cover
Contact Name
-
Contact Email
untagtekniksipil@gmail.com
Phone
+62541743390
Journal Mail Official
untagtekniksipil@gmail.com
Editorial Address
Jl. Ir. H. Juanda No. 80 P 75124 Samarinda, East Kalimantan 75124
Location
Kota samarinda,
Kalimantan timur
INDONESIA
Kurva S : Jurnal Keilmuan dan Aplikasi Teknik Sipil
ISSN : 23392665     EISSN : 25028448     DOI : 10.31293/teknikd
Core Subject : Engineering,
Kurva S: Jurnal Keilmuan dan Aplikasi Teknik Sipil (p-ISSN 2339-2665) and (e-ISSN 2502-8448) published three time in a year, in April, August and December. The article can be product of researches, scientific thoughts or case study, in civil engineering and isn’t formed by politics, commercialism, and subjectivity unsure. This scientific journal contains articles of thought and research results in Civil Engineering that have never been published in scientific journals or other media. Any matters relating to the use of the software, citation and copyright permissions made by the author of the article, and the legal consequences it causes, are the sole responsibility of the author of the article. The format of writing scientific articles for publication in scientific journals should follow the guidelines of scientific article writing, which is located on the back of this scientific journal.
Articles 149 Documents
OPTIMALISASI PEMANFAATAN LAHAN UNTUK MENDAPATKAN KEUNTUNGAN MAKSIMUM STUDI KASUS PADA PERUMAHAN MANUNGGAL KARYA DI DESA SIDOMULYO, KEC. ANGGANA, KAB. Oktaviani, Viva
KURVA S Vol 4, No 1 (2016)
Publisher : Jurusan Teknik dan Arsitektur

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (13.49 KB)

Abstract

Kalimantan Timur sebagai propinsi terluas kedua setelah Irian Jaya, dengan sendirinya pertumbuhan dan perkembangan penduduk juga cukup pesat sehingga kebutuhan akan rumah juga dirasakan masih kekurangan dan belum memenuhi kebutuhan yang ada, Sebagaimana layaknya Kecamatan di Kabupaten Kutai Kartanegara, Kecamatan Anggana yang berpenduduk tidak kuransg dari 28.974 jiwa, juga dihadapkan pada permasalahan pemukiman untuk memenuhi kebutuhan akan rumah. Untuk mendapatkan hasil keuntungan yang optimal dibandingkan harga pokok produksi dari investasi pembangunan perumahan Manunggal Karya di Desa Sidomulyo – Kecamatan Anggana yang layak dilaksanakan sehingga dapat diketahui jumlah masing-masing type-type yang akan dibangun sesuai lahan dan luas lahan untuk fasilitas-fasilitas umum. Objek penelitian dalam studi ini adalah pembangunan perumahan Manunggal Karya di Desa Sidomulyo – Kecamatan. Data yang dibutuhkan adalah data sekunder, yaitu data yang diambil pihak manajemen pengembang pembangunan perumahan Manunggal Karya di Desa Sidomulyo – Kecamatan. Dan variabel yang digunakan adalah harga jual, luas bangunan dari masing-masing type rumah yang hendak dibangun Berdasarkan hasil analisis metode linear dapat disimpulkan bahwa pembangunan pada perencanaan II dengan menggunakan perbandingan  6 : 1 : 2 : 1 sesuai dengan ketentuan pemerintah layak dillaksanakan karena didapatkan hasil keuntungan yang optimal yaitu sebesar Rp 21.943.350.000,- dengan jumlah unit rumah adalah sebagai berikut: type 36 = 186 unit, type 54 = 31 unit, type 70 = 62 unit dan type 98 = 31 unit. Jumlah total keseluruhan 310 unit dengan luas lahan yang terpakai sekitar 35.960 m2. dan lahan untuk fasilitas umum 24.040 m2.
PERHITUNGAN PRODUKSI ALAT BERAT PADA PEKERJAAN JALAN TALISAYAN KABUPATEN BERAU Yulfadli, Zony
KURVA S Vol 4, No 1 (2016)
Publisher : Jurusan Teknik dan Arsitektur

