cover
Contact Name
Mawardi Djamaluddin
Contact Email
mawardidjamaluddin@iain-ternate.ac.id
Phone
+6281274212020
Journal Mail Official
jurnalforamadiahi@iain-ternate.ac.id
Editorial Address
Jl. Lumba-Lumba No.8, RT.001/RW.03, Dufa Dufa, Ternate Utara, Kota Ternate, Maluku Utara 97727, Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan IAIN Ternate
Location
Kota ternate,
Maluku utara
INDONESIA
Foramadiahi: Jurnal Kajian Pendidikan dan Keislaman
ISSN : 18581021     EISSN : 26142732     DOI : -
Core Subject : Education,
FORAMADIAHI is a peer-reviewed journal on education,especially Islamic Education, share knowledge and information about research report on whole aspects of Islamic education integrated with all sciences, publicate qualified articles to show the development of Moslem scholars publications. FORAMADIAHI specifies on all education aspects in the Moslem world, and the purpose is to spread genuine works and latest issues on the subjects. All articles will be reviewed by some experts before published. Author is fully ressponsible for the content of article.
Arjuna Subject : Umum - Umum
Articles 9 Documents
Search results for , issue "Vol 8, No 1 (2016): FORAMADIAHI" : 9 Documents clear
Pembelajaran Kooperatif Mampu Merubah Tingkat Pemahaman Peserta Didik Pada Proses Pembelajaran Matematika. Asri Ode Samura
Foramadiahi: Jurnal Kajian Pendidikan dan Keislaman Vol 8, No 1 (2016): FORAMADIAHI
Publisher : IAIN Ternate

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (216.212 KB) | DOI: 10.46339/foramadiahi.v8i1.53

Abstract

Cooperative learning one learning model that can suss out the problems in learning process in class. suitable mathematical logic taught using cooperative learning model. Cooperative learning are interdependent positively (Positive Interdependence), Direct interaction (Face-to-Face Interaction), responsibility of individuals and groups ( Individual & Group Accountability ), interpersonal skills and small-group Skills), and the process of  group work (group processing).Cooperative has also an effect in the learning process. Learning in class by using the cooperative model is very effective, it can quickly and easily make students understand the material being taught.
Pendidikan Islam Dan Tantangan Perubahan Khalid Hasan Minabari
Foramadiahi: Jurnal Kajian Pendidikan dan Keislaman Vol 8, No 1 (2016): FORAMADIAHI
Publisher : IAIN Ternate

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (60.28 KB) | DOI: 10.46339/foramadiahi.v8i1.394

Abstract

Pendidikan Islam di Indonesia khususnya dalam melakukan perubahan pada selanjutnya, selalu dihadapkan pada tantangan serius yang perlu mendapat perhatian ekstra dari Pemerintah dan kalangan dalam pendidikan Islam. Dalam beberapa tahun terakhir, pendidikan Islam setidaknya empat tantangan dasar yang dihadapi. Pertama, kurikulum konformisme dan sumber daya manusia, Kedua, implikasi dari perubahan sosial dan politik, ketiga, perubahan orientasi: dan keempat, globalisasi. Semua tantangan pendidikan Islam terkait satu sama lain. Konformisme, atau guick merasa puas dengan Negara yang ada, pendidikan adalah tantangan di mana-mana
Perkembangan Kebutuhan Terhadap Penggunaan Media Pelajaran Adiyana Adam
Foramadiahi: Jurnal Kajian Pendidikan dan Keislaman Vol 8, No 1 (2016): FORAMADIAHI
Publisher : IAIN Ternate

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (174.296 KB) | DOI: 10.46339/foramadiahi.v8i1.54

