cover
Contact Name
Muhammad Rifqi Hidayat
Contact Email
rifqifebi@uin-antasari.ac.id
Phone
-
Journal Mail Official
yuliahafizah@uin-antasari.ac.id
Editorial Address
-
Location
Kota banjarbaru,
Kalimantan selatan
INDONESIA
At-Taradhi: Jurnal Studi Ekonomi
ISSN : 19793804     EISSN : 25489941     DOI : -
Core Subject : Economy, Education,
At-Taradhi: Jurnal Studi Ekonomi:This journal is published twice a year in June and December with a focus on economics and the like with the same science
Arjuna Subject : -
Articles 10 Documents
Search results for , issue "Vol 11, No 1 (2020)" : 10 Documents clear
DINAMIKA GERAKAN EKONOMI ISLAM KONTEMPORER: STUDI TERHADAP PERKEMBANGAN KOPERASI 212 DI KALIMANTAN SELATAN Hafizah, Yulia; Nilasari, Erissa
At-Taradhi Jurnal Studi Ekonomi Vol 11, No 1 (2020)
Publisher : Islamic Economics and Business Faculty of UIN Antasari

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.18592/at-taradhi.v11i1.3609

Abstract

Penelitian ini bermaksud membaca fenomenena mutakhir terkait gerakan ekonomi Islam kontemporer di Indonesia, dengan mengambil lingkup studi perkembangan koperasi 212 di Kalimantan Selatan. Gerakan politik yang menghimpun sejumlah besar umat Islam melakukan demonstrasi pada 2 Desember 2016 telah memberikan pengaruh kuat, bukan saja pada wilayah politik, tetapi juga pada dimensi ekonomi, yang dipandang sebagai akar persoalan dari ketertinggalan umat Islam. Penelitian ini merupakan kajian lapangan yang mengambil wilayah di Kalimantan Selatan, khususnya di Banjarmasin, Banjarbaru dan Kotabaru. Ketiga daerah ini termasuk yang cukup pesat perkembangan gerakan Koperasi Syariah 212. Temuan dari penelitian ini bahwa: Pertama, latarbelakang umat Islam di Kalimantan Selatan bergabung dan mendirikan mitra Koperasi Syariah 212 karena pengaruh spirit 212 yang mampu menawarkan sesuatu yang berbeda namun bersesuaian dengan karakter dari masyarakat di tiga kota tersebut yang lebih terbuka dan cenderung religius serta berhati-hati pada persoalan muamalah. Kedua, perkembangan mitra Koperasi 212 di Kalimantan Selatan menunjukkan perkembangan yang positif karena kurang dari dua tahun sudah terdapat 5 gerai 212 Mart dengan total anggota sebanyak 599 orang. Ketiga, faktor-faktor yang menghambat adalah pemahaman anggota terhadap karakter lembaga koperasi yang masih kurang, adanya kebutuhan yang lebih mendesak sehingga mereka menarik dana simpanan, dan yang terakhir mengenai prospek mitra Koperasi Syariah 212 dalam pengembangan ekonomi umat adalah hadirnya koperasi ini memberikan alternatif tempat investasi dan belanja yang sesuai syariah bagi umat di Banua dan secara kelembagaan memiliki peluang untuk menjadi lebih besar lagi apabila tidak membatasi dirinya hanya pada kalangan dengan ideologi tertentu saja, tetapi memberikan ruang bagi yang lainnya dengan tetap berpegang pada prinsip untuk pemberdayaan ekonomi umat.
CARBON EMISSION DISCLOSURE AND FINANCIAL PERFORMANCE: STUDY ON COMPANIES LISTED IN JAKARTA ISLAMIC INDEX (JII) 2014-2018 Rahmawati, Fitri
At-Taradhi Jurnal Studi Ekonomi Vol 11, No 1 (2020)
Publisher : Islamic Economics and Business Faculty of UIN Antasari

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.18592/at-taradhi.v11i1.3461