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (13.49 KB)

Abstract

ABSTRACTRoad Work development projects Talisayan District Berau is one of the large projects with form uneven ground surface, where the implementation of maturation is dominated by the use of tools weight. Problems that arise in the use of heavy equipment is operating and the combination tool - heavy equipment that is wrong with the condition of the tool. The decline in productivity of the machine is also caused by the condition equipment, operator skill, the cycle time, the type of material, the working conditions, governance and weather conditions.                 So that the required selection and determination of the composition of the right tools so that heavy equipment can be a defender Gov optimally and the work can be completed on time at a cost efficient as possible. This study is the method of calculation of the production capacity of the actual machine. The analysis conducted ie the calculation of productivity calculations each - each machine is used, by determining cycle time tool, determining factor correction tools, persiklus production calculations, hourly production, production per day, the amount of equipment rental price per hour, the cost and time required for the tool works,determine the unit price and the determination of the exact composition of heavy equipment. The magnitude of the productivity of the machine with the most cost and time effective and efficient.Use composition tool alternative to - 3 ie 8 units of excavators 609.6384 m3 / hour, 5 units of bulldozer 571.2079 m3 / hour, 5 units of vibration roller 469.665 m3 / h, 22 units of dump trucks 612.1302 m3 / h, 1 unit motor grader 987.84 m2 / h and 5 units wheel loader 446.135 m3 / h with total cost and total execution time Rp.37.547.895.680 1760 hours or 220 day. Key words:  Equipment, Productivity, Cost, Duration
Perencanaan Geometrik Persimpanga Jalan Wahid Hasyim – Jalan H.M. Ardan di Kota Samarinda Rosa Agustaniah
Kurva S : Jurnal Keilmuan dan Aplikasi Teknik Sipil Vol 6, No 3 (2018)
Publisher : Department of Architecture, Faculty of Engineering

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (13.49 KB) | DOI: 10.31293/teknikd.v2i1.1932

Abstract

Geometric improvements at the intersection of road Wahid Hasyim – H.M Ardan which is the intersection of a plot has four arms. The intersection point of this area is the Outer Ring Road connecting road to the northern region of Samarinda. Geometric improvements at this intersection is expected to resolve the conflict and reduce the rate of traffic accidents for the user.The intention of this analysis is planned at the intersection geometric road Wahid Hasyim – H.M Ardan. The purpose of this study are as follows plotting visibility at the intersection, taper at the intersection, planned right turn lane and left turn lane and the street median plan, Rumaja, Rumija, Ruwasja.
ANALISA RISIKO PROYEK PEMBANGUNAN FLY OVER JALAN JUANDA – ABDUL WAHAB SYAHRANI SAMARINDA Kurniawan Rosady, Benny Mochtar, Purwanto dan
KURVA S Vol 4, No 1 (2016)
Publisher : Jurusan Teknik dan Arsitektur

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (13.49 KB)

Abstract

Risk is one of the things that can not be separated in their daily lives . In the implementation of construction projects are also not immune from risk . Required a risk management approach to identify and control the risks that might occur in the future . One of the most important stage of risk management is risk analysis that aims to identify significant risks to the project. In this study will be conducted on a risk analysis Development Project Fly- Over juanda road - Abdul Wahab Syahrani samarinda .                    Stages of this research can be divided into three parts, namely risk identification , risk analysis and risk response . Identification is looking for a stage variables relevant risk on the project . Risk analysis is the process of looking for some significant risks in terms of time and cost                    The method used in risk analysis is Severity Index and Probability - Impact Matrix .The last stage is to determine the response of the risks to a significant risk of cost and time . Risk response obtained by conducting structured interviews with the respondents that some contractor personnel who handle development projects juanda the Fly - Over - Abdul Wahab Syahrani samarinda .                    Based on the results of the risk analysis obtained 6 kinds of variables are significant risks with respect to time , which hampered the work of rainy weather conditions , the difficulty of bringing the equipment , material delivery delays , delays in implementation while erection , while drilling constraints , bottlenecks in traffic . While significant risks to the variable costs are 5 kinds of risks , namely workers affected by material , workers hit heavy equipment , damage to the equipment , tools and material theft , damage to the environment due to the project
FAKTOR-FAKTOR PERENCANAAN PRA OPERASIONAL YANG DIPERTIMBANGKAN DALAM PEKERJAAN PADA PEMBANGUNAN JALAN DI DINAS PRASARANA KABUPATEN KUTAI KARTANEGARA DOVIYANTO, RUSDI
KURVA S Vol 4, No 1 (2016)
Publisher : Jurusan Teknik dan Arsitektur

