Jurnal Dinamika Pendidikan
Vol. 12 No. 2 (2019): JULI

MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR TINGKAT TINGGI MAHASISWA PADA MATERI BIOTEKNOLOGI MELALUI MODEL COOPERATIVE LEARNING DIPADU DENGAN GROUP PROJECT

Riska Septia Wahyuningtyas (Unknown)



Article Info

Publish Date
31 Jul 2019

Abstract

ABSTRACT The research conducted aims to examine the application of Cooperative Learning model type STAD combined with the Culture-Based Group Project in improving students high order thinking skills. This research was conducted in Biotechnology matery. The group projectreferred to in this study is a task which in group who makeproducts by conventional Biotechnology processed. This conventional Biotechnology product must be adapted to the culture of each student's region. This product is a colorful product and combined with typical food in the regional culture of each student.This research is a classroom action research. The design of this research uses a modification of the Kemmis & McTaggart model in 2 cycles consisting of planning, implementation, observation, and reflection. The subjects of this study were students of Biology Education, Facultyof Teacher Training and Education at the Universitas Kristen Indonesia (UKI). The research instrument uses observation sheets and evaluation of learning outcomes that measure high-level thinking skills in the realm of C4 - C6. Data analysis techniques are conducted in qualitative descriptive and quantitative descriptive with a T. Test. The results showed that after the implementation of the Cooperative Learning model type STADcombined with a culture-based Group Project that the standard of success had reached greater than 75% and was complete. The results of the T test between the pretest and posttest cycle I and post-cycle one with posttest cycle II also showed a significance value of 0,000. These results state that if P <0.05, there are significant differences between pretest, posttest cycle 1, and posttest cycle2. Higher-order thinking skills from pretest to cycle 1 to cycle 2 experience improvement. Keywords: Cooperative Learning, Group Project, High order thinking skills ABSTRAK Penelitian yang dilakukan ini bertujuan untuk menguji penerapan model Cooperative Learning Tipe STAD dipadu dengan Group Project Berbasis Budaya dalam meningkatkan kemampuan berpikir tingkat tinggi mahasiswa. Penelitian ini dilakukan pada mata kuliah Bioteknologi. Grup project yang dimaksud dalam penelitian ini adalah suatu tugas kelompok mahasiswa yang membuat produk olahan Bioteknologi konvensional. Produk Bioteknologi konvensional ini haruslah disesuaikan dengan budaya masing masing daerah asal mahasiswa. Produk ini adalah produk yang berwarna–warni dan dipadu dengan makanan khas yang ada di budaya daerah masing masing mahasiswa. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas (classroom action research). Desain penelitian ini menggunakan modifikasi model Kemmis & McTaggart dalam 2 siklus terdiri dari perencanaan, pelaksanaan, pengamatan, dan refleksi. Subjek penelitian ini adalah mahasiswa Pendidikan Biologi, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan di Universitas Kristen Indonesia (UKI). Instrument penelitian menggunakan lembar observasi dan soal evaluasi hasil belajar yang mengukur kemampuan berpikir tingkat tinggi dalam ranah C4 - C6. Teknik analisis data dilakukan secara deskriptif kualitatif dan deskriptif kuantitatif dengan Uji T. Hasil penelitian menunjukkan bahwa setelah diterapkannya model Cooperative LearningTipe STAD dipadu dengan Group Project Berbasis budaya bahwa standar keberhasilan telah mencapai lebih besar dari 75% dan tuntas. Pada hasil uji T antara pretes dengan postes siklus I dan postes siklus satu dengan postes siklus II juga menunjukkan nilai signifikasi 0,000. Hasil tersebut menyatakan bahwa jika P<0,05, maka ada perbedaan nyata antara pretes, postes siklus 1, dan postes siklus2. Kemampuan berpikir tingkat tinggi dari pretes ke siklus 1 sampai ke siklus 2 mengalamai peningkatan. Kata kunci: Cooperative Learning, Group Project, Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

jdp

Publisher

Subject

Education

Description

JDP (Journal of Dynamics of Education), a journal with registered number p-ISSN : 1410-4695 is a scientific journal which published by Faculty of Teaching and Education Christian University that covered about teaching discussion area. The aims of JDP is to disseminate the conceptual thoughts and ...