Abstract

This study aims to find out empirically the effect of Carbon Emission Disclosure and Financial Performance study on companies listed in Jakarta Islamic Index (JII) 2014-2018. This research uses quantitative research methods, using panel data analysis. Data collection uses secondary data from documentation related data. Data is taken from annual report and sustainability report of each variable from 2014-2018. In addition, there are control variables in this study, namely leverage, industry type and size. The research test uses the t test and F test and is processed using Eviews8. The results showed that Return on Asset (ROA) and Return on Equity (ROE) has a positive and significant impact on Carbon Emission Disclosure (CED). However, the variable Earning Per Shares (EPS) not have significant influence on Carbon Emission Disclosure (CED). The Results showed that Return on Asset (ROA), Return on Equity (ROE), and Earning Per Shares (EPS) had a significant simultaneous effect on the Carbon Emission Disclosure (CED).
MARKETING COMMUNICATION OF SOUTH KALIMANTAN SHARI'AH BANK BRANCH OF KAYUTANGI IN ATTRACTING CUSTOMERS' INTERESTS hidayatur rafiqoh, putri ayu
At-Taradhi Jurnal Studi Ekonomi Vol 11, No 1 (2020)
Publisher : Islamic Economics and Business Faculty of UIN Antasari

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.18592/at-taradhi.v11i1.3555

Abstract

Marketing communication is a marketing activity that aims to inform about a product or service offered by a persuasive company to prospective buyers or consumers. Banking competition that is enlivened by conventional banks and Islamic banks makes consumers have many choices to invest. Marketing communication is needed because with marketing communication, it is expected that there are three changes (knowledge, attitude, and desired action). The South Kalimantan Shari'ah Bank Kayutangi conducts sales promotions by conducting field outreach to various agencies , Personal selling by visiting prospective customers directly to their place, Public relations by participating in various events, and Advertising by distributing brochures & calendars. And then, class/training related to communication skills need to be followed by marketers to improve their ability to carry out marketing activities. And the last, supporting facilities also needed in order to optimize the performance of marketing communications.
PENGARUH PERSEPSI DAN RELIGIUSITAS TERHADAP PEMBELIAN SKIN CARE TANPA LABEL HALAL PADA MUSLIM GENERASI Z DI BANJARMASIN Mansyuroh, Firqah Annajiyah
At-Taradhi Jurnal Studi Ekonomi Vol 11, No 1 (2020)
Publisher : Islamic Economics and Business Faculty of UIN Antasari

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.18592/at-taradhi.v11i1.3544

Abstract

Muslims need to consume halal goods, including consumption of skin care products for facial care. Although the majority of Indonesia's population is Muslim, there are not many products that are halal-certified. The purpose of this study was to determine the factors that influence the purchasing decisions of skin care consumers of generation Z Muslims without the halal label in Banjarmasin. This research is a quantitative study with 145 Banjarmasin generation Z Muslims as a sample. Data were collected using a five-point Likert scale questionnaire, then analyzed by multiple linear regression. The results showed that the influence of perception and purchasing decisions was positive, while religiosity and purchasing decisions had a negative effect. The results of this study indicate the decision to purchase skin care without a halal label can be determined based on how much a person's personal perception of the skin care product and religiosity related to spiritual values that influence one's actions in making decisions. Religiosity is very important in one's life. So generation Z who has a high level of religiosity will think of halal-haram for the actions they take during purchasing activities.
PENGARUH PENDAPATAN BANK UMUM SYARIAH TERHADAP RISIKO OPERASIONAL PERIODE 2015-2018 DI INDONESIA Farina, Aisya
At-Taradhi Jurnal Studi Ekonomi Vol 11, No 1 (2020)
Publisher : Islamic Economics and Business Faculty of UIN Antasari

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.18592/at-taradhi.v11i1.3324

Abstract

ABSTRAK Setiap usaha yang dilakukan oleh bank syariah dalam memperoleh laba atau keuntungan dari pendapatan tidak terlepas dari risiko. Salah satunya yaitu risiko operasional sebagai risiko akibat dari ketidakcukupan dan/atau tidak berfungsinya proses internal, kesalahan  manusia, kegagalan sistem, dan/atau adanya kejadian-kejadian eksternal yang mempengaruhi operasional bank.Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui tingkat pendapatan bank umum syariah yaitu murabahah, ijarah, mudharabah, musyarakah dan fee terhadap risiko operasional pada bank umum syariah periode 2015 sampai dengan 2018. Sampel yang digunakan yaitu 11 Bank Umum Syariah (BUS) dengan menggunakan metode Purposive Sampling. Teknik  analisis data yang digunakan yaitu analisis regresi data panel dengan taraf signifikansi 5%  dengan alat statistik berupa Eviews. Perhitungan untuk risiko operasional dilihat dari ATMR risiko operasional menggunakan perhitungan Basel II yaitu metode Pendekatan Indikator Dasar (PID). Pendapatan sebagai variabel independen yaitu murabahah, ijarah, mudharabah, musyarakah, dan fee. Dari variabel independen tersebut yang berpengaruh yaitu murabahah, musyarakah, dan fee sedangkan yang tidak berpengaruh ijarah dan mudharabah. Kata Kunci: risiko operasional, murabahah, ijarah, mudharabah, musyarakah, fee
Carbon Emission Disclosure and Financial Performance: Study on Companies Listed in Jakarta Islamic Index (JII) 2014-2018 Fitri Rahmawati
At-Taradhi Jurnal Studi Ekonomi Vol 11, No 1 (2020)
Publisher : Islamic Economics and Business Faculty of UIN Antasari