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (13.49 KB)

Abstract

ABSTRACT             Prior to the commencement of an activity in the construction services there are some things we have to consider for project activities could be better, the quality of high quality in accordance with the specifications that have been set. Before the start of a project or pre-operational activity will be preceded by making his plans. And in making pre-operational planning will be influenced by several factors for this project activity the project could be qualified and high quality.                In this study the authors identify the factors that influence the work of a project and that the dominant factor affecting the success of the project work                Factor-factor is the scope of the Project and preparation of SRK (Structural Details of Scope of Work) (X1), Organization and Team (X2), Schedule of Events (X3), Budget or Cost Estimate (X4), Manpower (X5), Quality Program (X6 )                The population was all the staff offices Regency infrastructure in the project planning of road works in 2010, an employee employee bapedda inpektorat, the inspection team and the procurement of goods, consultants and contractors. Samples taken in this study is the entire population                After getting the data the researchers conducted tests of validity and reliability data. Test question the validity of the items contained in the questionnaire conducted by the engineering approach to construct validity the Pearson Product-Moment correlations (r) with degrees of freedom with a significant level of 5% (0.05). If the value of the coefficient of grain with a total skon have significance (p) <0.05. This shows that the data obtained from grains of questions used to measure the independent variables and the dependent variable is valid, as well as vice versa. Reliability test conducted to determine the consistency of respondents answers from time to time obtained by calculating the coefficient alpha using the method of alpha cronbachs one shot. Alpha values obtained were then compared with the value of the minimum reliability limit, ie 0.6 (Malhotra, 1993:308). If alpha is greater than 0.6, it can be said reliably, but on the contrary, if the alpha value is less than 0.6, it is not reliable.                Then analyze the data analysis technique known as confirmatory factor analysis. This is done because a priori based on the basic theory and concepts that are owned, this writer has to know how many factors that must be established, as well as any latent variables that belong to these factors.                Because it is necessary for further confirmation by examining the validity and reliability. This can be done with factor analysis, so-called confirmatory factor analysis.                Based on the analysis results is known that there are six variables that form factors are pre-operational planning can be said is valid because the loading factor of 6 indicators> 0.5 and forming the largest variable factors pre-operational planning is the Organization or Team (X2) that affect job Road Infrastructure Development in the Office Regency.    