Paramita: Historical Studies Journal
Vol 23, No 1 (2013): PARAMITA

MILITER DAN KONSTRUKSI IDENTITAS NASIONAL: ANALISIS BUKU TEKS PELAJARAN SEJARAH SMA MASA ORDE BARU

Purwanta, Hieronymus (Unknown)



Article Info

Publish Date
15 Jan 2013

Abstract

This study aims to analyze the influence of the military in constructing national identity through history lesson textbooks for high schools in the period of New Order government. The move is motivated by the understanding that history lesson textbooks are important media to instill a national identity. The research method used was qualitative through content analysis of history lesson textbooks. The analysis focused on historical narratives about the revolution of independence (1945-1950). The results show that the narratives in textbooks are influenced by the views of the military. It can be seen from the militaristic narratives and heroification of military figures. On the other hand, the roles of political figures are negated and distorted.Keywords: history, history lesson, textbook, military, heroification, distortion, negation  Penelitian ini bermaksud menganalisis pengaruh kelompok militer dalam pembentukan identitas nasional melalui buku teks pelajaran sejarah untuk SMA pada masa pemerintahan Orde Baru. Langkah itu dimotivasi oleh pemahaman bahwa buku teks pelajaran sejarah merupakan media yang penting untuk menanamkan identitas nasional. Metode penelitian yang digunakan adalah kualitatif melalui analisis isi buku teks pelajaran sejarah. Analisis dilakukan terhadap narasi sejarah tentang revolusi kemerdekaan (1945-1950). Hasil penelitian menunjukkan bahwa narasi dalam buku teks dipengaruhi oleh pandangan kelompok militer. Hal itu antara lain dapat disimak dari narasi yang bersifat militeristik dan pemahlawanan (heroifikasi) tokoh-tokoh militer. Di lain pihak, peran tokoh-tokoh politik dinegasikan dan ditenggelamkan. Kata kunci: sejarah, pelajaran sejarah, buku teks, militer, heroifikasi, distorsi, negasi

Copyrights © 2013






Journal Info

Abbrev

paramita

Publisher

Subject

Humanities

Description

The journal publishes writings on (1) historiography, (2) philosophy of history, (3) history of education, and (4) history educaiton. Historiography means the writing of history based on the critical examination of sources, the selection of particular details from the authentic materials in those ...