cover
Contact Name
Bobby Kurnia Putrawan
Contact Email
bkputrawan@yahoo.co.id
Phone
+6285290808911
Journal Mail Official
teologireformedindonesia@gmail.com
Editorial Address
Jl. Kemang Utara IX No.10 RT.1/RW.1, Duren Tiga (masuk lewat jl. Kemang Utara X), RT.1/RW.1, Duren Tiga, Pancoran, South Jakarta City, Jakarta 12760
Location
Kota adm. jakarta selatan,
Dki jakarta
INDONESIA
Jurnal Teologi Reformed Indonesia
ISSN : 20885970     EISSN : 2442692X     DOI : https://doi.org/10.47135/jtri
The Jurnal Teologi Reformed Indonesia is the P-ISSN number: 2088-5970, E-ISSN: 2442-692x Published by the Reformed Indonesia College of Indonesia Jakarta. The purpose of publishing this journal is to publish the results of scientific studies and research in the field of Christian theology, especially those characterized by Evangelical Reformed, in the fields of Biblical, Systematics Theology, Christian Education, Church Music, Pastoral, and Mission. The Jurnal Teologi Reformed Indonesia receives articles and reviewers from various sub-disciplines of Theology and Christian education, especially those who are characterized by Evangelical Reformed. The article sent must never or not in the process of being loaded in other journals. Incoming articles must be in accordance with the instructions for the authorized writing or format. The editor will reject an article that does not meet the requirements without further processing. Articles that have met the requirements will be assessed by the appreciation by reviewer through the blind-review process.
Articles 5 Documents
Search results for , issue "Vol. 11 No. 1 (2021): Vol. 11 No. 1 (2021): Jurnal Teologi Reformed Indonesia (March 2021)" : 5 Documents clear
Between Arianism and Pneumatomachi : Solving the Filioque Dilemma in the Nicæno-Constantinopolitan Creed Oswan , Devina Benlin
JURNAL TEOLOGI REFORMED INDONESIA Vol. 11 No. 1 (2021): Vol. 11 No. 1 (2021): Jurnal Teologi Reformed Indonesia (March 2021)
Publisher : Sekolah Tinggi Teologi Reformed Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (474.713 KB) | DOI: 10.47135/jtri.v11i1.11

Abstract

Kredo Nicaeno-Constantinopolitan dikenal oleh karena kontroversi penambahan frasa filioque yang dipercaya sebagai penyebab utama Skisma Besar. Gereja Barat percaya bahwa penambahan frasa filioque bersifat wajib, sementara Gereja Timur tetap memgang bahwa Roh Kudus hanya keluar dari Bapa (monopatrism). Di dalam esai ini, penulis hendak mengajukan penjelasan yang bersifat analitik serta model yang dinamakan ‘Equivalential Monotheism’ yang mungkin dapat menfasilitasi klaim dari kedua kubu. Model ini juga sesuai dengan pandangan kontemporer Trinitarianisme Sosial yang sedang berkembang. Berbeda dengan model alternatif yang ada, ‘Equivalential Monotheism’ mengusulkan bahwa relasi di dalam Trinitas bukanlah relasi yang bersifat kausal, temporal, maupun eksplanatoris tetapi referensial. Penulis berargumen bahwa di dalam relasi referensial, baik filioque maupun monopatrism bersifat ekuivalen secara logis dan penambahan maupun pengurangan frasa filioque tidak menimbulkan perubahan yang substan-sial. Nicæno-Constantinopolitan Creed (NCC) is mostly known for the filioque controversy, as it is believed to be the main culprit behind the Great Schism. While the Western Church argues that the phrase filioque is necessary, the Eastern Church holds that the Spirit proceeds only from the Father (monopatrism). In this study I propose an analytic account and a model called ‘Equivalential Monotheism’ that could facilitate the claim of both sides. It is also compatible with the growing contemporary view of Social Trinitarianism. Against its rival models, Equivalential Monotheism proposes that the relation within the Godhead is neither causal, temporal, nor explanatory but referential. I argue that in a referential relation, both filioque and monopatrism are logically equivalent and neither the insertion nor the omission of the phrase filioque involves substantial change.
Stages of Faith Fowler dalam Perspektif Notitia, Assensus-Experientia, dan Fiducia Utami, Asriningrum
JURNAL TEOLOGI REFORMED INDONESIA Vol. 11 No. 1 (2021): Vol. 11 No. 1 (2021): Jurnal Teologi Reformed Indonesia (March 2021)
Publisher : Sekolah Tinggi Teologi Reformed Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (1129.036 KB) | DOI: 10.47135/jtri.v11i1.12

