Jurnal Dinamika Pendidikan
Vol. 12 No. 1 (2019): APRIL

MISKONSEPSI MAHASISWA CALON GURU FISIKA TENTANG HUKUM I NEWTON DAN GRAVITASI

Ngia Masta (Unknown)



Article Info

Publish Date
01 Jul 2019

Abstract

ABSTRACT This study aims to investigate Newton's legal errors and gravity in prospective physics students. Participants in this study came from 39 students of the Physics Education study program, Teacher Training and Education Faculty, Universitas Kristen Indonesia in the 2018-2019 academic year. The instrument used was misconception diagnostic test in form multiple choice with closed reasons consisting of five items. Diagnostic test were adopted from the Force Concept Inventory (FCI) instrument with sub topics of Newton's Law I and Implementation. Answers were coded correspond to the misconception taxonomy of FCI. The average percentage of misconceptions resolved by students on gracity sub-topics was assisted: air pressure-assisted gravity(13.80%),gravity intrinsic to mass (39.25%), and heavier objects fall faster (27.95%). Furthermore, the average percentage of student misconception on the Newton’s 1st Law, consists of: only active agents exert force (25.03%), motion implies active force (28.20%), no motion implies no force (16.65% (48.75%), and velocity proportional to applied force (48.75%) .The results of this study will help teachers and curriculum makers to revise the learning meto and content of textbooks to overcome misconceptions. Keywords: Gravitasi, Miskonsepsi, Hukum I Newton, FCI ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk menginvestigasi miskonsepsi Hukum I Newton dan Gravitasi pada mahasiswa calon guru fisika. Partisipan dalam penelitian ini berasal dari 39 mahasiswa program studi Pendidikan Fisika, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Kristen Indonesia tahun akademik 2018-2019. Instrumen yang digunakan adalah tes diagnostik miskonsepsi berbentuk pilihan ganda dengan alasan tertutup yang terdiri atas lima butir soal. Tes diagnostik diadopsi dari instrumen Force Concept Inventory (FCI) dengan sub topik Hukum I Newton dan gravitasi. Jawaban yang keliru diberi kode sesuai dengan taksonomi miskonsepsi Hastenes. Rerata persentase miskonsepsi yang dialami oleh mahasiswa pada sub topik gravitasi, di antaranya: tekanan udara memperbesar percepatan gravitasi (13,80%), gravitasi dipengaruhi oleh massa (39,25%), dan benda berat jatuh lebih cepat (27,95%). Selanjutnya, rerata persentase miskonsepsi mahasiswa pada sub topik Hukum I Newton, terdiri atas: hanya benda bergerak yang menghasilkan gaya (25,03%), gerak memerlukan gaya aktif (28,20%), benda diam tidak mengalami gaya (16,65%), dan gaya sebanding dengan kecepatan benda (48,75%).Hasil dari penelitian ini akan membantu guru dan pembuat kurikulum untuk merevisi metoe pembelajaran dan isi buku teks untuk mengatasi miskonsepsi. Kata Kunci: Gravitasi, Miskonsepsi, Hukum I Newton, FCI

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

jdp

Publisher

Subject

Education

Description

JDP (Journal of Dynamics of Education), a journal with registered number p-ISSN : 1410-4695 is a scientific journal which published by Faculty of Teaching and Education Christian University that covered about teaching discussion area. The aims of JDP is to disseminate the conceptual thoughts and ...