Abstract

Proses pembelajaran merupakan proses komunikasi dan berlangsung dalam suatu sistem, dan  media pembelajaran menempati posisi yang cukup penting sebagai salah satu komponen sistem pembelajaran. Tanpa media, komunikasi tidak akan terjadi dan proses pembelajaran sebagai proses komunikasi juga tidak akan bisa berlangsung secara optimal.Fungsi media dalam pembelajaran secara rinci adalah Memperjelas penyajian materi (pesan) dalam bentuk visualisasi yang jelas sehingga pesan tidak terlalu bersifat verbalistis. Mengatasi keterbatasan ruang, waktu dan daya indera. Menjadikan pengalaman manusia dari abstrak menjadi kongkret Memberikan stimulus dan rangsangan kepada siswa untuk belajar secara aktif. Dapat meningkatkan motivasi siswa sehingga dapat meningkatkan prestasi belajar.Untuk tujuan informasi, media pembelajaran dapat digunakan dalam rangka penyajian informasi dihadapan sekelompok siswa. Isi dan bentuk penyajian bersifat amat umum, berfungsi sebagai pengantar, ringkasan laporan, atau pengetahuan latar belakang. Penyajian dapat pula berbentuk hiburan, drama, atau teknik motivasi. Ketika mendengar atau menonton bahan informasi, para siswa bersifat pasif. Partisipasi yang diharapkan dari siswa hanya terbatas pada persetujuan atau ketidaksetujuan mereka secara mental, atau terbatas pada perasaan tidak/kurang senang, netral, atau senang.
Mensinkronkan Kurikulum Fakultas Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan: Terhadap Regulasi/Kebijakan Pendidikan Nasional Samlan Ahmad
Foramadiahi: Jurnal Kajian Pendidikan dan Keislaman Vol 8, No 1 (2016): FORAMADIAHI
Publisher : IAIN Ternate

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (289.901 KB) | DOI: 10.46339/foramadiahi.v8i1.30

Abstract

Curriculum development is an ongoing activity and process, including planing, improvement, implementation, and evaluation to anticipate  the latest development and demands. The Faculty of Islamic Education that prepares the graduates to be religious teachers, has been in recent years  required to fulfill the national policy of education. It will be insisted to review its curriculum in order to be synchronized and not ignores the characteristic of Islamic educaton. Improving the curriculum needs a clear frame of thought and work until producing the curriculum plan that will be implemented in actual curriculum. How to review and improve the curriculum? This paper answers this question and describes the theoretical and practical stages to improve the curriculum. It can be used as reference of  the department of religious education study in the Faculty of Islamic Education.
Pembelajaran Kecerdasan Jamak Pada Anak Usia Dini Radjiman Ismail
Foramadiahi: Jurnal Kajian Pendidikan dan Keislaman Vol 8, No 1 (2016): FORAMADIAHI
Publisher : IAIN Ternate

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (255.23 KB) | DOI: 10.46339/foramadiahi.v8i1.56

Abstract

Growth and developments in pre school will determine the future of the child. Developments in the early period, intellectually, emotionally, as well as social must be designed optimally, especially in learning at school or at home. Physical growth should also be considered to provide a wide range of learning that can foster motor skills are fine and coarse.Growth and development of intelligence from an early age is a must, so that the various efforts in learning is essentially an effort to determine how big the potential of the students. By knowing the potential of students from an early age, will contribute to appropriate learning targets. That is, learning to develop all its potential, both interest talents and creativity. Thus the child can grow optimally.
Efektivitas Pelaksanaan MBS Dalam Peningkatan Mutu Pembelajaran Ramli Yusuf
Foramadiahi: Jurnal Kajian Pendidikan dan Keislaman Vol 8, No 1 (2016): FORAMADIAHI
Publisher : IAIN Ternate

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (303.613 KB) | DOI: 10.46339/foramadiahi.v8i1.41

Abstract

School management  is one of  the affect the quality of education, it can even determine the effectiveness of the curriculum, a variety of learning  tools, teaching  time and learning process. The concept of school based management  was first known in the United States. When questioned school to service  the  needs of  the public. The Performance of educational institutions  failing  for  prepare  or produce graduates who are not in accordance with the demands and needs of the workforce, especially in the face of  global economic dynamics increasingly competitive. This  phenomenon  is encouraging people  and  government   to take a strategic and anticipatory to  reform school by improving returns management
Psikologi Motifasi Belajar La Ode Ilman
Foramadiahi: Jurnal Kajian Pendidikan dan Keislaman Vol 8, No 1 (2016): FORAMADIAHI
Publisher : IAIN Ternate

