cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
galuh.amadeo@uajy.ac.id
Editorial Address
Jl. Babarsari No. 6, Yogyakarta 55281
Location
Kota yogyakarta,
Daerah istimewa yogyakarta
INDONESIA
Jurnal Ilmu Komunikasi
ISSN : 18296564     EISSN : 25488643     DOI : -
Core Subject : Education,
urnal ILMU KOMUNIKASI has been published since 2004 by Program Studi (Prodi) Ilmu Komunikasi, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik (FISIP), Universitas Atma Jaya Yogyakarta. The publisher only accepts an original work, which has not been published elsewhere. The article should be submitted through this site in accordance with our format (see Author Guidelines). Submitted article will be reviewed and edited for format uniformity, term, and other procedures.
Arjuna Subject : -
Articles 6 Documents
Search results for , issue " Vol 8, No 2 (2011)" : 6 Documents clear
Public Understanding and Communication Strategy Evaluation of Local Regulation No. 09 Year 2004 on Zero Child Labour Zone in Kutai Kartanegara Regency Juwita, Rina
Jurnal Ilmu Komunikasi Vol 8, No 2 (2011)
Publisher : Jurnal Ilmu Komunikasi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (89.934 KB)

Abstract

Abstract: Child labour is a universal phenomenon that occurs in most parts of the world. Indonesia as part of developing countries cannot be separated from the issue, including Kutai Kartanegara (Kukar) regency which is one of the richest areas in the country. Although Kukar regency is chosen as one of the model in the elimination of child labour, this is accompanied by people’s understanding on Child Labor Free Zone program enacted by the local government. This study tried to explore peoples understanding of Regulation No. 09/ 2004 on ZBPA and evaluate communication strategies effectively used to build and optimize the sustainability of the program. It is important as public participation can only be improved if the communication is conducted in a proper way. Abstrak: Pekerja anak merupakan fenomena universal yang terjadi di hampir seluruh belahan dunia. Indonesia sebagai bagian dari negara berkembang juga tidak terlepas dari masalah ini, termasuk didalamnya Kabupaten Kutai Kartanegara yang merupakan salah satu daerah terkaya di negeri ini. Terpilihnya Kab Kukar sebagai salah satu daerah model pengentasan pekerja anak, ternyata tidak dibarengi dengan pemahaman masyarakatnya mengenai program Zona Bebas Pekerja Anak yang diusung pemerintah setempat. Penelitian ini mencoba menggali pemahaman masyarakat terhadap Perda No 09/2004 tentang ZBPA, dan kemudian mengevaluasi strategi komunikasi yang efektif digunakan untuk membangun dan memaksimalkan keberlangsungan program tersebut. Hal ini penting untuk dilakukan mengingat partisipasi publik hanya dapat dibangun jika komunikasi dilangsungkan dengan cara yang tepat.
Pengaruh Frekuensi Melihat Iklan Floating terhadap Tingkat Kesadaran Merek Bimantoro, Forddhanto; Herawati, F. Anita
Jurnal Ilmu Komunikasi Vol 8, No 2 (2011)
Publisher : Jurnal Ilmu Komunikasi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (237.674 KB)

Abstract

Abstract: Floating ad  is online advertisement aiming to stimulate brand awareness by increasing familiarity through reexposing advertisement. This research examines the influence of ARCO Depok members’ exposure of floating ad at www.detik.com to their brand awareness about Samsung LED TV. The frequency of consuming the advertisement is differentiated into three categories, namely three times, five times and never. The result shows that the respondents’ exposure of floating ad could influence the level of brand awareness as much as 40.7%. However, this tendency was not represented in the category of five times. The result also shows that the only control variable which was able to significantly influence the level of brand awareness was the variable of respondents’ visitation to the site of detik.com.Abstrak: Iklan floating merupakan iklan di media internet yang bertujuan mencapai kesadaran merek dengan cara meningkatkan familiarity melalui frekuensi pengulangan iklan. Frekuensi melihat iklan floating dibedakan  dengan memilah kelompok responden yang dikenai frekuensi melihat iklan 3 kali, 5 kali dan tidak melihat iklan. Penelitian ini menguji pengaruh frekuensi melihat iklan floating di www.detik.com terhadap tingkat kesadaran merek Samsung LED TV pada warga ARCO Depok, Jawa Barat. Hasil penelitian menunjukkan bahwa frekuensi melihat iklan floating dapat mempengaruhi tingkat kesadaran merek sebesar 40,7%; namun tidak terbukti pada kelompok yang melihat iklan sebanyak lima kali. Variabel kontrol yang mampu mempengaruhi tingkat kesadaran merek secara signifikan hanya variabel kunjungan responden ke detik.com. 
Pengaruh Tanggung Jawab Perusahaan dalam Menanggulangi Krisis terhadap Reputasi Perusahaan Wulandari, Theresia Diyah
Jurnal Ilmu Komunikasi Vol 8, No 2 (2011)
Publisher : Jurnal Ilmu Komunikasi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (133.317 KB)

