cover
Contact Name
Zulkarnain Lubis
Contact Email
jurnalelarbah@uia.ac.id
Phone
+6281770718124
Journal Mail Official
jurnalelarbah@uia.ac.id
Editorial Address
Gedung Alawiyah Lt. 6, Jalan Raya Jatiwaringin No. 12 Pondok Gede, Jakarta, Indonesia, 17411
Location
Kota bekasi,
Jawa barat
INDONESIA
El-Arbah: Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Perbankan Syariah
ISSN : -     EISSN : 27212297     DOI : https://doi.org/10.34005/elarbah.v4i01.1054
FOCUS. Jurnal El Arbah is focused on publishing the original research articles, review articles from contributors, and the current issues related to Economic and Bussines. The main objective of Jurnal El Arbah is to provide a platform for the international scholars, academicians, and researchers to share the contemporary thoughts in the fields of Economic, Financing, and Bussines Syariah SCOPE. Jurnal El Arbah publishes research papers in the all the fields of Economic, Financing, and Bussines Syariah, Histroy of El Arbah, Economic in middle ages, Economic and Bussines , Media Digital of Finances, Online Canal Of El Arbah , and other related studies of Islamic Study.
Articles 5 Documents
Search results for , issue "Vol 6 No 2 (2022): AL ARBAH JURNAL EKONOMI, BISNIS DAN PERBANKAN SYARIAH" : 5 Documents clear
SHARIA BANK SERVICE MARKETING MANAGEMENT STRATEGY IN INDONESIA Adinda Cahya Maharani; Muhammad Iqbal Fasa; Suharto suharto
El-Arbah: Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Perbankan Syariah Vol 6 No 2 (2022): AL ARBAH JURNAL EKONOMI, BISNIS DAN PERBANKAN SYARIAH
Publisher : Program Studi Perbankan Syari'ah Fakultas Agama Islam Universitas Islam As-Syafi'iyah

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.34005/elarbah.v6i2.2277

Abstract

Indonesia, which is predominantly Muslim, has long wanted a system of financial institutions that is in line with the demands of not limited financial needs but also moral demands. Islamic banks function as a collection of funds from the public in the form of savings must be based on Sharia principles. With the passage of time, the dynamics of Islamic bank players in marketing sales of products and services that are increasingly high, of course, make Islamic Banks required to have a strategy to compete competitively. Because Marketing strategy has a function as an organization and a set of processes in creating, communicating and submitting assessments to consumers in managing good relations with consumers which is carried out in a way that can provide benefits to the organization and its owners. The type of research used is literature study. The result of the research is that the marketing strategy of Islamic banking services is a strategy to serve the market or market segment that can be used as a target by an entrepreneur. The strategy of Islamic banking services can be carried out using segmentation, targeting and positioning strategies. Therefore, a good service system in Islamic banks is very necessary. Indonesia yang mayoritasnya beragama Islam telah lama mendambakan kehadiran sistem lembaga keuangan yang sesuai dengan tuntutan kebutuhan tidak terbatas finansial namun juga tuntutan moralitasnya. Bank syariah berfungsi sebagai penghimpunan dana dari masyarakat dalam bentuk tabungan harus berprinsip Syariah. Dengan berjalannya waktu dinamika pelaku bank syariah dalam memasarkan penjualan produk dan jasa yang semakin tinggi tentunya membuat Bank Syariah diharuskan mempunyai strategi untuk bersaing secara kompetitif. Dikarenakan strategi pemasaran memiliki fungsi sebagai organisasi dan seperangkat proses dalam penciptaan pengkomunikasian dan penyerahan penilaian kepada konsumen dalam pengelolaan hubungan baik dengan konsumen yang dilakukan dengan cara yang dapat memberikan keuntungan bagi organisasi dan para pemiliknya. Jenis penelitian yang digunakan ialah studi pustaka. Hasil penelitian adalah strategi pemasaran jasa bank syariah ialah strategi untuk melayani pasar atau segmen pasar yang dapat dijadikan sebagai target oleh seorang pengusaha.Strategi jasa bank syariah dapat dilakukan dengan menggunakan strategi segmentasi, target dan positioning. Oleh karena itu sistem pelayanan yang baik di bank syariah sangat diperlukan.
MONOPOLY AND UNFAIR COMPETITION Garuda Indonesia UMROH TICKET WHOLESALER SYSTEM ACCORDING TO YAHYA BIN UMAR'S PERSPECTIVE Fitriah Fitriah; Wahyu Dwi Agung Priyo Susila
El-Arbah: Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Perbankan Syariah Vol 6 No 2 (2022): AL ARBAH JURNAL EKONOMI, BISNIS DAN PERBANKAN SYARIAH
Publisher : Program Studi Perbankan Syari'ah Fakultas Agama Islam Universitas Islam As-Syafi'iyah

