DIDAKTIKA TAUHIDI: JURNAL PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR
Vol. 5 No. 2 (2018): DIDAKTIKA TAUHIDI: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar

MODEL PERMAINAN TARGET UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOORDINASI PADA SISWA SEKOLAH DASAR KELAS ATAS

Sumarsono, Adi (Unknown)
Syamsudin, Syamsudin (Unknown)
Hermansyah, Agus Kichi (Unknown)
Iswahyuni, Iswahyuni (Unknown)



Article Info

Publish Date
31 Oct 2018

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk memfasilitasi teori perkembangan dan pertumbuhan anak sesuai dengan umur dan fisiknya. Dasar dari penelitian ini adalah kebutuhan guru pendidikan jasmani untuk mendapatkan sumber referensi dalam meningkatkan unsur biomotor koordinasi siswa Sekolah Dasar kelas atas. Prosedur pengembangan dan penelitian ini mengadaptasi langkah-langkah pengembangan pendidikan yang dikembangkan oleh Dick & Lou Carey. Langkah pengembangan pada penelitian ini terdiri tujuh langkah, yaitu studi pendahuluan, pembuatan draf awal, validasi ahli, uji coba, validasi dan revisi selanjutnya pembuatan produk final. Instrumen dalam pengumpulan data menggunakan observasi dan penyebaran angket. Adapun efektifitas produk dalam penelitian ini menggunakan acuan efektivitas dari penggunaan produk dan kesesuaian model serta tujuan pengembangan. Hasil penelitian pada hasil observasi dari masing-masing permainan mendapatkan rerata skor dalam kategori “baik”. Guru sebagai pengguna produk di rerata “baik” serta menurut siswa sebagai pelaku model masuk dalam kategori “sangat baik”. Produk yang telah dihasilkan disimpan dalam bentuk VCD. Dalam satu paket VCD didalamnya terdapat model permainan serta susunan kegiatan, peralatan serta peraturan permainan yang disesuaikan dengan kebutuhan guru pendidikan jasmani sekolah dasar kelas atas.Kata kunci: koordinasi siswa, permainan target. TARGET GAME MODEL TO INCREASE THE COORDINATION ABILITY AT ELEMENTARY SCHOOL STUDENTAbstractThis study aims to facilitate the theory of the development and growth of children according to their age and physical. The basis of this study is the need for physical education teachers to obtain reference sources in improving the biomotor elements of coordination of upper class elementary school students. This development procedure and research adapts the steps of educational development developed by Dick & Lou Carey. The development step in this study consisted of seven steps, namely preliminary study, initial drafting, expert validation, trial, validation and subsequent revision of the final product. Instruments in data collection using observation and questionnaire distribution. The effectiveness of the product in this study uses a reference to the effectiveness of product use and suitability of the model and development objectives. The results of this study based on the observations of each game, the average score was in the "good" category. Teachers as product users are on average "good" and according to students as actors the model is in the "very good" category. Products that have been produced are stored in VCD. In one VCD package there is a game model and the composition of activities, equipment and rules of the game that are tailored to the needs of upper class elementary school physical education teachers.

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

jtdik

Publisher

Subject

Education Neuroscience Social Sciences

Description

Didaktika Tauhidi:Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar is an Indonesian-language scientific periodicals published by the Faculty of Education twice times a year on every April and October with the submission process of manuscript is open throughout the year. All submitted manuscripts will go through ...