Abstract

Abstract: It must be admitted that reputation is an important part of company to run its business.  Regarding the fact that reputation is very fragile in responding the influence of crisis, it is necessary to chose appropriate strategy in maintaining the reputation. Based on this regard, the research aims to examine the extent to which company’s effort to overcome crisis influences the maintanence of its reputation. The appropriate communication theory from which this research is started, is Coombs and Holladay’s Situational Crisis Theory. SCT theory exemplifies a number of strategic effort  of company’s which will be effective to overcome crisis. In this sense, it may be not too exaggerated to mention that the theory provide a usefull guideline for managers to overcome crises which potentially influence reputation. Furthermore, the research employs survey method to gather data from respondents.The result of the research shows that kind of responsibility chosen by company as its effort to overcome the crises would significantly influence the reputation. Abstrak: Latar belakang penelitian ini adalah reputasi penting bagi perusahaan dalam menjalankan bisnisnya. Reputasi perusahaan dapat rusak akibat sesuatu yang tidak terduga yang disebut krisis. Reputasi perusahaan harus dilindungi dari berbagai ancaman, dan untuk mengatasinya manajer krisis perlu memilih strategi respon proteksi terhadap reputasi. Tujuan dalam penelitian ini adalah menemukan korelasi antara bentuk-bentuk tanggungjawab krisis perusahaan bagi pemulihan reputasi. Desain dari penelitian ini berasal teori komunikasi krisis situasional Coombs dan Holladay’s yang menjadi panduan bagi manajer krisis memahami strategi respon krisis. Teori ini menyimpulkan bentuk-bentuk tanggungjawab krisis dan reputasi perusahaan merupakan variabel penentu. Analisa penelitian menggunakan metode survei responden yang berisi tiga stimulus kejadian krisis. Tujuan dari penelitian ini menyatakan bahwa pilihan tanggungjawab perusahaan memiliki pengaruh yang signifikan terhadap reputasi.
Potret Pendidikan Indonesia dalam Puisi ”Sajak Anak Muda” Karya WS Rendra Prismarini, Rosalia; Darmawan, Josep J.
Jurnal Ilmu Komunikasi Vol 8, No 2 (2011)
Publisher : Jurnal Ilmu Komunikasi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (152.034 KB)

Abstract

Abstract: Education is a sub-system that interrelates with other essential sub-systems. In the New Order era, the government policy on education had given rise myths that stimulate youth to prefer things pragmatically and instantly. Education, then, is no longer experienced and perceived as humanizing process. Poetry is one of transmitting message channel using many symbols that contain portraits of such situation. Using semiotic approach, this essay explains the myths and ideologies on education in Indonesia using one of WS Rendra’s poem: “Sajak Anak Muda”.Abstrak: Pendidikan merupakan sub-sistem yang interelatif dengan sub-sub sistem lain. Pada jaman Orde Baru implementasi kebijakan pendidikan telah melahirkan mitos hingga melahirkan anak didik yang lebih suka pada hal-hal pragmatis dan instan. Pendidikan tidak lagi dihayati sebagai proses yang memanusiakan. Puisi adalah satu media penyampaian pesan dengan banyak perlambang, yang di dalamnya dapat ditemukan suatu potret situasi. Menggunakan pendekatan semiotik, tulisan ini mencoba membongkar mitos dan ideologi tentang pendidikan di Indonesia melalui puisi karya Rendra berjudul ”Sajak Anak Muda”. 
Televisi dalam Ruang Keluarga: Menyoal Menonton Televisi sebagai Praktik Konsumsi dalam Konfigurasi Ruang Domestik Triwardani, Reny
Jurnal Ilmu Komunikasi Vol 8, No 2 (2011)
Publisher : Jurnal Ilmu Komunikasi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (159.85 KB)

Abstract

Abstract: For modern society, television has played an important role in almost all aspects of life. Television was born due to the development of mass communications technology that gives the influences of human civilization. The presence of television in the living room has its own implications. Television that placed and was watched in the domestic sphere, in the house, is more than looking the television screen. Configuration viewing space has consequences for the viewing patterns of everyday family life. This paper examines spatial configuration and dynamics of the television media use in everyday family life. The television in a particular spatial configuration, in the house, determine differences viewing patterns.Abstrak: Bagi masyarakat modern, televisi telah memainkan peranan penting di hampir semua aspek kehidupan. Televisi lahir karena perkembangan teknologi komunikasi massa yang memberikan pengaruh dalam peradaban manusia. Keberadaan pesawat televisi dalam ruang keluarga memiliki implikasi tersendiri. Televisi yang ditempatkan dan ditonton dalam ruang domestik, di dalam rumah, bukanlah aktivitas menatapkan mata ke layar televisi semata-mata. Konfigurasi ruang menonton memiliki konsekuensi terhadap pola menonton yang berlangsung dalam kehidupan keluarga sehari-hari. Tulisan ini mengkaji konfigurasi ruang menonton televisi dan dinamika penggunaan media televisi dalam kehidupan keluarga sehari-hari. Dalam kaitan ini, televisi yang berada dalam konfigurasi ruang tertentu, di dalam rumah, menentukan keberbedaan pola menonton.  
Konstruksi Teori (Komunikasi) dalam Logika Hypothetico-Deductive Rahardjo, Turnomo
Jurnal Ilmu Komunikasi Vol 8, No 2 (2011)
Publisher : Jurnal Ilmu Komunikasi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (117.297 KB)

