cover
Contact Name
Him'mawan Adi Nugroho
Contact Email
himmwannugroho@unesa.ac.id
Phone
+6281334244887
Journal Mail Official
evarahmawati@unesa.ac.id
Editorial Address
English Department, Faculty of Languages and Arts, Universitas Negeri Surabaya Building T4, 2nd floor, Kampus Lidah Wetan, Universitas Negeri Surabaya, Surabaya, Indonesia
Location
Kota surabaya,
Jawa timur
INDONESIA
RETAIN (RESEARCH ON ENGLISH LANGUAGE TEACHING IN INDONESIA)
ISSN : 23562617     EISSN : -     DOI : -
Core Subject : Education,
RETAIN publishes articles within the scope of English Language Teaching and Applied Linguistics. RETAIN publishes articles within the scope of English Language Teaching and Applied Linguistics.
Articles 6 Documents
Search results for , issue "Vol 7 No 4 (2019)" : 6 Documents clear
The Use of Eclectic Method to Teach Recount Text to Tenth Graders of Senior High School
RETAIN Vol 7 No 4 (2019)
Publisher : RETAIN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Abstrak Berbicara tentang keterampilan membaca dan menulis, siswa mungkin mengalami kesulitan dalam menguasainya. Guru sebagai fasilitator harus memilih metode, pendekatan, atau teknik yang sesuai yang dapat membuat siswa lebih mudah memahami pelajaran, terutama dalam memahami dan menyusun teks. Salah satu caranya adalah dengan menggabungkan berbagai macam metode dalam pengajaran pembelajaran atau disebut dengan Metode Eklektik. Masalah ini mendorong peneliti untuk melakukan penelitian tentang penggunaan metode eklektik untuk mengajar teks recount kepada siswa kelas sepuluh sekolah menengah atas. Metode eklektik yang digunakan dalam penelitian ini adalah Scientific Approach dan Cooperative Integrated Reading and Composition. Penelitian ini dilakukan untuk menggambarkan penerapan metode eklektik untuk mengajarkan teks recount, pemahaman membaca siswa dan kemampuan menulis selama penerapan metode eklektik dan respon siswa terhadap penerapan metode eklektik. Desain penelitian ini adalah desain deskriptif kualitatif. Ada 19 siswa sebagai peserta dalam penelitian ini. Peneliti menggunakan catatan lapangan, rubrik pemahaman membaca, rubrik penulisan dan pedoman wawancara sebagai instrumen. Dalam menganalisis data, peneliti menganalisis tahapan guru ketika menerapkan metode eklektik berdasarkan pengamatan. Kemudian, pemahaman membaca dan tugas menulis siswa dianalisis berdasarkan pada rubrik pemahaman membaca dan rubrik penulisan. Selanjutnya, respons siswa dianalisis berdasarkan hasil wawancara. Hasil penelitian menunjukkan bahwa dengan menggunakan metode ini, siswa dapat memperoleh soft skill dan hard skill. Kata kunci: Pemahaman Membaca, Penulisan, Metode Eklektik, Pembacaan dan Komposisi Koperasi Terpadu, Pendekatan Ilmiah, Teks Recount Abstract Talking about reading and writing skill, students might have difficulties to master it. The teacher as the facilitator should choose the appropriate method, approach or technique that can make the students easier to understand the lesson, particularly in comprehending and composing text. One of the ways is by combining various kinds of methods in teaching-learning or called as Eclectic Method. This problem encourages the researcher to conduct research about the use of the eclectic method to teach recount text to tenth graders of senior high school. Furthermore, the eclectic methods used in this research are Scientific Approach and Cooperative Integrated Reading and Composition. This study was conducted to describe the implementation of eclectic method to teach recount text, the students’ reading a comprehension and writing ability during the implementation of the eclectic method and the students’ responses towards the implementation of the eclectic method. The design of this study was descriptive qualitative design. There were 19 students as the participants in this study. The researcher used field notes, a rubric of reading comprehension, a rubric of writing and interview guidelines as the instrument. In analyzing the data, the researcher analyzed the teacher’s stages when implementing the eclectic method based on the observation. Then, students’ reading comprehension and writing tasks were analyzed based on the reading comprehension rubric and the writing rubric. Next, students responses were analyzed based on the result of the interview. The result showed that by using this method, students could gain both soft skills and hard skills. Keywords: Reading Comprehension, Writing, Eclectic method, Cooperative Integrated Reading and Composition, The scientific approach, Recount Text
The Implementation of EDMODO in Teaching Advertisement Text
RETAIN Vol 7 No 4 (2019)
