ORBITA: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Fisika
Vol 5, No 2 (2019): November

DESAIN PERANGKAT PEMBELAJARAN FISIKA DENGAN METODE REAL EXPERIMENTS DAN VIRTUAL EXPERIMENTS

Hikmawati Hikmawati (Universitas Mataram)
Kosim Kosim (Universitas Mataram)
Sutrio Sutrio (Universitas Mataram)



Article Info

Publish Date
05 Jan 2020

Abstract

ABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk mengembangkan perangkat pembelajaran fisika dengan metode real experiments dan virtual experiments sebagai upaya meningkatkan kecakapan hidup siswa. Manfaat yang diharapkan adalah tersedianya perangkat pembelajaran fisika yang dapat dijadikan acuan oleh guru dalam menyusun perangkat pembelajaran dengan metode real experiments dan virtual experiments. Perangkat pembelajaran yang dikembangkan terdiri atas enam komponen yaitu: Silabus, Rencana Pelaksanaan Pembelajaran, Buku Materi Pokok untuk Suhu dan Kalor, Lembar Kerja Siswa berbasis pendekatan saintifik, Media Pembelajaran (media tiga dimensi dan simulasi komputer), dan Tes Hasil Belajar yang diintegrasikan dengan kecakapan hidup. Model pengembangan perangkat yang digunakan adalah model 4D (Define, Design, Develop, Disseminate). Pada tahap Design telah dilakukan perancangan prototype perangkat pembelajaran sehingga penelitian ini telah menghasilkan draf produk prototype perangkat pembelajaran fisika dengan metode real experiments dan virtual experiments. Tahap Design telah selesai dilakukan sehingga penelitian pengembangan perangkat pembelajaran dapat dilanjutkan ke tahap berikutnya yaitu tahap Develop dan Disseminate. Kata kunci: desain pembelajaran; real; virtual; experiments. ABSTRACTThis study aims to develop physics learning devices with methods of real experiments and virtual experiments as an effort to improve students' life skills. The expected benefit is the availability of physics learning devices that can be used as a reference by teachers in preparing learning tools with methods of real experiments and virtual experiments. The learning tool developed consists of six components: Syllabus, Learning Implementation Plan, Basic Material Book for Temperature and Heat, Student Worksheet based on a scientific approach, Learning Media (three dimensional media and computer simulation), and Learning Results Test integrated with Life Skill. The device development model used is the 4D model (Define, Design, Develop, Disseminate). In the design stage has been done designing prototype learning device so that this research has resulted draft product prototype device of physics learning with method of real experiments and virtual experiments. Stage Design has been completed so that the study of learning device development can be continued to the next stage of development and Disseminate stage. Keywords: learning design; real; virtual; experiments.

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

orbita

Publisher

Subject

Education Physics

Description

ORBITA: Jurnal Kajian, Inovasi, dan Aplikasi Pendidikan Fisika invites and welcomes the submission of advanced research and review papers, innovations and developed selected conference papers that have never been previously publicized. This journal provides publications and a forum to the academics, ...