Abstract

Abstract: A research is closely related to theory. Theory provides guidance and basic assumptions to lead a research. On the other hand, a research delivers ways to develop, formulate, reinforce, and revise a theory. Theoretical approach that is closely related to hypothetico-deductive model is called Nomothetic Theory. This approach focuses on seeking for universal laws and is applied to researches on both science and social sciences. Abstrak: Kegiatan penelitian dalam pelaksanaannya tidak bisa dilepaskan dari teori. Pada satu sisi, teori memandu penelitian dengan memberikan panduan dan asumsi-asumsi dasar. Pada sisi yang lain, penelitian memberikan suatu cara untuk menciptakan, memformulasikan, memperkuat dan merevisi sebuah teori. Pendekatan teoritik yang memiliki keterkaitan dengan model hypothetico-deductive adalah Nomothetic Theory. Pendekatan ini mengarahkan pemikirannya pada upaya mencari hukum-hukum universal dan merupakan pendekatan yang banyak digunakan dalam studi eksperimental ilmu-ilmu alam serta menjadi model penelitian dalam ilmu-ilmu sosial.

Page 1 of 1 | Total Record : 6


Filter by Year

2011 2011


Filter By Issues
All Issue Vol. 20 No. 1 (2023) Vol. 19 No. 2 (2022) Vol. 19 No. 1 (2022) Vol. 18 No. 2 (2021) Vol. 18 No. 1 (2021) Vol 18, No 1 (2021) Vol. 17 No. 2 (2020) Vol 17, No 2 (2020) Vol 17, No 1 (2020) Vol. 17 No. 1 (2020) Vol 16, No 2 (2019) Vol. 16 No. 2 (2019) Vol. 16 No. 1 (2019) Vol 16, No 1 (2019) Vol 15, No 2 (2018) Vol. 15 No. 2 (2018) Vol 15, No 1 (2018) Vol. 15 No. 1 (2018) Vol. 14 No. 2 (2017) Vol 14, No 2 (2017) Vol. 14 No. 1 (2017) Vol 14, No 1 (2017) Vol. 13 No. 2 (2016) Vol 13, No 2 (2016) Vol 13, No 2 (2016) Vol 13, No 1 (2016) Vol. 13 No. 1 (2016) Vol 12, No 2 (2015) Vol. 12 No. 2 (2015) Vol 12, No 2 (2015) Vol 12, No 1 (2015) Vol 12, No 1 (2015) Vol. 12 No. 1 (2015) Vol 11, No 2 (2014) Vol 11, No 2 (2014) Vol. 11 No. 2 (2014) Vol 11, No 1 (2014) Vol. 11 No. 1 (2014) Vol 11, No 1 (2014) Vol 10, No 2 (2013) Vol. 10 No. 2 (2013) Vol 10, No 1 (2013) Vol. 10 No. 1 (2013) Vol 10, No 1 (2013) Vol 9, No 2 (2012) Vol 9, No 2 (2012) Vol. 9 No. 2 (2012) Vol 9, No 1 (2012) Vol 9, No 1 (2012) Vol. 9 No. 1 (2012) Vol 8, No 2 (2011) Vol 8, No 2 (2011) Vol. 8 No. 2 (2011) Vol 8, No 1 (2011) Vol 8, No 1 (2011) Vol. 8 No. 1 (2011) Vol 7, No 2 (2010) Vol. 7 No. 2 (2010) Vol 7, No 2 (2010) Vol 7, No 1 (2010) Vol. 7 No. 1 (2010) Vol 7, No 1 (2010) Vol 6, No 2 (2009) Vol. 6 No. 2 (2009) Vol 6, No 2 (2009) Vol. 6 No. 1 (2009) Vol 6, No 1 (2009) Vol 6, No 1 (2009) Vol. 5 No. 2 (2008) Vol 5, No 2 (2008) Vol 5, No 2 (2008) Vol 5, No 1 (2008) Vol. 5 No. 1 (2008) Vol 5, No 1 (2008) Vol 4, No 2 (2007) Vol 4, No 2 (2007) Vol. 4 No. 2 (2007) Vol 4, No 1 (2007) Vol. 4 No. 1 (2007) Vol 4, No 1 (2007) Vol. 3 No. 2 (2006) Vol 3, No 2 (2006) Vol 3, No 2 (2006) Vol 3, No 1 (2006) Vol 3, No 1 (2006) Vol. 3 No. 1 (2006) Vol. 2 No. 2 (2005) Vol 2, No 2 (2005) Vol 2, No 2 (2005) Vol. 2 No. 1 (2005) Vol 2, No 1 (2005) Vol 2, No 1 (2005) Vol 1, No 2 (2004) Vol 1, No 2 (2004) Vol. 1 No. 2 (2004) Vol. 1 No. 1 (2004) Vol 1, No 1 (2004) Vol 1, No 1 (2004) More Issue