Publisher : RETAIN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Abstrak Menulis adalah salah satu kemampuan primer dalam berbahasa Inggris. dan Bahasa Inggris sangat penting dalam memfasilitasi pelajar EFL untuk berinteraksi secara global. Pelajar mulai belajar untuk berkomunikasi dengan satu sama lain dalam bentuk tulisan. Para guru harus kreatif dalam mengajarkan materi dalam aktivitas-aktivitas pembelajaran dan lebih memperhatikan dalam pemilihan media sebelum mereka memaparkannya kepada siswa. Terlebih lagi, keefektifan teknologi online dapat berkontribusi pada pembelajaran, komunikasi, dan sosialisasi siswa. Penelitian ini dilakukan untuk menemukan implementasi platform Edmodo dalam pembelajaran teks iklan. Ditemukan bahwa setelah implementasian Edmodo, pembelajaran dan penugasan menulis jadi lebih mudah dan praktis. Para siswa menjadi lebih disiplin dalam mengumpulkan tugas dan lebih antusias pada aktivitas pembelajaran. Hasil dari tulisan siswa juga menunjukkan bahwa mereka mengalami kemajuan dalam menulis teks iklan Kata Kunci: Menulis, Pengajaran Menulis, Edmodo, Teks Iklan Abstract Writing is one of the primary skills in English. English is crucial to facilitating EFL learners to interact globally. The learners begin learning to communicate with others through written form. The teacher must be creative to teach the material in the learning activity and more concerned to choose some media before the teacher delivers it to the students. Moreover, the effectiveness of online network technologies can contribute to the way learners study, communicate and socialize. This study was conducted in order to find out the implementation of Edmodo platform in teaching advertisement text. The study found that After the implementation of Edmodo, the writing learning activity and the task became easy and practical. The students were able to discipline to submit the assignment and enthusiastic during the learning activity. The students’ writing results also showed that their progress is an increase in write advertisement text. Keywords: Writing, Teaching Writing, Edmodo, Advertisement Text.
Video Blog as a Media in Teaching Speaking Recount Text For Tenth graders
RETAIN Vol 7 No 4 (2019)
Publisher : RETAIN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Bahasa Inggris adalah Bahasa universal karena semua orang menggunakannya sebagai Bahasa komunikasi secara global. Bahasa inggris berperan penting karena ia dilakukan di banyak aspek kehidupan manusia. Selain itu, kemampuan berbahasa Inggris sangat penting bagi siswa untuk berkomunikasi dengan orang lain. Maka dari itu, Bahasa Inggria harus dikuasai setiap orang, menulis maupun berbicara dalam Bahasa Inggris. Juana (2012) menyatakan bahwa ada beberapa factor psikologi yang memberikan effek pada keterampilan berbicara siswa seperti takut, kurang motivasi, gugup, dan sebagainya. Video blog adalah salah satu media yang dapat membantu siswa merasa nyaman dan menikmati ketika belajar Bahasa Inggris. Oleh karena itu, perlu dilakukan penelitian untuk mengetahui bagaimana penerapan video blog dapat membantu siswa dalam berbicara teks recount. Penelitian ini menggunakan penelitian deskripstif kualitatif sebagai metode pengumpulan data. Subjek dari penelitian ini ialah guru Bahasa Inggris dan siswa-siswa dari kelas sepuluh di SMA Negeri 1 Blitar. Sementara itu, teknik pengumpulan data adala observasi dan pekerjaan siswa. Oleh sebab itu, instrument yang digunakan ialah catatan lapangan dan pekerjaan siswa. Berdasarkan data yang telah di dapat, guru telah mengimplementasikan video blog secara bertahap. Selain itu, sebagian besar siswa menunjukan bahwa mereka mendapat skor yang sangat baik hingga baik bahkan beberapa siswa mendapat skor yang sangat tinggi. Kata Kunci: Video Blog,media, kemampuan berbicara, teks recount Abstract English is universal language since everyone uses in the global communication. It has an important role because it used for many aspects in people daily life. Moreover, English speaking ability is important for the learners while communicating with the others. Thus, English should be mastered for everyone, both written and spoken English language. Juana (2012) stated that there are some psychology factors that give effect to students’ speaking skill such as getting afraid, lack of motivation, nervous, and so on. Video blog is one of media that can help the students to enjoy practicing English language. Therefore, it is necessary to conduct the research in order to know how the implementation of video blog can help the students in speaking recount text. This research is descriptive qualitative research. The subjects were English teacher and her students of tenth graders in Senior High School 1 Blitar. Moreover, the data collection techniques were observation and students’ works. Meanwhile, the research instruments used were field notes and students’ works. Based on the data, the result of the study showed that the teacher implemented the video blog sequentially. Furthermore, most of the students showed that they got very good to good level even few students in excellent level. Keywords: Video Blog, media, speaking, recount text
The Implementation of Problem Based Learning in Teaching Speaking Analytical Exposition Text to Eleventh Grades
RETAIN Vol 7 No 4 (2019)
Publisher : RETAIN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Abstrak Berbicara adalah salah satu keterampilan penting dalam Bahasa Inggris karena berbicara merupakan keterampilan produktif yang digunakan untuk berkomunikasi antar dua orang atau lebih. Fungsinya adalah untuk menjaga hubungan sosial supaya tetep terjalin dengan baik. Namun, mengajar berbicara tidaklah mudah dan membutuhkan perhatian khusus, walaupun berbicara merupakan salah satu pelajaran yang menarik bagi siswa. Untuk mengatasi hal ini, model Pembelajaran Berbasis Masalah diterapkan dalam proses belajar mengajar guna membantu siswa dalam meningkatkan keterampilan berbicara mereka. Oleh karena itu, tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengambarkan penerapan dari model Pembelajaran Berbasis Masalah, untuk mengetahui kinerja siswa dan respon siswa selama menerapkan model pembelajaran ini dalam pengajaran teks eksposisi analitik di kelas XI. Penelitian ini