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.34005/elarbah.v6i2.2360

Abstract

The religious tourism market, in the form of organizing umrah services, has enormous potential in Indonesia. Hundreds of thousands of pilgrims each year go to Baitullah by using airplanes. One of the airlines that provides flight services for umrah pilgrims is PT. Garuda Indonesia (Persero), Tbk. In 2019 Garuda Indonesia issued a letter, namely GA Info, informing the change of the direct selling system for Middle East route (Jeddah and Medina) to a wholesaling system by appointing 6 sales partners. In 2020 the Business Competition Supervisory Commission (KPPU) fined Garuda IDR 1 billion for Discriminatory Practices related to the Selection of Sales Partners for Umrah Tickets to and from Jeddah and Medina. Garuda Indonesia then challenged the KPPU's decision to court and on March 22, 2022 the Supreme Court (MA) of the Republic of Indonesia rejected Garuda Indonesia's appeal against the KPPU's decision. Yahya bin Umar in his book Ahkam al-Suq explained monopoly practices and unfair competition and the impact to social justice. This paper will discuss Garuda's monopolistic policies that created unfair business competition from the perspective of Yahya bin Umar. Pasar wisata religi yang berupa penyelenggaraan ibadah umrah, sangat besar potensinya di Indonesia. Ratusan ribu jamaah tiap tahun berangkat ke Baitullah dengan menggunakan moda transportasi pesawat terbang. Salah satu maskapai yang menyediakan layanan penerbangan bagi jamaah umrah adalah PT. Garuda Indonesia (Persero), Tbk. Pada tahun 2019 Garuda Indonesia mengeluarkan surat edaran GA Info yang berisi perubahan sistem penjualan secara langsung untuk tiket rute Middle East (Jeddah dan Madinah) menjadi sistem penjualan wholesale dengan menunjuk 6 mitra penjualan. Pada tahun 2020 Komisi Pengawasan Persaingan Usaha (KPPU) mendenda Garuda sebesar 1 miliar atas Praktek Diskriminasi terkait Pemilihan Mitra Penjualan Tiket Umrah Menuju dan dari Jeddah dan Madinah. Lalu Garuda Indonesia menggugat keputusan KPPU ini ke pengadilan dan pada tanggal 22 Maret 2022 Mahkamah Agung (MA) Republik Indonesia menolak kasasi Garuda Indonesia atas putusan KPPU. Praktek monopoli dan persaingan tidak sehat serta dampaknya terhadap keadilan sosial disinggung oleh ulama Yahya bin Umar dalam kitabnya Ahkam al-Suq. Tulisan ini akan membahas kebijakan monopolistik Garuda yang menciptakan persaingan usaha yang tidak sehat menurut perspektif Yahya bin Umar.
EFFECT OF PRODUCTIVE ZAKAT DISTRIBUTION ON IMPROVING THE STANDARD OF LIFE OF MUSTAHIK IN BEKASI CITY BAZNAS Muhammad Asmawi
El-Arbah: Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Perbankan Syariah Vol 6 No 2 (2022): AL ARBAH JURNAL EKONOMI, BISNIS DAN PERBANKAN SYARIAH
Publisher : Program Studi Perbankan Syari'ah Fakultas Agama Islam Universitas Islam As-Syafi'iyah