Abstract

Interaksi antara struktur jiwa dengan notitia, assensus, experientia dan fiducia memberikan gam-baran adanya berbagai macam bentuk kehidupan beriman orang percaya yang kompleks. Kera-gaman ini memberikan indikasi adanya tahapan dalam iman yang perlu dipahami agar orang percaya tidak melihat kehidupan beriman secara sederhana tetapi lebih utuh. Konsep tahapan iman dari James Fowler, yang memberikan pemahaman tentang cara seseorang beriman sesuai struktur jiwanya, dapat dimanfaatkan untuk memahami kompleksitas tersebut namun perlu di-bahasakan dalam perspektif notitia, assensus, experientia, dan fiducia. Sesuai dengan 6 tahapan iman Fowler, ada enam tahapan notitia, dari tidak ada notitia sampai pengetahuan yang bersifat ontologis. Tahapan assensus dan experientia juga terdiri dari 6 tahap, dari yang paling rendah (belum ada assensus) hingga experientia yang tertinggi berupa pengalaman kesatuan dengan Allah. Sedangkan pada aspek fiducia, tahap yang terendah adalah fiducia yang bersifat narsisistik hingga yang tertinggi (kenotis). Interaction between life structure and notitia, assensus, experientia and fiducia portrays various kinds of believers’ life of faith. This variety suggests the existence of the stages of faith which one should know in order to have a fuller picture of the life of faith. James Fowler’s idea of the stages of faith saw that one believes according to one’s life structure. This idea is helpful to understand the complexity of the life of faith, but it needs to incorporate the perspectives of notitia, assensus, experientia, and fiducia. Projected to suit Fowler’s six stages of faith, there are six stages of notitia (from the absence of notitia to the ontological knowledge), six stages of assensus-experientia (from the absence of assesnsus to the union with God), and six stages of fiducia (from the narcissistic kind to the kenotic level).
Another Look At Isaiah 2:1-5 and Micah 4:1-5 : An Integrative Exegetical Approach Lim, Budianto
JURNAL TEOLOGI REFORMED INDONESIA Vol. 11 No. 1 (2021): Vol. 11 No. 1 (2021): Jurnal Teologi Reformed Indonesia (March 2021)
Publisher : Sekolah Tinggi Teologi Reformed Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (818.638 KB) | DOI: 10.47135/jtri.v11i1.13

Abstract

Nubuat yang disampaikan oleh nabi Yesaya dan Mikha telah mengejutkan banyak pembelajar Alkitab di seluruh dunia. Sebagian sarjana menganalisa kedua bagian nubuatan tersebut dan mengalami kebingungan. Yang lain berhenti berpikir analitis tanpa terpukau dengan natur Allah di balik perkataan nubuat itu. YHWH bisa jadi memberi perkataan nubuatan tersebut dua kali kepada dua nabi yang berbeda. Dengan begitu, makalah ini berupaya menunjukan bahwa Yesa-ya/Mikha belum tentu saling meminjam pernyataan nubuatan yang ada, meski keduanya bisa ja-di saling mengetahui. Melalui pernyataan ini, para sarjana biblika bisa menganggap kesimpulan tersebut tidak ilmiah atau bahkan terlalu polos. Yang patut disoroti adalah YHWH sudah mem-berikan nubuat tsb untuk mendemonstrasikan kepada umat-Nya akan kebesaran kasih dan anu-gerah-Nya. Hal ini ditampilkan melalui siklus nubuatan penghakiman (gugatan) dan pengharap-an, yang sebenarnya bukan saja diulangi oleh kedua nabi tetapi juga para nabi lainnya. YHWH tidak akan pernah melupakan janji-Nya yang dipaparkan dalam kovenan. The prophecy given by Isaiah and Micah has startled many bible students around the world. Some may have analyzed this passage extensively and get overwhelmed. Some may have stopped in those analytical thinking without being startled by the true God who is behind these prophe-cies. Yahweh may give this prophecy twice to each prophet. Thus, this paper shows that Isa-iah/Micah may not necessarily borrow from each other, though they may be aware of each o-ther’s prophecy. Off course some scholars may think this statement is unscientific or even too naïve. The point is Yahweh has given this prophecy to demonstrate to his people how great his love and grace is. It is shown by the cycle of oracle of judgment and hope, which is repeated not only in both prophets, but also in other prophets. Yahweh will never forget his promise laid down in the covenant.
Gestures in Worship Siah, Lidya
JURNAL TEOLOGI REFORMED INDONESIA Vol. 11 No. 1 (2021): Vol. 11 No. 1 (2021): Jurnal Teologi Reformed Indonesia (March 2021)
Publisher : Sekolah Tinggi Teologi Reformed Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (483.416 KB) | DOI: 10.47135/jtri.v11i1.14