diterapkan di kelas XI SMA dengan desain penelitian kualitatif. Peneliti melakukan pengamatan, memberikan tugas kepada siswa, dan melakukan wawancara kepada siswa. Instrumen yang digunakan peneliti adalah catatan observasi, hasil berbicara siswa dan hasil wawancara. Berdasarkan data yang diperoleh, model Pembelajaran Berbasis Masalah dapat diterapkan dalam pembelajaran teks eksposisi analitik, khususnya dalam meningkatkan kemampuan berbicara siswa karena kegiatan yang terdapat dalam model pembelajaran ini sangat sesuai untuk meningkatkan kemampuan berbicara siswa. Kata kunci: Berbicara, Kurikulum, Teks Analitik, Model Pembelajaran, Pembelajaran Berbasis Masalah. Abstract Speaking is one of the important skills in English because it kind of productive skill that use to communication between two people or more. The function is to communication in a society in order to keep the relationship well. However, teaching speaking is not easy and need special attention although teaching speaking is kind of the interesting subject for the students. To overcome this problem, PBL model can be applied in teaching learning process in order to help the students increase their speaking skill. Therefore, the objective of this study are to describe the implementation of PBL in teaching speaking, the student’s performance and the student’s response during the implementation of PBL as a model in teaching speaking analytical exposition text to eleventh grades. This study was applied to the eleventh grades of Senior High School and conducted in qualitative research design. Then, to collect the data the researcher did an observation, gave the student’s task and did an interview. The instruments used to collect the data are observation field note, student’s speaking result and interview. Based on the data, the result of this study shows PBL can be implemented in teaching speaking analytical exposition text because this the activities in teaching and learning process is appropriate to increase the student’s speaking skill. Keywords: Speaking, Curriculum, Analytical text, Learning Model, Problem-Based Learning.
Students Metacognitive Strategies for Supporting Critical Thinking in Learning Speaking Discussion Text
RETAIN Vol 7 No 4 (2019)
Publisher : RETAIN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Abstrak Berpikir kritis menjadi hal penting di era pendidikan saat ini. Cara mengembangkan pemikiran kritis siswa diterapkan oleh banyak guru baik secara langsung maupun tidak langsung. Dalam pendidikan bahasa Inggris, berpikir kritis juga memainkan peran penting dalam pengembangan siswa dalam memahami pelajaran. Pemikiran kritis siswa memiliki peran besar dalam pengembangan keterampilan bahasa siswa. Namun, melihat banyak strategi pembelajaran metakognitif yang tersedia, itu membuat siswa sulit untuk mengembangkan pemikiran kritis mereka. Melihat hal ini, peneliti melakukan penelitian dengan tujuan menemukan strategi pembelajaran apa yang digunakan siswa untuk mendukung keterampilan berpikir kritis siswa. Tujuan lain dari penelitian ini adalah untuk mengeksplorasi alasan siswa dalam memilih strategi yang mereka sukai. Peneliti fokus pada siswa sekolah menengah dan peneliti menggunakan pendekatan kualitatif. Menurut para ahli, Inferencing memang merupakan strategi yang cukup sulit bagi siswa untuk diterapkan sehingga strategi tersebut hanya cocok untuk orang dewasa. Para ahli percaya bahwa dalam menerapkan strategi menyimpulkan perlu banyak latihan dan pelatihan untuk membantu peserta didik menerapkan strategi ini dalam mendukung pemikiran kritis mereka. Kata Kunci: berfikir kritis, strategi metakognitif, kemampuan berbicara, teks diskusi Abstract Critical thinking becomes an important thing in the current era of education. The way to develop students critical thinking is applied by many teachers both directly and indirectly. In English education, critical thinking also plays an important role in the development of students in understanding lessons. Students critical thinking have a big role in the development of students language skills. However, seeing the many metacognitive learning strategies that available, it make student difficult to develop their critical thinking. Seeing this, researchers conducted research with the aim of discovering what learning strategies students used to support students critical thinking skills. Another aim of this research is also to explore the reason of the students in choosing their preferred strategy. The researcher focused on high school students and the researchers used a qualitative approach. As a result, of the many strategies available, delayed production is the learning strategy most often used by students to support students thinking abilities. Students also argue that the strategy is easy to use and makes it easy for them to understand the information they can. In addition, researchers also found one strategy that was less used by students, namely inferencing. Students assume that the strategy is quite difficult to apply in class. According to experts, Inferencing is indeed a strategy that is quite difficult for students to apply so that the strategy is only suitable for adults. Experts believe that in applying inferencing strategy it needs a lot of drills and training in order to help learners apply this strategy in supporting their critical thinking. Keywords: critical thinking, metacognitive strategies, speaking ability, discussion text.