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.34005/elarbah.v6i2.2480

Abstract

Zakat is an obligation for Muslims. Zakat is a social worship that is intended as an equalizer. Zakat is also a tool that can be used to eliminate the income gap between those who are well off and those who still feel deprived. As we know, productive zakat can be used by mustahik in developing his business so as to increase income and improve his standard of living, even removing himself from a mustahik to become a muzaki. Because, with this productive zakat distribution pattern, BAZNAS will be more careful in studying the problem of poverty which can be caused by a lack of working capital, no job opportunities and a lack of education as a concept of planning and implementation. With this productive zakat distribution pattern, it is hoped that it can help the community in alleviating poverty by increasing the standard of living of its mustahik. The contract used by BAZNAS in Bekasi city is a grant contract, namely giving free of charge to mustahik. Zakat adalah sebuah kewajiban bagi ummat Islam. Zakat merupakan suatu ibadah sosial yang diperuntukan sebagai pemerata. Zakat juga merupakan salah satu alat yang dapat dipergunakan untuk menghilangkan kesenjangan pendapatan antara yang berkecukupan dengan yang masih merasa kekurangan. Seperti kita ketahui seharusnya zakat produktif dapat dipergunakan oleh mustahik dalam mengembangkan usahanya sehingga meningkatkan pendapatan dan meningkatkan taraf hidupnya, bahkan mengeluarkan dirinya dari mustahik menjadi seorang muzaki. Karena, dengan pola pendistribusian zakat produktif ini, BAZNAS akan lebih cermat dalam mengkaji persoalan kemiskinan yang bisa disebabkan karena kurangnya modal kerja, tidak adanya kesempatan kerja dan minimnya pendidikan sebagai konsep perencanaan dan pelaksanaan. Dengan pola pendistribusian zakat produktif ini diharapkan dapat membantu masyarakat dalam mengentaskan kemiskinan dengan cara meningkatkan taraf hidup para mustahiknya.. Adapun akad yang dipakai BAZNAS kota Bekasi adalah akad hibah yaitu pemberian secara cuma-cuma kepada mustahik.
ROLE AND MARKET MECHANISM IN ISLAM Ahmad Zubaidi
El-Arbah: Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Perbankan Syariah Vol 6 No 2 (2022): AL ARBAH JURNAL EKONOMI, BISNIS DAN PERBANKAN SYARIAH
Publisher : Program Studi Perbankan Syari'ah Fakultas Agama Islam Universitas Islam As-Syafi'iyah

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.34005/elarbah.v6i2.2483

Abstract

The market is a mechanism for the natural exchange of goods and services. Market prices are formed by various factors which then shape the demand for and supply of goods and services. Consumer demand is influenced by many factors, such as price, consumer income, tastes, expectations and level of maslahah. While the producer's supply is also influenced by many factors, such as mashlahah, profit, and price. The interaction between supply and demand that will form the balance point can be changed from the demand or supply side, either as a result of structured deviations or unstructured deviations. Perfect competition market will be able to produce fair prices for sellers and buyers. Therefore, if the market mechanism is disrupted, price justice will not be achieved. Islam places the market in an important position in the economy. And also Islam is very concerned with the concept of fair prices and perfect market mechanisms. So the role of the government is very important to further guarantee the perfect market mechanism activities such as adopting price intervention policies that remain grounded in justice.
SHARIA INSURANCE POST PANDEMIC COVID-19 Yulia Sari Harahap; Difa Sabrina; Gusfa Rahil; Dzulfikri Noor
El-Arbah: Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Perbankan Syariah Vol 6 No 2 (2022): AL ARBAH JURNAL EKONOMI, BISNIS DAN PERBANKAN SYARIAH
Publisher : Program Studi Perbankan Syari'ah Fakultas Agama Islam Universitas Islam As-Syafi'iyah

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.34005/elarbah.v6i2.2488

Abstract

Insurance for modern society is viewed as a need to ensure self-protection and property from the impending doom. The islamic insurance presence is one of the choices of the Muslim community, as the perception of sharia insurance is one of the future costs of investment. The process of claims made by disaster is all on the sharia insurance mechanism. Therefore, it is aimed at the development of sharia insurance in Indonesia and its mechanism and problems in the post of the covid-19 pandemic. The research method used was an earlier research method which was included in the library study method. It is hoped that with the full support of the government's literacy insurance growing and that people will also use sharia insurance products and that non-muslims will also be able to use sharia insurance products and benefit from using them. Asuransi bagi masyarakat modern dianggap sebagai kebutuhan untuk menjamin perlindungan diri dan harta benda dari musibah yang akan datang. Kehadiran asuransi syariah menjadi salah satu pilihan masyarakat muslim, karena persepsi masyarakat terhadap asuransi syariah merupakan salah satu cara investasi untuk menghadapi resiko di masa yang akan datang. Proses klaim peserta yang tertimpa musibah/bencana semua terdapat pada mekanisme asuransi syariah. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perkembangan asuransi syariah di Indonesia serta mekanisme dan problematikanya pada pasca pandemi covid-19. Metode penelitian yang digunakan adalah metode penelitian terdahulu yang mana termasuk dalam metode studi Pustaka. Diharapkan dengan dukungan penuh pemerintah literasi masyarakat mengenai asuransi syariah meningkat dan masyarakat juga menggunakan produk asuransi syariah bahkan nantinya bukan hanya masyarakat muslim saja yang menggunakan tapi juga masyarakat non-muslim juga dapat menggunakan produk asuransi syariah dan mendapatkan keuntungan dan manfaat menggunakannya.

Page 1 of 1 | Total Record : 5