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.18592/at-taradhi.v11i1.3461

Abstract

This study aims to find out empirically the effect of Carbon Emission Disclosure and Financial Performance study on companies listed in Jakarta Islamic Index (JII) 2014-2018. This research uses quantitative research methods, using panel data analysis. Data collection uses secondary data from documentation related data. Data is taken from annual report and sustainability report of each variable from 2014-2018. In addition, there are control variables in this study, namely leverage, industry type and size. The research test uses the t test and F test and is processed using Eviews8. The results showed that Return on Asset (ROA) and Return on Equity (ROE) has a positive and significant impact on Carbon Emission Disclosure (CED). However, the variable Earning Per Shares (EPS) not have significant influence on Carbon Emission Disclosure (CED). The Results showed that Return on Asset (ROA), Return on Equity (ROE), and Earning Per Shares (EPS) had a significant simultaneous effect on the Carbon Emission Disclosure (CED).
Marketing Communication of South Kalimantan Shari'ah Bank branch of Kayutangi In Attracting Customers' Interests putri ayu hidayatur rafiqoh
At-Taradhi Jurnal Studi Ekonomi Vol 11, No 1 (2020)
Publisher : Islamic Economics and Business Faculty of UIN Antasari

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.18592/at-taradhi.v11i1.3555

Abstract

Marketing communication is a marketing activity that aims to inform about a product or service offered by a persuasive company to prospective buyers or consumers. Banking competition that is enlivened by conventional banks and Islamic banks makes consumers have many choices to invest. Marketing communication is needed because with marketing communication, it is expected that there are three changes (knowledge, attitude, and desired action). The South Kalimantan Shari'ah Bank Kayutangi conducts sales promotions by conducting field outreach to various agencies , Personal selling by visiting prospective customers directly to their place, Public relations by participating in various events, and Advertising by distributing brochures & calendars. And then, class/training related to communication skills need to be followed by marketers to improve their ability to carry out marketing activities. And the last, supporting facilities also needed in order to optimize the performance of marketing communications.
Pengaruh Persepsi Dan Religiusitas Terhadap Pembelian Skin Care Tanpa Label Halal Pada Muslim Generasi Z di Banjarmasin Firqah Annajiyah Mansyuroh
At-Taradhi Jurnal Studi Ekonomi Vol 11, No 1 (2020)
Publisher : Islamic Economics and Business Faculty of UIN Antasari

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.18592/at-taradhi.v11i1.3544

Abstract

Muslims need to consume halal goods, including consumption of skin care products for facial care. Although the majority of Indonesia's population is Muslim, there are not many products that are halal-certified. The purpose of this study was to determine the factors that influence the purchasing decisions of skin care consumers of generation Z Muslims without the halal label in Banjarmasin. This research is a quantitative study with 145 Banjarmasin generation Z Muslims as a sample. Data were collected using a five-point Likert scale questionnaire, then analyzed by multiple linear regression. The results showed that the influence of perception and purchasing decisions was positive, while religiosity and purchasing decisions had a negative effect. The results of this study indicate the decision to purchase skin care without a halal label can be determined based on how much a person's personal perception of the skin care product and religiosity related to spiritual values that influence one's actions in making decisions. Religiosity is very important in one's life. So generation Z who has a high level of religiosity will think of halal-haram for the actions they take during purchasing activities.
Pengaruh Pendapatan Bank Umum Syariah Terhadap Risiko Operasional Periode 2015-2018 Di Indonesia Aisya Farina
At-Taradhi Jurnal Studi Ekonomi Vol 11, No 1 (2020)
Publisher : Islamic Economics and Business Faculty of UIN Antasari