Mind Mapping Strategy in Teaching Reading of Report Text for Thenth Graders
RETAIN Vol 7 No 4 (2019)
Publisher : RETAIN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Abstrak Strategi mind mapping adalah strategi yang menggunakan seluruh otak untuk menghasilkan kesan yang penting dengan menggunakan visual dan grafik lainnya. Penggunaan strategi ini adalah salah satu cara untuk mengajar di semua kelas dan dalam beberapa jenis teks. Di penelitian ini, peneliti fokus pada penerapan strategi mind mappingdalam membaca teks Report, khususnya bagaimana proses pengajaran membaca dengan menggunakan strategi mind mapping untuk siswa kelas X dan bagaimana tanggapan siswa pada penerapan strategi mind mapping dalam pengajaran membaca teks Report.Penelitian ini adalah penelitian kualitatif yang menggunakan studi interpretatif dasar. Subjek penelitian adalah guru Bahasa Inggris dan 36 siswa X-IPS 3 di SMAN 1 PORONG. Instrumen yang digunakan peneliti adalah catatan lapangan, wawancara dan kuesioner. Dari hasil tersebut, dapat disimpulkan bahwa penerapan strategi mind mapping dalam pengajaran membaca teks Report berjalan dengan sukses. Hasil menunjukan bahwa guru telah menggunakan tahapan mengajar yang sesuai dengan kegiatan membaca, yaknikegiatan awal membaca, kegaiatan inti membaca, dan kegiatan akhir membaca. Selain itu, guru juga telah menguasai strategi mind mapping. Kemudian, berdasarkan kuesioner yang diisi oleh siswa, kebanyakan dari mereka memberikan tanggapan yang positif, banyak siswa yang menyukai strategi ini. Para siswa merasa senang ketika membaca, hal ini dikarenakan strategi ini dapat membantu siswa untuk memahami teks dan mengingatnya lebih mudah. Strategi mind mapping juga dapat menumbuhkan kreativitas para siswa dan membuat mereka semakin tertarik untuk membaca karena mereka dapat belajar dengan menggambar. Namun, ada beberapa siswa yang mengalami hambatan untuk membuat mind map dikarenakan beberapa dari mereka bingung untuk mencari informasi penting dan tidak mahir dalam berbahasa Inggris. Untungnya, hambatan hambatan tersebut tidak mempengaruhi kemampuan mereka untuk membuat mind map dalam membaca teks report. Kata Kunci: Strategi Mind Mapping, Membaca, Teks Report. Abstract Mind mapping is a strategy to use the entire brain to generate a significant impression by using visual and other graphics. Using mind mapping strategy is one of the ways to teach in all graders. The researcher focus on the implementation of mind mapping strategy in reading of Report Text, specifically in how the process of teaching reading by using mind mapping strategy for students of tenth graders and how the students’ responses on the implementation of mind mapping strategy in teaching reading of Report Text.This study used basic interpretive qualitative studies. The subjects of the study were an English teacher and 36 students of X-IPS 3 in SMAN 1 PORONG. The instruments that the researcher used were field notes, semi-structured interview, and open-ended questionnaire. From the result, it can be concluded that the implementation of mind mapping strategy in teaching reading of Report The text was successful. It was shown that the teacher used the appropriate teaching stages in a good way and the teacher was already mastered in this strategy. Furthermore, most of the students give positive responses because they like to use this strategy. They felt happy when they read the text because this strategy could help them to get better comprehend in reading and remember the text easily. Mind mapping strategy also could build the students’ creativity and made them more interested to read because they could learn by drawing. However, some students had challenges to make mind map because some of them confuse to find the important information and they did not master in English. Fortunately, those challenges did not influence their ability to do mind mapping in a reading of Report Text. Keywords: Mind Mapping Strategy, Reading, Report Text.

Page 1 of 1 | Total Record : 6