Keywords : Pre-Operational Planning  ABSTRAKSebelum dimulainya suatu kegiatan di bidang jasa konstruksi ada beberapa hal yang  harus kita perhatikan  agar kegiatan proyek bisa menjadi lebih baik, yang berkualitas mutu tinggi sesuai dengan specifikasi yang telah di tetapkan. Sebelum di mulainya suatu kegiatan proyek atau pra operasional akan diawali dengan membuat perencanaan nya. Dan di dalam membuat perencanaan pra operasional akan di pengaruhi oleh beberapa factor agar kegiatan proyek ini dapat menjadi proyek yang berkwalitas dan bermutu tinggi.Dalam penelitian ini penulis mengidentifikasi factor-faktor yang mempengaruhi pekerjaan suatu proyek dan factor yang dominan yang mempengaruhi keberhasilan spekerjaan proyek tersebutFactor-faktornya adalah  Lingkup Proyek dan Penyusunan SRK ( Struktur Rincian Lingkup Kerja) ( X1), Organisasi dan Team ( X2), Jadwal Kegiatan (X3), Perkiraan Anggaran atau Biaya ( X4), Tenaga Kerja ( X5), Program Mutu ( X6)Populasi penelitian ini adalah seluruh staff dinas prasarana Kabupaten Kutai Kartanegara dalam proyek perencanaan pekerjaan jalan di tahun 2010, pegawai bapedda pegawai inpektorat, tim pemeriksa dan pengadaan barang , konsultan dan kontraktor pelaksana. Sampel yang diambil dalam penelitian ini adalah seluruh populasiSetelah mendapatkan data peneliti mengadakan pengujian validitas dan reliabilitas data. Uji validitas item-item pertanyaan yang terdapat dalam kuesioner dilakukan dengan pendekatan construct validity yaitu teknik korelasi Pearson Product-Moment (r) dengan derajat kebebasan dengan tingkat signifikan 5% (0,05). Jika nilai koefisien butir dengan skon total memiliki signifikasi (p) < 0,05. Hal ini menunujukkan bahwa data yang diperoleh dari butir-butir pertanyaan yang digunakan untuk mengukur variabel bebas dan variabel terikat adalah valid, begitu juga dengan sebaliknya. Uji Reabilitas dilakukan untuk mengetahui konsistensi jawaban responden dari waktu ke waktu yang diperoleh dengan cara menghitung koefisien alpha dengan mengunakan metode alpha cronbach’s one shot. Nilai alpha yang didapatkan kemudian dibandingkan dengan nilai batas reabilitas minimum, yaitu 0,6 (Malhotra, 1993:308). Jika alpha lebih besar dari 0,6, maka dapat dikatakan reliable, tetapi sebaliknya, jika nilai alpha lebih kecil dari 0,6, maka tidak reliabel.Kemudian dilakukan analisa teknik analisis data yang dikenal dengan analisis faktor konfirmatori. Hal ini dilakukan karena secara apriori didasari landasan teori dan konsep yang dimiliki, penulis sudah mengetahui berapa banyak faktor yang harus dibentuk, serta variabel laten apa saja yang termasuk ke dalam faktor tersebut.                Karena itu perlu dilakukan konfirmasi lebih lanjut yaitu dengan memeriksa validitas dan reliabilitasnya. Hal ini dapat dilakukan dengan analisis faktor, sehingga dinamakan analisis faktor konfirmatori.Berdasarkan  hasil analisa diketahui bahwa ada Enam variabel  yang membentuk Faktor-faktor perencanaan pra operasional dapat dikatakan valid karena loading factor dari 6 indikator > 0,5 dan variabel yang terbesar pembentuk Faktor-faktor perencanaan pra operasional adalah Organisasi atau Team (X2) yang mempengaruhi Pekerjaan Pembangunan Jalan di Dinas Prasarana Kabupaten Kutai Kartanegara. Kata Kunci: Pre-Operational Planning
Memprediksi Kawasan Rawan Banjir Berdasarkan Luas Daerah Genangan Banjir di Kota Samarinda Yayuk Sri Sundari
Kurva S : Jurnal Keilmuan dan Aplikasi Teknik Sipil Vol 6, No 3 (2018)
Publisher : Department of Architecture, Faculty of Engineering