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.18592/at-taradhi.v11i1.3324

Abstract

ABSTRAK Setiap usaha yang dilakukan oleh bank syariah dalam memperoleh laba atau keuntungan dari pendapatan tidak terlepas dari risiko. Salah satunya yaitu risiko operasional sebagai risiko akibat dari ketidakcukupan dan/atau tidak berfungsinya proses internal, kesalahan  manusia, kegagalan sistem, dan/atau adanya kejadian-kejadian eksternal yang mempengaruhi operasional bank.Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui tingkat pendapatan bank umum syariah yaitu murabahah, ijarah, mudharabah, musyarakah dan fee terhadap risiko operasional pada bank umum syariah periode 2015 sampai dengan 2018. Sampel yang digunakan yaitu 11 Bank Umum Syariah (BUS) dengan menggunakan metode Purposive Sampling. Teknik  analisis data yang digunakan yaitu analisis regresi data panel dengan taraf signifikansi 5%  dengan alat statistik berupa Eviews. Perhitungan untuk risiko operasional dilihat dari ATMR risiko operasional menggunakan perhitungan Basel II yaitu metode Pendekatan Indikator Dasar (PID). Pendapatan sebagai variabel independen yaitu murabahah, ijarah, mudharabah, musyarakah, dan fee. Dari variabel independen tersebut yang berpengaruh yaitu murabahah, musyarakah, dan fee sedangkan yang tidak berpengaruh ijarah dan mudharabah. Kata Kunci: risiko operasional, murabahah, ijarah, mudharabah, musyarakah, fee
Gerakan Ekonomi Islam Kontemporer: Studi terhadap Perkembangan Mitra Koperasi Syariah 212 di Kalimantan Selatan Yulia Hafizah; Erissa Nilasari
At-Taradhi Jurnal Studi Ekonomi Vol 11, No 1 (2020)
Publisher : Islamic Economics and Business Faculty of UIN Antasari

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.18592/at-taradhi.v11i1.3609

Abstract

Penelitian ini bermaksud membaca fenomenena mutakhir terkait gerakan ekonomi Islam kontemporer di Indonesia, dengan mengambil lingkup studi perkembangan koperasi 212 di Kalimantan Selatan. Gerakan politik yang menghimpun sejumlah besar umat Islam melakukan demonstrasi pada 2 Desember 2016 telah memberikan pengaruh kuat, bukan saja pada wilayah politik, tetapi juga pada dimensi ekonomi, yang dipandang sebagai akar persoalan dari ketertinggalan umat Islam. Penelitian ini merupakan kajian lapangan yang mengambil wilayah di Kalimantan Selatan, khususnya di Banjarmasin, Banjarbaru dan Kotabaru. Ketiga daerah ini termasuk yang cukup pesat perkembangan gerakan Koperasi Syariah 212. Temuan dari penelitian ini bahwa: Pertama, latarbelakang umat Islam di Kalimantan Selatan bergabung dan mendirikan mitra Koperasi Syariah 212 karena pengaruh spirit 212 yang mampu menawarkan sesuatu yang berbeda namun bersesuaian dengan karakter dari masyarakat di tiga kota tersebut yang lebih terbuka dan cenderung religius serta berhati-hati pada persoalan muamalah. Kedua, perkembangan mitra Koperasi 212 di Kalimantan Selatan menunjukkan perkembangan yang positif karena kurang dari dua tahun sudah terdapat 5 gerai 212 Mart dengan total anggota sebanyak 599 orang. Ketiga, faktor-faktor yang menghambat adalah pemahaman anggota terhadap karakter lembaga koperasi yang masih kurang, adanya kebutuhan yang lebih mendesak sehingga mereka menarik dana simpanan, dan yang terakhir mengenai prospek mitra Koperasi Syariah 212 dalam pengembangan ekonomi umat adalah hadirnya koperasi ini memberikan alternatif tempat investasi dan belanja yang sesuai syariah bagi umat di Banua dan secara kelembagaan memiliki peluang untuk menjadi lebih besar lagi apabila tidak membatasi dirinya hanya pada kalangan dengan ideologi tertentu saja, tetapi memberikan ruang bagi yang lainnya dengan tetap berpegang pada prinsip untuk pemberdayaan ekonomi umat.

Page 1 of 1 | Total Record : 10