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (208.676 KB) | DOI: 10.46339/foramadiahi.v8i1.57

Abstract

ABSTRAKSaat ini motivasi belajar seakan mulai menurun dikalangan para pelajar yang sedang menuntut ilmu. Masalah ini harus segera diselesaikan agar tidak menimbulkan dampak negatif bagi generasi muda pelajar masa kini. Diantara cara untuk mengatasi hal tersebut adalah dengan memaknai    motivasi sebagai faktor pendorong yang berasal dalam diri manusia, yang akan mempengaruhi cara bertindak seseorang, walaupun masing-masing orang memiliki motif yang berbeda-beda dalam mengembangkan motivasi atau tujuan belajarnya.. Motivasi adalah keseluruhan daya penggerak didalam diri seseorang yang menimbulkan kegiatan positif untuk menjamin kelangsungan hidup dan memberikan arah pada kegiatan tertentu sehingga tujuan yang dikehendaki dapat tercapai. Dalam motivasi belajar misalnya dorongan merupakan kekuatan mental untuk melakukan kegiatan dalam rangka pemenuhan harapan dan dorongan dalam hal ini adalah pencapaian tujuan. Motivasi mempunyai peranan penting dalam proses belajar mengajar baik bagi guru maupun siswa. Bagi guru mengetahui motivasi belajar dari siswa sangat diperlukan guna memelihara dan meningkatkan semangat belajar siswa. Bagi siswa motivasi belajar dapat menumbuhkan semangat belajar sehingga siswa terdorong untuk melakukan kegiatan belajar. Dalam Islam sangat menekankan bahwa sebaik-baik manusia adalah manusia yang banyak memberikan manfaat kepada manusia yang lainnya. Akan tetapi dalam usaha penyebaran hal yag bermanfaat disarankan untuk senantiasa memohon pertolongan dari Allah SWT.
Menentukan Bentuk Kuadrat Bagian Kerucut Dan Permukaan Kuadratik dengan Menggunakan Matriks Arwan Mhd Said
Foramadiahi: Jurnal Kajian Pendidikan dan Keislaman Vol 8, No 1 (2016): FORAMADIAHI
Publisher : IAIN Ternate

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (334.361 KB) | DOI: 10.46339/foramadiahi.v8i1.42

Abstract

In determining  quadratic forms by using the matrix, the way is to eliminate the tribe the product of  a quadratic form, ie with how to change variables, and will use the results to assess  the graph Conic sections (slices or cross-section of the cone, or conic section ).Problems in this study is how to determine the quadratic forms of conic sections and quadratic surfaces with using Matrix. From these results, it can be concluded that determine the shape of squares of conic sections and quadratic surfaces can be determined by using a matrix
Inovasi Metode Pembelajaran PAI Sebagai Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa di Alkhairaat Labuha Amanan Sulaiman
Foramadiahi: Jurnal Kajian Pendidikan dan Keislaman Vol 8, No 1 (2016): FORAMADIAHI
Publisher : IAIN Ternate

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (269.743 KB) | DOI: 10.46339/foramadiahi.v8i1.52

Abstract

Recognized  that  the implementation of  learning PAI. In many schools still meet obstacles, therefore the need for innovation method or way of learning, With the innovative method of learning expected of teachers is not as if a single source of information. Teachers are able to innovate in teaching methods open up horizons of  students to be innovative and creative. Through innovative  teaching methods, learning  atmosphere  in the classroom is not  stuck in an atmosphere of rigid and monotonous.  So that students can easily understand  the material presented.  Susana  will  make  student  learning unsaturated received materials  from the teacher.  Therefore, the authors are interested to study  " innovation Learning  Method PAI in Efforts to improve. Student Achievements in Labuha Alkahiraat Aliyah"

Page 1 of 1 | Total Record : 9