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (1702.024 KB) | DOI: 10.31293/teknikd.v4i1.1939

Abstract

ABSTRACTChanges in land use patterns affect the potential decline in the region caused by the increasingly widespread use of land for building. which caused a reduction in water catchment areas occurrence inundation or flooding. The purpose of this study was to predict the flood prone areas in the subzone Karang Mumus. Results are expected to be known biophysical subzone Karang Mumus subzone. Analysis region extensive flooding subzone Karang Mumus  of 80.48%, topography of hilly and flat areas in particular there are in the groove river Karang Mumus. Slope is a factor that has a major effect on the level of vulnerability to flooding. Land use affects the determination of the flood prone areas, land use relates to the size of the water runoff. Biophysical conditions in subzone Karang Mumus for the district that are prone to flooding, District of North Samarinda flat slope of 0-8% with an area of 12356.3 hectares of 31.0265%, 25-40% slope class steep slope with a spacious 269.2  hectares  area of 0.6760%, slope>40% grade incline is very steep with an area of 12.7 hectares of 0.0319%. For closure / shrub land use 12700.7 hectares of 31.8913%, the mining area of 4.0864% 1627.4 hectares , with an area of 1814.9 hectares settlement amounted 4,557,2%, open land with an area of 781.5 hectares amounting to 1.9623%, with an area of forest land cover 47.1 hectares of 0.1183% and a vast pool of 1,506 hectares of 55.72%.Keywords: slope, flood prone areas, extensive flooding.
Studi Perencanaan Sistem Drainase Pada Sirkuit Balap Motor di Propinsi Kalimantan Timur Viva Octaviani
Kurva S : Jurnal Keilmuan dan Aplikasi Teknik Sipil Vol 4, No 3 (2016)
Publisher : Department of Architecture, Faculty of Engineering

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (150.016 KB) | DOI: 10.31293/teknikd.v4i2.2008

Abstract

Melihat kondisi kawasan areal rencana pembangunan Sirkuit Balap Motor Kalan dan komplek perumahan Grand Taman Sari sebagian lahan di sekitar kawasan tersebut masih berupa semak-semak dan rawa, sehingga kurang menguntungkan bagi sistem pembuagan air. Perencanaan saluran drainase ini bertujuan untuk menganalisa dan mengetahui bentuk, ukuran.Berdasarkan survey dan studi literatur di lapangan, penulis menyimpulkan bahwa saluran drainase yang dipakai di areal proyek pembangunan Sirkuit Balap Motor ini berbentuk trapesium pasangan batu gunung, persegi, box culvert, gorong-gorong dengan konstruksi beton bertulang. Letak saluran drainase ini di sisi kiri-kanan struktur jalan dengan penutup beton dan tertutup untuk gorong-gorong.Metode distribusi curah hujan yang akurat dipakai pada jaringan ialah Distribusi Gumbel mmengacu SNI dengan maksud untuk mendapatkan nilai debit air meksimum dengan periode ulang tertentu ( Xt ). Dengan menggunakan metode Gumbel yang mengacu pada SNI 03-3432-1994. Data curah hujan diammbil dari tahun 1988 - 2007 didapat intensitas 24,493 mm/jam dengan lebar badan jalan 6 m, lebar bahu 1m, panjang lintasan 213 m.
Perencanaan Perbaikan Jalan Pada Ruas Jalan Santan - Bontang Rosa Agustaniah
Kurva S : Jurnal Keilmuan dan Aplikasi Teknik Sipil Vol 5, No 2 (2017)
Publisher : Department of Architecture, Faculty of Engineering

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (47.929 KB) | DOI: 10.31293/teknikd.v4i2.2010

Abstract

In a pavement repair work, it is known the terms of maintenance and rehabilitation of the meaning is different. The boundaries that distinguish the two terms are not the same between one institution to another. Construction of road pavement from the subgrade, base course and asphalt when designed with the correct method, will provide service life as planned. The study is based on a planning analysis of road repair roads Santan-Bontang. The results of this study show the extent of damage are over-load that is under 1.00 mm specification of traffic that crosses the Santan-Bontang road and highway pavement thickness by the method of component analysis results of the calculations are ITPada> ITPrencana. The results of analysis and calculation Road Condition Index (RCI) can result asphalt pavement tables ACWC is 5.00 cm.Improvement plan is to dismantle, dig up and replace the ugly and damaged material corresponding test results and immediately carried back closure and the asphalt was broken immediately in doing the job patchy (Paching).
Optimasi Tuned Mass Damper Pada Bangunan di Daerah Gempa Menggunakan Algoritma Genetika Deni Ariadi
Kurva S : Jurnal Keilmuan dan Aplikasi Teknik Sipil Vol 5, No 3 (2017)
Publisher : Department of Architecture, Faculty of Engineering

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (425.472 KB) | DOI: 10.31293/teknikd.v4i2.2011