Abstract

Setiap tradisi menggunakan ekspresi-ekspresi tertentu dalam ibadah, termasuk gestur. Pemakaian gestur adalah sarana pengutaraan diri, termasuk tradisi ekspresi iman pribadi. Gestur di dalam ibadah secara substantif mewakili supremasi kemanusiaan yang tertebus, dan yang mempersem-bahkan diri dengan syukur sebagai persembahan tubuh yang hidup kepada Allah. Lebih dari itu, sebagai bahasa simbolis iman, gestur membentuk kepercayaan seseorang dan karenanya gestur memengaruhi formasi rohaninya. Penggunaan gestur memengarui formasi individual dan komu-nal. Sebagai sarana formasi iman, penggunaan gestur menuntut kesadaran diri dan tekad, sekaligus kewaspadaan atas tatanan komunal ibadah. Ekspresi ibadah yang menubuh melibatkan aksi yang sadar, saksama, dan bertujuan. Mengasihi Allah mencakup mengasihi sesama melalui gestur tertentu. Akhirnya, penggunaan gestur bukanlah akhir, melainkan sarana ibadah yang sejati. Sebagai hasil dari perjumpaan dengan Allah, ibadah yang sejati berarti perubahan hidup. Each tradition employs certain expressions in worship, including gestures. Gesturing is a way of communicating oneself, including one’s own tradition of faith expressions. Gestures in worship, substantively, represents the supremacy of humanity, who is redeemed, and gratefully offers oneself as an embodied, living sacrifice to God. Moreover, as symbolic language of faith, gestures shapes one’s belief, and therefore affects one’s spiritual formation. Gesturing indeed, affects faith formation, both as individual and communal. As a means of faith formation, gesturing in worship calls for self-awareness and intentionality, while being mindful of communal settings of worship. Embodied expression of worship involves both voluntary and thoughtful, purposeful actions. Loving God requires loving neighbors through chosen gestures. Finally, gesturing is not an end, but a means of true worship. True worship, as a result of meeting with God, implies life changes.
The Interrelationship of Calvin’s John Commentary and the 1559 Institutes on the Lord’s Supper Budhi, Yohanes
JURNAL TEOLOGI REFORMED INDONESIA Vol. 11 No. 1 (2021): Vol. 11 No. 1 (2021): Jurnal Teologi Reformed Indonesia (March 2021)
Publisher : Sekolah Tinggi Teologi Reformed Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (917.34 KB) | DOI: 10.47135/jtri.v11i1.15

Abstract

Esai ini memeriksa perkembangan tafsir Calvin atas Perjamuan Kudus dari John Commentary (1553) hingga Institutes edisi 1559, serta menunjukkan keterkaitan antara kedua karya tersebut Esai ini berargumen bahwa John Commentary Calvin memberikan pengaruh yang berarti bagi Ins-titutes edisi 1559. Kuatnya keterkaitan ini secara khusus terlihat dari antara tafsiran Calvin atas Yohanes 6 dalam John Commentary dan Institutes edisi 1559 bagian IV.xvii. Dalam kedua karya ini, Calvin memberi penekanan atas Perjamuan Kudus dengan menggunakan Yohanes 6. Dari sini tampak jelas bagaimana John Commentary memengaruhi formasi doktrin Calvin mengenai Perjamuan Kudus di dalam Institutes edisi 1559. This paper examines how Calvin’s interpretation of the Lord’s Supper was developed from his John Commentary (1553) to the 1559 Institutes, and shows the interrelationship between the Insti-tutes and his John Commentary. This paper argues that his John Commentary had a significant influ-ence in the 1559 Institutes. There is a strong interrelationship between Calvin’s John Commentary (especially on John 6) and his 1559 Institutes (especially in IV.xvii). In both works, Calvin used John 6 in the strong emphasis on the Lord’s Supper. Clearly, his John Commentary influenced the formation of the doctrine of the Lord’s Supper in the 1559 Institutes.

Page 1 of 1 | Total Record : 5