersebut tercapai dengan menggunakan metode Index Card Match. Subjek Penelitian Tindakan Kelas (PTK) ini adalah siswa kelas XI IPA 3 SMAN 1 Cariu tahun pelajaran 2019/2020 yang berjumlah 36 orang. Hasil persentase aktivitas siswa melalui lembar observasi diperoleh peningkatan dari siklus I ketidaktuntasan 41,67 % menjadi 19, 44 % ketidaktuntasan di siklus II. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa metode belajar dengan menggunakan Index Card Match dapat meningkatkan prestasi belajar siswa kelas XI IPA 3 SMAN 1 Cariu.

Page 1 of 1 | Total Record : 5