Abstract

ABSTRAKTuned mass damper (TMD) telah banyak digunakan untuk mengendalikan getaran dalam sistem teknik mesin. Dalam beberapa tahun terakhir teori TMD telah diadopsi untuk mengurangi getaran pada gedung-gedung tinggi dan struktur teknik sipil lainnya. Peredam dinamis dan tuned mass damper adalah realisasi dari untuk aplikasi mengontrol getaran struktur. Unsur-unsur inersia, daktail dalam perangkat tersebut adalah: massa, pegas dan dashpot (atau redaman material). Konfigurasi lain seperti pendulum/peredam, dan peredam cair (liquid), juga telah digunakan untuk aplikasi pengurangan getaran.TMD melekat pada struktur untuk mengurangi respon dinamik dari struktur. Frekuensi damper disetel ke frekuensi struktural tertentu sehingga ketika frekuensi yang kuat, damper akan beresonansi dengan gerakan struktural. Massa biasanya melekat pada bangunan melalui sistem pegas - dashpot dan energi diuraikan oleh dashpot sebagai gerak relatif berkembang antara massa dan struktur. Konsep yang dipergunakan dalam algoritma genetika adalah mengikuti apa yang dilakukan oleh alam. Hasil optimasi pada aplikasi ini menunjukkan bahwa, optimasi TMD pada struktur bangunan menggunakan algoritma genetika dapat mengoptimalkan sifat peredam dengan efektif. Pada penelitian ini menggunakan bentuk struktur portal sederhana 2D dengan derajat kebebasan tunggal. Dapat dilihat bahwa ketika rasio massa meningkat maka frekuensi rasio menurun seiring meningkatnya rasio massa, begitu pula sebaliknya rasio redaman TMD naik seiring meningkatnya rasio massa.Frekuensi alami naik maka frequency rasio akan naik. ketika frekuensi alami naik maka frequency rasio akan naik, sebaliknya rasio redaman TMD akan menurun. Penggunaan TMD yang disimulasikan pada struktur yang mengalami gempa El Centro 1940, Hachinohe 1968, Kobe 1995 dan Northridge 1994. Menunjukkan bahwa TMD yang digunakan mampu mengurangi atau meredam getaran-getaran dan perpindahan pada struktur.        Kata kunci: optimasi, tuned mass damper, algoritma genetika, gempa. 
Analisa Faktor-Faktor Penyebab Keterlambatan Pelaksanaan Pekerjaan Pada Proyek Pembangunan Balai Riset dan Standarisasi Industri Samarinda Purwanto Purwanto
Kurva S : Jurnal Keilmuan dan Aplikasi Teknik Sipil Vol 5, No 3 (2017)
Publisher : Department of Architecture, Faculty of Engineering

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (107.492 KB) | DOI: 10.31293/teknikd.v4i2.2013

Abstract

permasalahan yang sering terjadi konstruksi adalah mengalami kesulitan perkiraan, melalui beberapa tingkat kepastian, mungkin durasi bagian kerja, ataupun sebagai usaha menentukan tim konstruksi dan tahapan pelaksanaan konstruksi. Ini berarti bahwa biaya juga di karenakan untuk variasi yang dapat dipertimbangkan dan bukan mudah diprediksi. Manajemen konstruksi yang meliputi metoelogi dan tata cara pelaksanaan pekerjaan merupakan salah satu hal yang sangat penting, oleh sebab itu pada saat pelaksanaanya harus benar-benar diperhatikan dan dilaksanakan untuk menghindari keterlambatan dan kerugian akibat biaya yang harus dikeluarkan.Sebagai contoh permasalahan pada Proyek Pembangunan Balai Riset dan Standarisasi Industri Samarinda yang mengalami keterlambatan pelaksanaan, dari hasil analisi yang dilakukan maka dapat diketahui penyebab keterlambatan pelaksanaan, dari hasil analisi yang di lakukan maka dapat diketahui penyebab keterlambatan dan biaya tambahan yang harus di keluarkan pelaksana ditinjau dari pembayaran upah pekerja dari perkerjaan yang belum terlaksana

Page 1 of 15 | Total Record : 149